Review: Guild Wars 2

We hebben er jaren op moeten wachten, maar Guild Wars 2 ligt nu eindelijk in de schappen van de gamewinkels. ArenaNet en NCsoft willen met de game tegen de conventies van het MMO-genre aanschoppen om hun eigen visie realiteit te maken. Zal het gelukt zijn om het genre succesvol op zijn kop te zetten?

Het is al meer dan twee weken geleden dat de game verschenen is en ik heb dan ook ruim de tijd gehad om de grote wereld die het spel heeft te bieden te ontdekken. Toch blijft het altijd moeilijk een MMO te reviewen. De games bieden zoveel features dat je nooit alles kunt bespreken en de game zelf zal de komende tijd nog erg veel veranderen. Ik wil Guild Wars 2 echter beoordelen op het ambitieniveau en dat kan prima. Wat doet de game nieuw en werkt dit goed? Bekijk eerst deze onderstaande video om te kijken wat ArenaNet met Guild Wars 2 wil bereiken en lees deze review verder om te horen of dat gelukt is.

Een persoonlijk verhaal

Guild Wars 2 speelt zich 250 jaar na de gebeurtenissen van de eerste game af. Tyria is erg veranderd en moderner geworden. Nog steeds bewandelen verschillende gevaren de wereld, maar er is één gevaar waar het hele land last van heeft. De Elder Dragons zijn ontwaakt en het is aan de verschillende rassen: Humans, Charr, Asura, Sylvari en Norn, de taak om samen te werken en de eeuwenoude draken te verslaan. Jouw karakter gaat in deze strijd een grote rol spelen, maar wat deze rol is en hoe het verhaal zich uit de doeken doet, kun je zelf beslissen. Ieder karakter in het spel volgt namelijk zijn eigen persoonlijke verhaal en kan via verschillende keuzes een unieke weg door de game maken. Hoewel Guild Wars 2 een MMO is waarin je samen moet werken, is je persoonlijke verhaallijn iets wat je alleen meemaakt. De persoonlijke missies spelen zich namelijk niet af in de open wereld, maar in afgeschermde gebieden waar alleen jij toegang toe hebt.

Mijn Elementalist Sylvari heeft ook haar geheel eigen verhaal meegemaakt. Door het hele spel heen heb ik keuzes moeten maken over de aanpak van problemen, het meehelpen bij één van de verschillende orders, het team dat mij bij heeft bijgestaan en nog veel meer. Het verhaal van mijn karakter heeft geheel zijn eigen wending genomen door de keuzes en een geheel nieuw verhaal met een nieuw karakter staat alweer op mij te wachten. De keuze om de verhaallijn persoonlijk te maken is ontzettend belangrijk. Er zijn te veel MMO’s waarin het verhaal het onderspit delft. Guild Wars 2 biedt de speler wel een spannende en aangrijpende vertelling en de mogelijkheid om met ieder nieuw karakter weer iets geheel anders te beleven.

Geen quests, maar een dynamische wereld

Guild Wars 2 hangt niet van quests af. Sterker nog, naast de persoonlijke missies bevat de game geen enkele quest. De questlog is vervangen door een wereld-map, want Tyria is gevuld met zogenaamde ‘dynamic events’. Wandelend door de wereld kom je overal plekken tegen waar wat te doen is en te verdienen valt. Dit verschilt van het beschermen van steden die worden aangevallen tot het helpen van hulpeloze zielen die iets kwijt zijn en zelfs het verslaan van enorme vijanden die de wereld bedreigen. Tryia zit vol met problemen waar jij bij kunt helpen. Het grootste deel van deze evenementen zijn opvolgende reeksen waardoor ieder gebied zijn eigen kleine verhaal heeft. Bij het volgen van de evenementen kom je veel andere spelers tegen en samen strijd je voor de overwinning. Dit doe je niet voor niets, want het succesvol afronden van de evenementen heeft daadwerkelijk effect op de omgeving. Een veilig gestelde stad, een herbouwde brug en nog veel meer. Het levert natuurlijk ook XP op, maar het leukste is nog wel om te zien hoe je zonder gedwongen groep toch samen gaat werken. Helaas zijn niet alle reeksen even boeiend en zijn er vooral in de gebieden voor beginners heel wat saaie evenementen te vinden. Gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de evenement reeksen die wel erg tof zijn en afsluiten met een grote eindbaas of spannende climax. Het volgen van de reeksen is veel natuurlijker en leuker dan het doen van quests. Je bent nooit verplicht iets te doen en kunt te allen tijde meedoen of stoppen met het gene wat er gaande is.

Het draait om actie

ArenaNet pakt het verslaan van vijanden ook erg anders aan. Allereerst is de actie in het spel heel actiegericht. Het is geen MMO waarin je keer op keer statisch op een knopje drukt om aan te vallen. Nee, bewegen en slim wisselen tussen skills is van uiterst belang. Tijdens gevechten ben je constant druk met uitwijken, de volgende actie van de vijand voorspellen, de omgeving in de gaten houden en keuzes tussen verschillende skills maken. Verder wissel je in gevechten ook vaak van rol. Er zijn namelijk geen standaard rollen zoals healers, damage dealers en tanks. Je beslist zelf welke rol je wanneer speelt en kunt midden in een gevecht wisselen. Spelers kunnen zich wel specialiseren, maar het doel is te allen tijde dat jij de rol oppakt die op het moment in de groep nodig is. Het is mooi om te zien hoe de spelers dit oppakken. Zo wordt bij het creëren van groepen niet meer gevraagd naar specifieke rollen, maar wordt er aangegeven hoeveel plekken er nog vrij zijn. Iedereen kan immers elke taak uitvoeren en tijdens het spelen zie je dan ook iedereen wisselen.

Het hele skill-systeem is natuurlijk ook op deze actievolle en vrije gevechten ingericht. Spelers hebben maximaal tien skills bij zich. De eerste vijf skills worden bepaald door het wapen dat wordt vastgehouden. Mijn Elementalist heeft dan ook een hele andere skill bar als ik wissel tussen een dagger en een staff. De andere vijf skills kunnen door de speler worden bepaald. Eén skill slot is altijd voor healing en één skill slot is voor extra sterke elite skills beschikbaar. Het systeem is erg dynamisch en in plaats van cijfertjes draait het om experimenteren. Je bent sterk als je een goede skill bar weet samen te stellen en slim met de skills om kunt gaan, niet als je dat ene sterke wapen uit die high level dungeon hebt.

Fun, fun, fun

Het laatste enerverende punt wat ArenaNet met Guild Wars 2 wil bereiken is het hebben van plezier. Hiermee wil de ontwikkelaar niet zeggen dat andere MMO’s niet leuk zijn, maar het is een feit dat veel spelers de standaard MMO-gameplay niet leuk vinden. Guild Wars 2 pakt het daarom anders aan. De hierboven genoemde punten helpen al erg mee, maar er zijn nog veel meer punten te noemen. Zo zul je in de game nooit urenlang moeten grinden om tot het hoogste level te komen. Alles wat je doet is namelijk XP waard, vechten, ontdekken, craften… van alles word je sterker. Je kunt level 80 worden, maar dit is niet het hoofddoel. Alle omgevingen in de game bieden te allen tijde uitdaging. De game is namelijk bedoeld om op ontdekkingsreis te gaan. Overal in Tyria zijn dingen verstopt. Speciale vista’s waar je een mooi uitzicht hebt, verborgen skill points of puzzels met een schatkist aan het eind. Het is verschrikkelijk leuk en het loont echt om op ontdekking uit te gaan. ArenaNet wil daarnaast ook dat Guild Wars 2 voor iedereen toegankelijk is. Natuurlijk trekt de game nieuwe spelers door vernieuwend te zijn, maar het spel is ook zo opgebouwd dat iedereen goed kan zijn. Het draait om wat je kunt en niet om het hebben van dat ene super sterke armor dat alleen in een verre dungeon gevonden kan worden.

Player vs. Player

Op het gebied van Player vs. Player is één grote vernieuwing gemaakt. Naast de standaard modus waarin twee groepen tegen elkaar strijden is er ook de World vs. World vs. World. Hierin strijden drie werelden (servers) twee weken lang tegen elkaar. Het strijdveld is een zeer grote map waarin letterlijk honderden spelers tegelijk tegen elkaar vechten. Op elk moment van de dag is er wel wat aan de hand. Spelers verdedigen strategische supply points, guilds verstevigen belangrijke gebouwen en groepen moeten gevormd worden om de vijand aan te pakken. Dit is een modus die nog nooit in het MMO-genre getoond is en voor zowel voor de PvE- en de PvP-speler wat te bieden heeft. Het is moeilijk om te beschrijven wat je voelt als je deze modus speelt, maar het is in ieder geval makkelijk om zonder het in de gaten te hebben urenlang bezig te zijn om jouw wereld in deze epische strijd te helpen.

Een nieuwe standaard in het genre

Ik heb bij lange na nog lang niet alles over het spel in deze review besproken. Zo zijn er nog onderwaterwerelden, de verschillende rassen en professies, is er een uitgebreid crafting systeem, heeft ArenaNet de ‘end-game’ op de schop gegooid en nog veel en veel meer. Mijn conclusie is echter simpel. Als je van MMO’s houdt en wat nieuws wilt is dit the way to go en als je MMO’s juist niets vindt, dan raad ik je al helemaal aan Guild Wars 2 eens te proberen. De spelers die na het lezen nog sputteren en niet inzien dat de vernieuwingen in het genre hard nodig zijn, verwijs ik graag terug naar World of Warcraft.

Guild Wars 2 heeft ongelooflijk veel te bieden en weet het MMO-genre flink op de kop te zetten. Ik weet 100 procent zeker dat het spel op elke komende MMO invloed zal hebben, want ArenaNet heeft een nieuwe standaard gecreëerd. Ik weet eigenlijk maar twee kleine minpunten te noemen. Zo is het jammer dat de game wat langzaam op gang komt, eigenlijk komen de vernieuwingen op level 30 pas echt tot zijn recht. De eerste paar missies zijn niet erg spectaculair en de gebieden voor beginners bevatten toch wat minder boeiende dynamische evenementen. Ook heb ik klachten gehoord van Guild Wars-spelers van de oude garde die het echte Guild Wars-gevoel missen. Zelf vind ik dat dit gevoel voor iets moois vervangen wordt, maar de klacht is te begrijpen. Voor mij is het simpel. Ik ga nog honderden uren in Guild Wars 2 stoppen en hiermee ontzettend veel plezier beleven. Het mooiste van alles is nog wel dat het spel geen enkele vorm van abonnementen heeft. Je koopt het in de winkel voor een eurootje of vijftig en krijgt hier achterlijk veel content voor terug. De wereld is zo’n drie keer groter dan Skyrim en qua gameplayuren ben je zeker al 200 á 300 uur bezig om het grootste deel van de content op één karakter uit te spelen. Voor dit hoef je verder niet maandelijks te betalen en alleen dit al is een zeer grote plus voor Guild Wars 2.

Omdat ik lang niet alles heb kunnen behandelen, daag ik iedereen uit zijn vragen in de comments te plaatsen. Ik zal mijn best doen deze vragen te beantwoorden en mijn ervaringen uit de game te delen.

• Het MMO-genre op zijn kop en bevat alles wat je van een MMO verwacht
  • Biedt spelers keer op keer een eigen verhaal
  • Dynamische en actiegerichte combat
  • World vs. World vs. World
  • Geen maandelijkse kosten

• De vernieuwing komt pas rond level 30 echt tot zijn recht
  • Het oude Guild Wars-gevoel mist

9.5

1.
    R1chardTM's avatar

2.
    CrazyRastafari's avatar

Ben het 100% met de Hots en Nots eens.

Vooral het oude GW gevoel is weg maar hoe dan ook is dit een geweldig spel.
    Mijn Asura Thief is nu level 71 met 70% world completion , en ik moet zeggen het blijft nog steeds interessanter worden

3.
    King of Heroes's avatar

Ik heb gehoord dat er veel minder skills zijn in vergelijking met GW1… Is dit waar? 🙂

4.
    desxeon's avatar

Ik zit er aan te denken om dit spel te kopen, maar ik vraag me af of het lang duurt voor dat je er in zit zeg maar, dus dat je er lang over doet om er in te komen.

5.
    huntedjohan's avatar

wat ik nog altijd niet snap is de grote plus kant van WvWvW. heb het 1 avond gedaan (zon 4 uur lang zelfs) maar kreeg echt geen spannend gevoel, en kreeg al helemaal geen pvp gevoel. vond er eerlijk gezegd echt geen ruk aan, meest positieve vond ik dat je er lekker kun exploren en kun grinden, maar om daar nou een WvWvW map voor te maken.

6.
    fdennis's avatar

Sith Lord Exterminatore schreef, "Ik heb gehoord dat er veel minder skills zijn in vergelijking met GW1… Is dit waar? 🙂 "

Klopt helemaal. Dat is het aller grootste minpunt voor mij ook. En zoals ook bij de cijfer minpunten staat het gw 1 gevoel mist. Als je van de quests en vrijheid bent dan is dit je game. Als je meer van het pvp is dan zal ik em laten links liggen.

7.
    R1chardTM's avatar

Ja, op één karakter heb je keuze uit minder skills. Bij de oude Guild Wars had je keuze uit skills van je eigen professie en één extra professie. Guild Wars 2 heeft dit niet. Je wapen bepaalt je eerste vijf skills en iedere professie heeft meerdere wapen soorten die gebruikt kunnen worden. Ook kunnen verschillende professies tussen skill bars wisselen. De Elementalist heeft deze bijvoorbeeld per attunant. De andere vijf skills kunnen zelf worden gekozen. Ook je ras bepaalt voor een klein deel welke skills je kunt gebruiken.

Op het eerste gezicht lijkt het dus dat je minder skills hebt, maar door het wisselen van wapen, skill bar (zoals bij de Elementalist per attunant kan), boven- en onderwater spelen en het wisselen van de laatste vijf skills heb ik op mijn Elementalist al zeker meer dan 100 skills beschikbaar. Er zijn zat combinaties mogelijk.
    Tel hierbij op dat je door de persoonlijke verhalen zeker meerdere karakters gaat maken en dus verschillende professies gaat proberen. Je zult je op het gebied van skills niet snel vervelen. 😉

8.
    Danielle.k's avatar

Ik heb een vraagje aan R1chardTM
    Voordat ik de vraag stel eerst een kleine uitleg waar me vraag op gericht zal zijn.
    Ik heb Guild Wars 1 heel kort gespeeld en daar bedoel ik mee hooguit 15 a 30 minuten, ik dus niks over dat Guild Wars 1 gevoel.l
    Ik speelde op dat moment heel veel World of Warcraft en ik kreeg van de week 7 dagen free World of Warcraft tijd wat natuurlijk puur gericht was op de aankomende Panda uitbreiding, ik besloot om de uitnodiging te accepteren maar had na 5 minuten er alweer genoeg van.
    Guild Wars 1 trok me niet puur omdat WOW 1 grote wereld had en Guild Wars 1 niet.
    WOW is en blijft natuurlijk een hele goede MMO maar ging voor mij een beetje vervelend worden, zelfs toen ik gisteren de 7 dagen gratis speeltijd begon zoog het spel me er niet in zoals ik dat een aantal jaar geleden had, ik had meer een gevoel van dit heb ik teveel gedaan en het gaf me niet echt plezier maar meer een boring gevoel.

Nu komt dus eigenlijk pas mijn vraag.

Hoop vrienden van me twijfelen net als ik om Guild Wars 2 te gaan kopen, we waren WOW zat maar missen het ook een klein beetje en ik bedoel daarmee niet WOW zelf maar meer het MMO gedeelte, de vraag is dus wat zijn zo`n beetje de verschillen met WOW en Guild Wars 2 en hoe moet ik het Guild Wars 1 gevoel zien, wat bedoel je daar precies mee.

9.
    R1chardTM's avatar

desxeon schreef, "Ik zit er aan te denken om dit spel te kopen, maar ik vraag me af of het lang duurt voor dat je er in zit zeg maar, dus dat je er lang over doet om er in te komen."

De game is zeer toegankelijk. Zowel de niet MMO-speler als de fervente MMO-speler zullen aan wat dingen moeten wennen, maar alles is al snel goed begrijpbaar en je zult niet gefrustreerd rondlopen omdat je dingen niet begrijpt. Vanaf level 30 zul je echt gaan voelen hoe goed de vernieuwingen bij elkaar passen en het een andere MMO dan de rest maakt. Ook staat er een zeer aardige community voor je klaar waar en kan je dus altijd met je vragen terecht.

10.
    huntedjohan's avatar

Danielle.k schreef, "Ik heb een vraagje aan R1chardTM
    Nu komt dus eigenlijk pas mijn vraag.
    Hoop vrienden van me twijfelen net als ik om Guild Wars 2 te gaan kopen, we waren WOW zat maar missen het ook een klein beetje en ik bedoel daarmee niet WOW zelf maar meer het MMO gedeelte, de vraag is dus wat zijn zo`n beetje de verschillen met WOW en Guild Wars 2 en hoe moet ik het Guild Wars 1 gevoel zien, wat bedoel je daar precies mee."

ik ben geen richard :p, maar jou gevoel van gemis ken ik heel goed, en vanuit mijn eigen gevoel gaat dat gemis ook met het spelen van gw2 niet helemaal weg. ik heb tot nu toe veel plezier met gw2, maar het is voor mij niet de perfecte wow vervanger waar ik naar op zoek ben. heb gw1 gespeeld maar vond daar echt weinig lol, rift gespeeld en vond ik echt een vet spel, maar wilde niet meer per maand gaan betalen voor een spel dus viel af. ben daarna aion gaan spelen en had leuke punten, maar ook zeer veel negatieve punten dus viel ook af,en nu gw2 wat voorlopig voor mij wel genoeg plezier geeft dus hoop dat het ook op max lvl mijn interesse kan boeien. gw2 ligt iig een stuk dichter bij wow als dat gw1 deed, dus ik zou zeker de keuze overwegen om gw2 aan te schaffen. 1x 54€. en als je het zat ben en na een jaar weer wil spelen hoef je het niet meer te activeren en gametime te kopen

11.
    R1chardTM's avatar

Danielle.k schreef, "Hoop vrienden van me twijfelen net als ik om Guild Wars 2 te gaan kopen, we waren WOW zat maar missen het ook een klein beetje en ik bedoel daarmee niet WOW zelf maar meer het MMO gedeelte, de vraag is dus wat zijn zo`n beetje de verschillen met WOW en Guild Wars 2 en hoe moet ik het Guild Wars 1 gevoel zien, wat bedoel je daar precies mee."

De verschillen tussen World of Warcraft en Guild Wars 2 ga ik niet behandelen. Wel kan ik je zeggen dat Guild Wars 2 meer op World of Warcraft lijkt dan de oude Guild Wars-games. Dit komt inderdaad doordat het tweede deel wel een open wereld heeft waarin iedereen elkaar wel op elk moment kan ontmoeten. Lees vooral hierboven wat de game nieuw doet en bekijk deze Manifesto video eens.

Het gemis van het oude Guild Wars-gevoel zal voor gamers die dit gevoel niet kennen totaal irrelevant zijn. Na het spel zeven jaar gespeeld te hebben is het Guild Wars-gevoel iets wat moeilijk te beschrijven valt. Het grootste deel is gewoon nostalgie. De omgevingen die je uit je hoofd kent, de runs die ik met vrienden deed, de guilds die elkaar in PvP bestreden en de minder open wereld wat uniek in de MMO-wereld was en is. De lore en het verhaal van de serie zit echter fantastisch in het tweede deel verwerkt en de game hoort dus echt in de serie. Vergelijk het als de eerste Assassin’s Creed en Assassin’s Creed III. Het verhaal loopt door, enkele bekende gameplay concepten worden meegenomen, maar de game is toch anders. Dit is niet persé slecht. Sterker nog voor mij wordt het oude Guild Wars-gevoel overgenomen door iets nieuws, iets wat ik over een tijdje vast het Guild Wars 2-gevoel ga noemen. Het betekend echter wel dat als je de oude games leuk vond je niet persé een liefhebber van het tweede deel gaat worden.

Ik ben nooit een groot fan van World of Warcraft geweest en ben al verschillende keren in discussie geweest met WoW-fans. Guild Wars 2 doet veel dingen gewoon anders en dat zal niet elke MMO fanaat leuk vinden. Als je niet open staat voor vernieuwing en lekker aan de slag wilt met een ouderwetse MMO is Guild Wars 2 niet voor jou en verwijs ik je graag terug naar World of Warcraft om met Panda’s te gaan spelen. Ik nodig je echter graag uit om Guild Wars 2 een kans te geven en de vernieuwing te proberen. Voor €50 is het niet snel een miskoop. 😉

12.
    Jarek's avatar

Zeer goede game! Ik vermaak me er prima mee.
    Er zitten hier en daar nog wel wat dingen in waar ik het niet mee eens ben.

– Ik zit op Far Shiverpeaks.. Als ik met vrienden samen in WvW wil kan dat alleen van 1:00 – 10:30, S’middags moet je echt 3-4 uur wachten in queue voordat je erin kan.

– Je hebt geen quest systeem. je kan niet in één keer achter elkaar door questen met je personal story. Ik weet dat er events zijn.. Maar het voelt toch anders aan.

-Geen normaal trading systeem. Aleen de mail of Trading post.

13.
    King of Heroes's avatar

R1chardTM schreef, "

”Sith Lord Exterminatore” schreef, "Ik heb gehoord dat er veel minder skills zijn in vergelijking met GW1… Is dit waar? 🙂 "

Tel hierbij op dat je door de persoonlijke verhalen zeker meerdere karakters gaat maken en dus verschillende professies gaat proberen. Je zult je op het gebied van skills niet snel vervelen. :wink:"

Ok! Heel erg bedankt om te antwoorden! 😀 Ik denk er al aan om em te kopen! 😉

14.
    Cirdan's avatar

Nette review! Zal dit toch de game zijn die mij terug gooit in de MMO wereld?

15.
    Fawaka-W's avatar

vandaag besteld. ik ben benieuwd! nog nooit een MMO gspeeld 🙂

16.
    HashtagMcSwag's avatar

Gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de evenement reeksen die wel erg tof zijn en afsluiten met een grote eindbaas of spannende climax. Het volgen van de reeksen is veel natuurlijker en leuker dan het doen van quests. Je bent nooit verplicht iets te doen en kunt te allen tijde meedoen of stoppen met het gene wat er gaande is.

Maar met quests is dit toch gewoon precies hetzelfde? (in wow teminste) bouwen ze ook op naar bosses enzo. Maar GW2 schijnt veel dynamischer te zijn dan bv WoW. Klopt dat?

17.
    lexio36's avatar

ben het helemaal eens met de bovenstaande tekst.

om even op de reactie terug te komen dat guild wars 2 meer op wow lijkt dan guild wars 1 ben ik het niet helemaal mee eens het open gedeelte en de online gebeuren klopt inderdaad maar het hele systeem is toch anders.

ook ik ben op zoek naar een vervanger voor wow maar tot op heden helaas nog niet gevonden ook niet met guild wars 2 dit ligt ook voornamelijk aan de lvl cap van dungeons dat je lvl automatisch naar beneden wordt gebracht of je lvl 60 bent en je gaat na een lvl 1-15 gedeelte word je lvl automatisch terug gebracht naar de lvl van dat gedeelte.

dat betekent voornamelijk dat je niet lekker crafting stuff kan farmen ook het craft gedeelte zou voor de beginnelingen moeilijk zijn want je moet voornamelijk je eigen recepten unlocken met de aparte research gedeelte waarin je 2 of meerdere items met elkaar moet combineren.

heb nu 1 char op lvl 80 maar ik mis ook gewoon de end-game de enigste wat je kan doen is je guild leden helpen- je craft lvl bijwerken omdat je dit haast niet kan bij houden met je lvl – wvwvw – archievements jagen.

helaas dus geen raids wat je van de meeste mmo’s gewend bent.

de game krijgt hele goeie cijfers ook op andere site’s maar de game verdient het eigenlijk niet in mijn ogen het is een te grote hype.

18.
    marklin989's avatar

Ik mis dus ook wel het oude guildwars gevoel en vind wel wat spijtig dat er geen quests meer zijn. ik denk dat het leuk zou geweest zijn om die dynamische quests te combineren met de gewone quests. ieder zen mening natuurlijk maar het is toch een prachtig spel en ga er me nog maanden mee amuseren.

19.
    Danielle.k's avatar

Bedankt huntedjohan en R1chardTM voor jullie uitleg, ik denk dat ik voorlopig even niks doe en daar bedoel ik mee gen GW2 en geen WoW uitbreiding.
    Er komen genoeg nieuwe andere titels uit waar ik me prima mee ga vermaken.
    Het is voornamelijk dat GW2 niet hetzelfde Quest systeem schijnt te hebben en dat is iets wat ik enorm leuk vond om samen met vrienden te doen lekker questen en tegelijk babbelen op een ventrillo of teamspeak server.

20.
    tomson71's avatar

Speel het spel nu zo’n 1,5 week, en het is zeker een verfrissend spel, de dynamische events zijn leuk, tasks zijn leuk, door de vistapoints en points of interest blijf je exploren, craftingsysteem is leuk, grafisch ziet het er fantastisch uit en dat op mijn 3 jaar oude pc, maar is het een revolutie in het mmo genre?
    Nee, dat vind ik niet, de events lijken veel te veel op elkaar, het komt telkens op hetzelfde neer, val een nederzetting aan, verdedig een nederzetting(of farm of andere bepaalde plek), escort een karavaan(of werkers, een bepaalde persoon etc etc) en dan komen de waves, de een na de ander, gelukkig sta je er bijna nooit alleen voor, want andere spelers komen meestal snel meedoen, sta je er wel alleen voor dan kan je het schudden, negen van de tien keer ben je eraan.
    Heb nog geen dungeons gedaan, dus daar kan ik niks over zeggen, wel pvp, en de gewone standaard potjes(soort capture the flag) zijn erg vermakelijk, zeker omdat iedereen lvl 80 is komt het vooral op je skills aan en dat is zeker verfrissend, world vs world vond ik persoonlijk wat minder, het is een enorme map waar je ook van alles kan doen, je bent vaak genoeg maar wat rond aan het lopen zonder tegenstanders tegen te komen, en kom je dan in een flink gevecht terecht, dan moet je maar hopen dat je een vrij recente pc hebt, want zelfs op de laagste settings kon mijn pc het amper aan.
    Al bij al vind ik het persoonlijk een zeer vermakelijk spel, maar the next big thing? Nee daar ben ik het niet mee eens, en een wow beater is het helemaal al niet…

21.
    Dark_Phoenix's avatar

Zeker een goed spel. Er moet nog wel veel gewerkt worden aan bugs. Verder ben ik zeer tevreden met deze game. Ik ben alleen benieuwd naar de end game content en hoe ze dat hebben aangepakt. Ik denk dat WvsWvsW en gewoon pvp wel lang leuk blijft.

22.
    heavenwarrior's avatar

Ik ken deze game niet maar het zit er cool uit

23.
    blackname's avatar

Ze hebben alles goed gedaan behalve de dungeons PUNT

24.
    Danielle.k's avatar

heavenwarrior schreef, "Ik ken deze game niet maar het zit er cool uit"

Knap dat je het dan een 10 geeft 😕

25.
    IyanHarm's avatar

1 word: AWESOME

26.
    daan147's avatar

Heb je voor deze game een krachtige pc nodig? Ik ben niet echt een kenner op gebied van systeemvereisten. 😳

27.
    CrazyRastafari's avatar

Het is niet vereist, maar voor grafische kwaliteit zou ik wel 512mb+ Grafische kaart aanraden.

28.
    R1chardTM's avatar

”daan147″ schreef, "Heb je voor deze game een krachtige pc nodig? Ik ben niet echt een kenner op gebied van systeemvereisten. 😳 "

De game draait op mijn zes jaar oude PC nog redelijk, want de ontwikkelaar heeft er op gelet dat ook gamers met een mindere PC willen spelen. Vergelijk jouw PC wel even goed met de systeemeisen, want een game kopen die niet zal draaien is natuurlijk zonde. 😉

29.
    daan147's avatar

R1chardTM schreef, "

De game draait op mijn zes jaar oude PC nog redelijk, want de ontwikkelaar heeft er op gelet dat ook gamers met een mindere PC willen spelen. Vergelijk jouw PC wel even goed met de systeemeisen, want een game kopen die niet zal draaien is natuurlijk zonde. 😉 "

Inderdaad… Mijn pc is gelukkig nog geen maand oud. Ik heb de systeemeisen opgezocht en die met mijn pc vergeleken. Normaal gezien zou hij het op medium tot hoge kwaliteit moeten kunnen draaien. Ik kan de game dus met een gerust hart kopen. Bedankt voor de info! 🙂