Splinter Cell: Black List

Er is iets raars aan de hand met een aantal franchises van Ubisoft. Deze zitten namelijk zo goed in elkaar qua verhaallijn en karakters, dat ze jaren meegaan en de karakters dus ook ouder en ouder worden. En hoewel de toekomst wellicht bij de jeugd ligt, zijn de ouderen in het arsenaal van Ubisoft awesome! Vorig jaar mochten we aan de slag met een Ezio op leeftijd, volgend jaar gaan we nieuwe avonturen beleven met Sam Fisher, de held uit de Splinter Cell-franchise. Splinter Cell: Blacklist heeft in ieder geval een verhaal om van te smullen en de actie die van het beeld spat is keihard en enorm stijlvol. Sam is Back!

Jawel mensen! Ooit, in vroeger dagen heb ik de originele Xbox gekocht, puur en alleen voor één bepaalde game: Splinter Cell. Deze titel was namelijk lange tijd een Xbox-exclusive en zelfs een system seller voor Microsoft. Het spel was uniek in zijn tijd omdat alles draaide om sneaken en stealth, waarbij het meestal game over was als je gezien werd. Aan deze succesformule werd een geweldige multiplayer toegevoegd in het tweede deel en zelfs een coöperatieve modus in deel drie. Tot zover vorige generatie, want in de huidige generatie gaan we na Double Agent en Conviction ook al naar het derde deel. Sam Fisher krijgt dit keer de leiding over zijn eigen organisatie en gaat de Blacklist uitschakelen.

Fourth Echelon

De Blacklist is een lijst met terroristische doelen en na de avonturen van Sam uit Conviction is hij weer in dienst van de Amerikaanse overheid om alles te doen om de aanslagen te voorkomen. Daarbij nemen we afscheid van Third Echelon, maar krijgt Sam zelf leiding van Fourth Echelon, een nieuwe, extreem geheime organisatie. Zelf kruip je in de huid van Sam, maar omdat hij nu de baas is, krijg je zo nu en dan ook ondersteuning van je collega’s. Zo zal je op bepaalde momenten luchtsteun van vliegtuigen en UAV-drones kunnen krijgen en ik vermoed dat je later ook directe hulp kunt ontvangen. Dit is overigens nog niet bevestigd, maar dat lijkt mij een logische stap. Wat wel bevestigd is, is dat een aantal collega’s van Sam een rol zal spelen in de terugkerende coöperatieve modus van de game.

Wat direct opvalt is het gebruik van licht in Blacklist. Want hoewel we eerder al in Splinter Cell-games aan de slag mochten tijdens daglicht, was het nooit zo zonnig en helder als we te zien kregen in de demo. Het lichtgebruik is daarnaast erg indrukwekkend en het is te zien dat we aan het eind van deze console-generatie komen, want werkelijk alles wordt uit de consoles gehaald als het gaat om grafische kracht. Uiteraard zullen de missies in het donker ook gewoon terugkeren in Blacklist, maar de afwisseling tussen dag- en nachtmissies juich ik toe.

Killing in motion

Killing in motion is het nieuwe codewoord in dit deel van Splinter Cell en dat was ook in de demo goed te zien. Besluip iemand van achteren en maak hem af met je mes, om hem vervolgens als schild te gebruiken tegen anderen. Schiet een tweede en derde persoon aan flarden, ren naar de vierde en steek hem neer om vervolgens de laatste twee mensen van dichtbij op de korrel te nemen. Het ziet er heerlijk uit en mijn grote vraag blijft hoe het precies werkt. Besturen we iedere actie zelf of neemt de game bepaalde stukken over? In een gesprek met één van de producers is me in ieder geval verzekerd dat alles missies ook sluipend te voltooien zijn.

Hierbij zijn de nieuwe snufjes natuurlijk erg handig. Zo is het mogelijk om via sonar door tenten heen te kijken, zodat direct te zien is wie erachter staan en, omdat dit nou eenmaal het jaar van de kruisboog is, zal ook Sam dit stijlvolle wapen hanteren. Naast pistool met geluidsdemper en het terugkeren van het mes is de kruisboog een derde manier om mensen dodelijk uit te schakelen zonder enig geluid. In de demo was ook te zien dat Sam een elektronische pijl gebruikte en het is dus niet raar om te denken dat er veel meer soorten pijlen aanwezig zullen zijn in de uiteindelijke game.

Voorlopige conclusie

Het is duidelijk dat Splinter Cell: Blacklist het beste van de oude games en Conviction samenvoegt. Sam Fisher hoeft niet meer zoveel te improviseren met gadgets want hij heeft genoeg tot zijn beschikking vanwege Fourth Echelon. Voor de fans van de serie is het fijn om te weten dat zowel de coöp als de Spies vs. Mercs multiplayer weer terug zal keren in Blacklist. Bovendien is de game grafisch zeer indrukwekkend en ik ben dan ook extreem benieuwd hoe de verhouding tussen actie en stealth uiteindelijk zal uitpakken. Dit is echter iets dat we ongetwijfeld snel te zien krijgen. Splinter Cell: Blacklist zal verschijnen in 2013 en voor meer informatie verwijs ik je graag door naar de GN ON TOUR over Ubisoft.

  1.   
    FishHookz's avatar

    Jah Jah JAAAAAAAAAH

  2.   
    Danielle.k's avatar

    Hebben 😛

  3.   
    GamerJaime's avatar

    VET!!! Lekker bezig Ubisoft!

  4.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Ik hoefde de preview nog geen eens te lezen om te weten dat dit een goede game gaat worden. Toch gedaan, vette preview, Peter. Ook leuk om te zien dat deze weer zoals de andere delen weer voor de PlayStation verschijnt.

  5.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Killing in motion ziet er echt waanzinig fantastische uit.
    De nieuwe Hitman game heeft die mode ook dacht ik. 🙂

  6.   
    Pretbek's avatar

    zeker tof, maar sinds conviction is het niet heel stealthy meer, zoals het hoort te zijn

  7.   
    tijn80's avatar

    Breng meteen Conviction uit voor de PS3 in een duopack en ik ben ook weer helemaal happy :D. En anders vermaak ik me zeker wel met deze.