Ontslagen bij Prototype-ontwikkelaar; studio gaat geen games meer maken

Ontwikkelaar Radical Entertainment, bekend van de Prototype-franchise, verkeert in een benarde financiële positie. Daarom heeft Activision besloten een deel van de medewerkers op straat te zetten. Activision wijt de ontslagen aan het feit dat de Prototype-games geen breed publiek weten te trekken:

Although we made a substantial investment in the Prototype IP, it did not find a broad commercial audience. Radical is a very talented team of developers, however, we have explored various options for the studio, including a potential sale of the business, and have made a difficult conclusion through the consultation process that the only remaining option is a significant reduction in staff.
De overgebleven werknemers zullen geen nieuwe games meer ontwikkelen; zij zullen zich enkel nog focussen op het ondersteunen van titels van Activision:
As such, some employees will remain working for Radical Entertainment supporting other existing Activision Publishing projects, but the studio will cease development of its own games going forward.
De geruchtenmolen raakte gisteren al aan het draaien toen voormalig audio designer bij Radical, Rob Bridgett, tweette: “RIP Radical Entertainment 1991-2012.” Het lijkt er dus op dat de medewerkers van de studio geen vertrouwen meer hebben in de toekomst.

  1.   
    Hitman047's avatar

    Activision is toch zelf verantwoordelijk voor de marketing en het trekken van een voldoende groot publiek voor zo’n game?! Radical Entertainment maakt alleen de game zelf. Trek dan halverwege de stekker uit de ontwikkeling i.p.v. een groot deel van het personeel te ontslaan. 😡

    Daarbij geeft dit ook al aan dat Activision totaal geen vertrouwen in de PC-versie heeft. Deze moet immers nog steeds uitkomen. Ik zit er i.i.g. nog wel op te wachten.

    Ik hoop wel dat de (oude) projecten van Radical worden overgeheveld naar een andere studio. Ik zou nog altijd graag Scarface 2 (al bijna af toen deze in 2008 gecanceld werd) of een nieuwe Crash Bandicoot (gecanceld in 2010) zien verschijnen. 🙁

  2.   
    FishHookz's avatar

    Prototype was geweldig 😮 Erg jammer 🙁

  3.   
    tijn80's avatar

    GN Bacon schreef, "Prototype was geweldig 😮 Erg jammer 🙁 "

    Heb hem een uurtje gespeeld en hij lijkt me we leuk, maar overal lees ik dat hij op een gegeven moment behoorlijk repetitief wordt.

    De game was een directe “concurrent” van Infamous, dus misschien dat ook 1 van de oorzaken is? Infamous doet het namelijk erg goed… (is dan ook een geweldige game)

    Met een beetje geluk krikken de overgebleven werknemers het niveau van Activision een beetje op. De filmgames mogen i.i.g. wel wat verbeteren

  4.   
    Rotterdam9's avatar

    Ik denk dat inFamouse toch beter is, PS3 eigenaars hadden veel kansen om te kiezen.

    Ik heb de 1e gespeld tot einde maar ik heb meer en meer genoten met inFamous reeks.

    Ik vind ze erg vergelijkbaar ook.

    Jammer dat ze stoppen, want Prototype 3 zou eindelijk beter zou kunnen maar ja, komt wel inFamous 3

  5.   
    soldierarjan's avatar

    Dus activision zet een boel mensen op straat omdat de game geen groot publiek aan spreekt dus winst maakte die game wel maar niet genoeg volgends hun zoals call of duty wel doet.
    Jammer voor die mensen.
    Ik zelf vond Infamous ook de beter van de 2.

  6.   
    N.Frufo's avatar

    Ja soms lijken Spellen opelkaar en is de ene broer populair andere broer niet populair.

  7.   
    Daniel Z's avatar

    ”tijn80″ schreef, "De game was een directe “concurrent” van Infamous, dus misschien dat ook 1 van de oorzaken is? Infamous doet het namelijk erg goed… (is dan ook een geweldige game)"

    Niet helemaal. De eerste delen kwamen ongeveer rond dezelfde tijd uit en toen bleek dat Prototype het beter deed, vooral ook omdat het een multiplatform titel was. Prototype 2 en inFamous 2 kwamen niet in dezelfde periode uit, dus die concurrentie was grotendeels weg.

    Echter, inFamous 2 heeft aardige sprongen gemaakt beter te worden dan zijn voorganger. Helaas is dit Prototype 2 niet volledig gelukt, zoals de media hebben laten zien.

  8.   
    Stubborn's avatar

    wel jammer

  9.   
    blackname's avatar

    Jammer maar ik snap het deel 2 heeft mij ook niet heel lang vast weten te houden. hoe geweldig de game ook is na een tijdje word je het zat.