Prototype 2 Gamescom

Eerder dit jaar werden we verrast met een teaser omtrent Prototype 2. Opnieuw veel actie, brute transformaties en de jacht op protagonist uit het eerste deel, Alex Mercer, is begonnen. We kregen de game te zien en de ontwikkelaar heeft genoeg geleerd uit Prototype; het vervolg gaat heel hard knallen.

De jacht is geopend

In Prototype 2 spelen we niet meer met Alex Mercer, maar met een geheel nieuw personage, die persoonlijk door Mercer is geïnfecteerd. De protagonist uit Prototype is nu de badguy en jij als James Heller moet op hem jagen om hem uiteindelijk uit te schakelen. Er is echter veel gebeurd in de tussentijd en New York is nu echt geen prettige stad meer. De stad is in drie gebieden opgedeeld: de Green, Yellow en Red Zone. In de eerstgenoemde zone is er nog enigszins vrede en dit is tevens de meest veilige plek. Geen infecties, maar uiteraard goed verdedigd en beveiligd door Blackwatch. De gele zone is een groot risicogebied met de nodige infecties en nog meer controle en beveiliging. Hier zijn de mensen erg bang voor de speciale eenheden. Tot slot kent Prototype 2 een rode zone, waar jij je echt niet wilt bevinden. Het is de broedplek van Alex Mercer en dit gebied kent de meest uiteengelopen infecties, mutanten en ander vreemd gespuis. Het verhaal moet een stuk duidelijker worden, maar de vreemde filmpjes en dialogen uit Prototype keren gelukkig terug.

Wat zien ze toch geel

Op de Gamescom maakten we kennis met de Yellow Zone, een plek met veel te veel mensen, vieze omgevingen en mensen die op straat leven. In dit gebied leeft de baas van Blackwatch die alle levenden bang maakt. Dit is ook erg goed te merken in Prototype 2, want de interactie met de omgeving is sterk verbeterd. De mensen op straat wijken uit voor de speciale agenten en soldaten. Ook als je zelf een Blackwatch-soldaat opslokt en zijn uiterlijk overneemt, merk je dat voetgangers voor je opzij gaan. Een nieuw detail in deze game is dat je mensen niet per se moet doden nadat je ze hebt opgepakt, waar dit in deel één wel noodzakelijk was. Je kunt nu dreigen, manipuleren en deze mensen laten vallen zonder dat ze dood gaan. Ook het laten afkoelen van een gebied waarin mensen voor aanvallen en gevechten wegrennen is mogelijk. Als je op een later punt terugkeert, zijn de voetgangers weer tot rust gekomen.

In de gele zone vinden er op vele plekken bovendien onderzoeken plaats door gentek’s, medici in beschermende pakken die de lijken onderzoeken. Je kunt ze met de speciale stealth consume in je opnemen, zonder dat anderen het merken. Als gentek is het mogelijk via een computer op Blacknet te komen, een datanetwerk dat ervoor zorgt dat je meer informatie krijgt dat van belang kan zijn voor het verhaal. Tevens kun je hiermee zijmissies vrijspelen die details zullen verschaffen over verschillende operaties in de stad.

Nieuwe game

Prototype 2 kent vernieuwingen, maar vooral ook veel verbeteringen. Zo is de awareness in het spel beter gemaakt; het is nu met een nieuwe balk duidelijker te zien of je in de gaten wordt gehouden, wie jou kunt zien en of jij je in een gevarenzone bevindt. Een nieuwe feature is de quick swap, die naast het ‘krachtenwiel’ gebruikt kan worden. Met een druk op de knop komt er een wiel tevoorschijn waar je een speciale kracht kunt selecteren, bijvoorbeeld scherpe klauwen of hamervuisten. Met de quick swap kun je twee van je krachten selecteren en met een knop heel snel tussen deze krachten switchen. Bovendien is het vechtsysteem aangepast en moet je persoonlijker worden met je personage. Uiteraard zijn er nieuwe krachten en brutere krachten, maar er zit in Prototype 2 ook een speciale kill aanval, die je tijdens een gevecht kunt gebruiken. Je tagt een vijand en plukt zo een dikke move uit je controller; het oogt heel vet en je doodt je vijand daarmee ook een stuk sneller.

Verder kun je een sonar pulse toepassen; het is zoiets als een geluidssignaal uitzenden en de vijand stuurt een sein terug. Op die manier kun je gemakkelijker je doelwit vinden en bepalen. Uiteraard is ons personage James Heller te upgraden; je kunt mutaties unlocken, perks verkrijgen en andere krachten vrijspelen. In dit deel bestaat er de mogelijkheid dat je jouw upgrades kiest op het gebied van offensief of bijvoorbeeld defensief. Je eigen strategie maakt dat de game uitgebreider in elkaar zit met legio aanpassingen. Daarnaast is de interactie met vijandelijke voertuigen en vijanden zelf veel vetter. Je kunt tanks of helikopters niet alleen door te hacken of met een flying kick afhandig maken, het kanon op de tank of een raketlanceerder op de heli zijn te gebruiken om de voertuigen volledig te slopen. Ook mutanten zelf zijn op een strategischer manier af te maken; armen afrukken, deze door de vijanden rammen, benen eraf schoppen, het zorgt er allemaal voor dat enorme mutanten langzamer worden, zodat je ze gemakkelijker kunt doden.

Voorlopige conclusie

We zullen echt op nog meer details moeten wachten, maar na de Gamescom weten we gewoonweg al dat Prototype 2 veel beter, veel grootser en veel bruter gaat worden dan het eerste deel. De ontwikkelaar heeft van fouten geleerd; het oogt sfeervoller, er is meer diversiteit en meer interactie met zowel mensen, mutanten als voertuigen. Er zijn op verscheidene manieren zijmissies te verkrijgen en je moet uitzoeken hoe je meer informatie kunt ontvangen over het verhaal. Daarnaast zijn de moves van James Heller bruter, uitgebreider en door de interactie met de voertuigen is er meer mogelijk om te slopen en te doden. Prototype 2 moet voor volgend jaar in de gaten gehouden worden, dat is wel duidelijk.

  1.   
    nickkok14's avatar

    mooie preview, heb deel 1 2x uitgespeeld en kijk wel uit naar een vervolg 8)

  2.   
    MildBobbySauce's avatar

    1 uitgespeeld was top alleen het leger was vervelend! 😀

  3.   
    toqeer's avatar

    ben benieuwd naar deze deel 1 vond ik niets 😛