Beste Matthijs: Prijzen, kleine games en de PSP2

Richard Leurs en Matthijs Bijl zijn beide eindredacteur bij GamersNET en natuurlijk allebei echte gamers. Ze hebben echter nog één ding gemeen, want Richard en Matthijs delen graag hun mening over alles wat er in de wereld van games gebeurt. Daarom zijn de jongens penvrienden geworden, niets is te gek als ze elkaar om meningen vragen of gewoon even hun hart willen luchten. Eén ding is echter anders dan normaal, want de brievenwisseling is wekelijks op GamersNET te volgen. In deze brief bespreekt Richard de prijsstrategie van games, kleine en goedkope games en de PSP2/NGP.

Beste Matthijs,

Over de prijs van games heb ik een verdeelde mening. De huidige prijs van €60 klinkt namelijk erg hoog, maar de inkoopsprijs voor de grote winkels ligt voor console games rond de €40 en hiervan gaat nog eens €10 per game naar de platformhouder (Microsoft, Sony of Nintendo). Dat is trouwens ook precies de reden waarom PC-games altijd €10 goedkoper zijn. Dan heb je nog de uitgever die een mooi bedrag eist, want deze zorgt immers voor een deel van de financiering, marketing en meer. Nou laten we zeggen dat er dan nog €15 of €20 per game over blijft voor de ontwikkelaar. Dat is niet erg veel, want de investering die voor een AAA-game gemaakt moet worden is niet klein en groeit door het HD-tijdperk alleen maar verder.

Ik heb echter twee problemen met de huidige prijsstrategie van games. Als eerst bevatten spelletjes steeds minder uren gameplay, al zijn daar natuurlijk uitzonderingen op te vinden. Neem bijvoorbeeld Red Dead Redemption, waar je erg lang van kan genieten. Vanquish is juist weer een slecht voorbeeld. Voor deze game werd in het begin de volle pond gevraagd, maar na vier uur spelen was het spel klaar en dat is toch echt veel te weinig voor de prijs die ervoor wordt gevraagd. Daarnaast proberen ontwikkelaars en uitgevers via andere wegen steeds meer geld aan een game te verdienen. Downloadable content is hier het beste voorbeeld van. Als je tegenwoordig een game volledig wilt ervaren moet je een mooie zak duiten neerleggen om één of meerdere DLC-pakketten te kopen. Die €60 vindt ik een prima bedrag, maar voor die prijs wil ik wel een mooie en volledige game hebben. Denk jij dat de huidige prijsstrategie houdbaar is of moet de industrie toch een nieuwe weg inslaan?

Ik snap trouwens dat €60 een flink bedrag is voor het 14 jarige kroost, maar ik had toen ik die leeftijd was ook geen twintig games tot mijn beschikking. Ze gaan maar lekker buiten voetballen of in de zandbak spelen. Nu ben ik wel heel flauw bezig, want er zijn ook nog genoeg games die geen €60 kosten. Ikzelf ben bijvoorbeeld een fervent speler en liefhebber van Xbox LIVE Arcade- en PlayStation Network-games. World of Goo, Splosion Man, Battlefield 1943, The Maw en Braid zijn voorbeelden van hele leuke spelletjes die voor een kleine prijs te downloaden zijn. Het gaat hier niet perse om indiegames, maar gewoon om kleine spelletjes die niet veel kosten en je makkelijk op kan pakken. Speel jij wel eens van dat soort kleine games op je console of bijvoorbeeld op Steam? Zo ja, dan hoor ik graag wat tips van je.

Dan vroeg je nog aan mij of ik alvast een Game of the Year voor 2011 wil noemen. Hier doe ik echter niet aan mee, want het is echt totaal onzinnig om daar nu al over te gaan speculeren. Dat is net zoiets om nu alvast de Oscars voor 2011 uit te rijken, dat doe je gewoon niet. Zoals je weet ben ik het in ieder geval met je eens dat L.A. Noir een vet spel gaat worden en ook in The Last Guardian heb ik best zin. Dat komt door de mysterieuze sfeer die in het spel hangt. De sfeer is sowieso heel belangrijk in games, al is voor mij het verhaal toch wel het allerbelangrijkste. Ik kan zo van een mooie plottwist genieten en door het volgen van een meeslepend verhaal zit ik nog wel eens tot in de late uurtjes achter mijn consoles. Wat is voor jou het meest belangrijkste onderdeel van games?

Binnenkort hebben we trouwens weer enkele keuzes voor de boeg, want de Nintendo 3DS en de PSP2/NGP komen er aan. Over de 3DS had ik het al in mijn vorige brief, maar de PSP2 is een ander geval. De aankondiging heeft mij zeer weten te verrassen, want het apparaat is een technologisch meesterwerk. Het is ongelofelijk hoeveel mogelijkheden Sony in de handheld heeft weten te stoppen, van een touchscreen tot GPS en van twee thumbsticks tot een 3G-verbinding. Het is en blijft een vet apparaat, maar voor de prijs ben ik heel bang. Sony gaat dit ding zeker met verlies verkopen, maar dan nog verwacht ik een prijs van zo’n €350 of zelfs €400 euro en dat gaat voor het bedrijf een moeilijk verkoop klus opleveren. Wat de strijd tussen de 3DS en de PSP2 betreft ben ik heel makkelijk, ik denk dat de Nintendo 3DS gaat winnen. De massa is bekend met de 3DS en ook de 3D-feature zal gadgetfans aantrekken.

Dit was dan alweer het einde van de brief. Het blijft leuk om lekker met een medegeïnteresseerde over games en gerelateerde zaken te lullen. Ik kijk dus weer uit naar je antwoord en ondertussen ga ik lekker met het al wat oude Borderlands aan de gang.

Veel gameplezier,
Richard

  1.   
    Thundergamer's avatar

    Ik ben het met je eens, mooie graphics, een krachtige processor, honderdGPUs- het maakt de massa niet uit.
    Iedereen zal het 3D effect in een handheld ongeloofelijk vinden zelfs al is het een mindere kwaliteit hardware. Maar ja, we zullen zien wat ze doen. Persoonlijk lijkt 3D me in de auto/bus/trein/vliegtuig erg irritant maar thuiis is het leuk. Maar waar is dan de PC/console voor? 🙄

  2.   
    Tha Destiny's avatar

    Nouja Line up 3DS>NGP
    NGP ja, niet PSP2.

  3.   
    Dude…'s avatar

    ik denk niet dat L.A Noire een miljonseller gaat worden. ookal dachten mensen in het begin dat dit ook voor red dead redemption zou gelden. red dead is nog een spel waar schieten en freeroamen een grote rol speelt en dat sprak veel mensen aan. maar van veel vrienden hoor ik dat ze het spel een te trage opbouw vonden hebben(mc farlane’s ranche). L.A Noire word goed, maar geen GOTY. dan zet ik mijn geld in op Deus ex of (wat waarschijnlijk weeer onterecht zou zijn) COD 8, MW3 of MW0

  4.   
    PixelShooter's avatar

    Leuk, maar wel wat spellingsfouten 🙂

  5.   
    ms13694's avatar

    PixelShooter schreef, "Leuk, maar wel wat spellingsfouten :)"

    Verkeerde interpunctie, aan het eind van de zin heb je geen punt 😆 😆

  6.   
    PixelShooter's avatar

    martinschoon schreef, "

    ”PixelShooter” schreef, "Leuk, maar wel wat spellingsfouten :)"

    Verkeerde interpunctie, aan het eind van de zin heb je geen punt 😆 😆 "

    Ik schrijf dan ook geen reviews die door honderden mensen worden bekeken. 😉

    Trouwens, je doet het zelf ook niet!

  7.   
    Tha Destiny's avatar

    Cry me a river, build a bridge and get over it.

    Paar taalfouten zijn echt niet erg hoor, in de krant staan er dagelijks talloze en daar betalen mensen er zelfs voor. Ik vind het daarom nogal raar om commentaar te geven op iemand die gratis voor jouw informatie over je hobby bezorgd. En als je het zelf beter kan stuur dan even een sollicitatie naar GN 😉

  8.   
    PixelShooter's avatar

    Tha Destiny schreef, "Cry me a river, build a bridge and get over it.
    Paar taalfouten zijn echt niet erg hoor, in de krant staan er dagelijks talloze en daar betalen mensen er zelfs voor. Ik vind het daarom nogal raar om commentaar te geven op iemand die gratis voor jouw informatie over je hobby bezorgd. En als je het zelf beter kan stuur dan even een sollicitatie naar GN ;)"

    Ik zei het maar 🙂 Mij stoort het nu ook niet zo énorm veel, maar als je dan toch aan het schrijven bent, kan je het ook onmiddellijk correct doen.

    Ik had er al over nagedacht, om zelf te schrijven, maar wegens tijdsgebrek laat ik het maar zo 😉

  9.   
    RoHoutje's avatar

    Ik vind dat er toch wel wat kleine games zijn van kleine bedrijven die toch en groot resultaat hebben. Kijk maar naar Codemasters ofzo…

  10.   
    Hitman047's avatar

    Rohost schreef, "Ik vind dat er toch wel wat kleine games zijn van kleine bedrijven die toch en groot resultaat hebben. Kijk maar naar Codemasters ofzo…"

    Codemasters is met 800 werknemers ook echt een voorbeeld van een kleine studio… 😕

    Noem dan Ronimo Games ofzo ( De Blob, Swords & Soldiers): 7 werknemers. 😉

  11.   
    HardCoreGamer™'s avatar

    Ik snap trouwens dat €60 een flink bedrag is voor het 14 jarige kroost, maar ik had toen ik die leeftijd was ook geen twintig games tot mijn beschikking. Ze gaan maar lekker buiten voetballen of in de zandbak spelen. Nu ben ik wel heel flauw bezig, want er zijn ook nog genoeg games die geen €60 kosten. Ikzelf ben bijvoorbeeld een fervent speler en liefhebber van Xbox LIVE Arcade- en PlayStation Network-games. World of Goo, Splosion Man, Battlefield 1943, The Maw en Braid zijn voorbeelden van hele leuke spelletjes die voor een kleine prijs te downloaden zijn. Het gaat hier niet perse om indiegames, maar gewoon om kleine spelletjes die niet veel kosten en je makkelijk op kan pakken. Speel jij wel eens van dat soort kleine games op je console of bijvoorbeeld op Steam? Zo ja, dan hoor ik graag wat tips van je.

    Dus toen jij 14 jaar was, ging jij in de zandbak spelen, voetballen en arcade games kopen?
    Voor arcade games moeten die jongeren een creditcard hebben, en niet iedereen heeft dat.

    Als de makers een volwaardig spel van meer dan 20+ uur gameplay er in heeft, gaat een 14 jarige ook niet zo snel klagen over een spel. En arcade game is niet volwaardig, dat speel je misschien nog geen eens 2 uur. Ik ga uit dat je rond de 20 bent, en 6 jaar terug had je geen eens arcade games zoals op Steam en Xbox live/PSN. Toen had je net Battlefield 2 en World Of Warcraft. Dus ik vind dat je er niet zo kan over oordelen.

  12.   
    Tha Destiny's avatar

    Ik vind dat mensen niet moeten zeuren en gewoon betalen voor de producten die ze gebruiken.

  13.   
    R1chardTM's avatar

    @GamerGames: Het is duidelijk dat je mijn opmerking niet begrijpt. Ik zeg namelijk dat toen ik 14 was ook niet zoveel games te mijn beschikking had. Ik maakte plezier met de games die ik wel had. Ik lees nu vaak zat dat jongetjes van 14 klagen over de prijs, maar ja zij willen dan ook elke maand weer nieuwe games. Als je die leeftijd hebt kan dat gewoon niet.

  14.   
    RoHoutje's avatar

    Hitman047″][quote=”Rohost schreef, "Ik vind dat er toch wel wat kleine games zijn van kleine bedrijven die toch en groot resultaat hebben. Kijk maar naar Codemasters ofzo…"

    Codemasters is met 800 werknemers ook echt een voorbeeld van een kleine studio… 😕
    Noem dan Ronimo Games ofzo ( De Blob, Swords & Soldiers): 7 werknemers. 😉 [/quote]
    Kijk maar eens naar Activision of Electronic Arts. DIe hebben pas veel werknemers… 😮

  15.   
    Beukerboy's avatar

    Hmm blijft expensive