Alpha Protocol

Sinds 2006 werkt ontwikkelaar Obsidian hard aan Alpha Protocol, een spionage-RPG die je een combinatie voorschotelt van stealth en actie. Op de E3 kregen we een uitgebreide presentatie van de game en die viel best in de smaak…

Achter de bekende, gesloten deuren toonden producers Chris Parker en Matthew Rorie ons Alpha Protocol. In een half uurtje tijd kwamen veel facetten van de game aan bod en kon ik eigenlijk twee conclusies trekken: deze game leent ontzettend veel van diverse andere spellen, maar het levert toch een zeer leuke mix op van bekende elementen.

Verbeteren

In Alpha Protocol staan we in de schoenen van spion Michael Thorton, een kerel die al best redelijk werk levert maar eigenlijk zichzelf nog best kan verbeteren om een echte superspion te worden. Als ineens blijkt dat iedereen achter jou aanzit, ga je snel aan de slag om te achterhalen wie hier verantwoordelijk voor is en hoe je je naam weer kunt zuiveren. Een cheesy verhaal, maar eigenlijk hebben dergelijke games ook niet veel meer nodig.

De demonstratie begon in het safe house, van waaruit je steeds nieuwe missies selecteert, informatie kunt kopen, kogels en wapens kunt inslaan, et cetera. Het valt enigszins te vergelijken met de opzet van Hitman. Alpha Protocol is echter niet alleen maar een third-person actiegame, want het spel bevat ook de nodige RPG-elementen. Zo kun je je personage op zeer veel vlakken verbeteren, nieuwe vaardigheden leren en simpelweg zorgen dat het leven als superspion een stuk aangenamer wordt.

Hoe je je skill-punten gaat verdelen, is geheel aan jezelf om te bepalen. Vaardigheden variëren van martial arts en stealth tot sabotage en toughness. Zodoende kun je zelf kiezen of je personage een stoere bikkel wordt die zo bekwaam mogelijk is met zware wapens en aardig wat kan verduren, of maak van jouw held juist iemand die goed is om stealth te gebruiken en vijanden stiekem om kan leggen. Of maak gewoon een combinatie van beide en zorg dat je op alle vlakken behoorlijk uit de voeten kunt.

In vuur en vlam

Wat we ook kennen uit diverse andere games is het samenwerken met verschillende facties. Ook in Alpha Protocol kan je ervoor zorgen dat bepaalde facties je goed gezind zijn en je af en toe zelfs helpen tijdens een missie, of je kunt het aan de stok krijgen met andere facties als je hen niet genoeg helpt. Via diverse dialogen met bepaalde characters, wat een beetje deed denken aan Mass Effect, kan je ervoor zorgen dat je jezelf meer of minder geliefd maakt bij iemand. Je hebt vaak maar een paar seconden bedenktijd en je zult dus vlot moeten kiezen hoe je ergens op reageert. Dit heeft vervolgens ook weer invloed op het verloop van een missie en de verhaallijn, al is geen enkele keuze die je maakt echt fout te noemen.

De AI van de tegenstanders was helaas nog niet van een al te hoog niveau, want tijdens de demonstratie stonden vijanden regelmatig als kleiduiven te wachten om afgeknald te worden en vonden ze een geworpen granaat enorm interessant om eens rustig bij stil te staan. Natuurlijk was het pas een E3 alpha build die men toonde, dus er is nog genoeg tijd om veel dingen bij te stellen, maar dit kan wellicht een klein puntje van zorg zijn. Verder zag het er gelukkig wel redelijk uit en waren de animaties zeer vloeiend. Verwacht zeker geen top-graphics, maar het visuele gedeelte is gewoon degelijk genoeg om niet storend te zijn.

Wat me meer beviel was de mogelijkheid om wapens uitgebreid te modden, zodat ze bijvoorbeeld meer schade aanrichten, minder afwijking hebben of sneller herladen. Dit sluit tevens goed aan bij de mogelijkheden die je hebt om jouw personage te verbeteren en de keuzes die je kunt maken voor een specifieke speelstijl. Daarnaast heb je ook aardig wat soorten munitie om uit te kiezen, zoals elektrisch geladen kogels en fosfor-kogels, die een vijand letterlijk in vuur en vlam zetten.

Voorlopige conclusie

Alpha Protocol is misschien niet de grote topper waar veel mensen al maanden naar uitkijken, maar het kan straks zeker interessant vermaak bieden voor fans van stealth, actie en RPG-elementen. De game leent heel veel bekende concepten uit andere spellen, maar het is ook in dit geval beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Of Alpha Protocol interessant genoeg blijft om ook langdurig te spelen, moet nog blijken. Ben je helemaal gek van spionnen en wil je ook wel eens je eigen Jack Bauer of Jason Bourne ontwikkelen, dan is Alpha Protocol zeker een game om in de gaten te houden.

  1.   
    Spam-Fischer's avatar

    is dit een sluipgame zoals splintercell?

  2.   
    Kilerden's avatar

    Spam-Fischer schreef, "is dit een sluipgame zoals splintercell?"

    Een spionage-RPG die je een combinatie voorschotelt van stealth en actie.

    nah niks voor mij 🙂

  3.   
    superdedupe's avatar

    ChielB schreef, "

    ”Spam-Fischer” schreef, "is dit een sluipgame zoals splintercell?"

    Je kunt de game zo’n beetje als Splinter Cell spelen als je zorgt dat je personage goed is in allerlei stealth-vaardigheden. Maar over het algemeen ligt de nadruk wel meer op third-person actie dan bij een Splinter Cell-game.

    "

    Maar als je alle gamejournalisten mag geloven is de nieuwe splintercel erg actie gericht dus in dat opzicht is het misschien wel te vergelijken ^^

  4.   
    superdedupe's avatar

    ik vind foto 5 van 9 er erg lelijk uitzien… zo kan je wel zien dat de game uit 2006 komt…
    de benen van die rusische gast lijken uit het niets te komen en de handen zien er ook vaag uit….

    maarja graphic zijn misschien niet belangrijk bij dit soort games 8)

  5.   
    Alfa Warrior's avatar

    Het spel ziet er redelijk uit en aan de screenshots te zien vind ik het een 6/10 (niet slecht want met 5/10 zou ik er met een prijsvraag alsnog aan meedoen).

  6.   
    Baker502's avatar

    ik hou het bij splintercell! 😆

  7.   
    LennardF1989's avatar

    Geinig

    Maar alles wat sluipt vind ik geinig 😛