Guild Wars: Factions

Hollanders letten op de centen, en Koreanen blijkbaar niet. Guild Wars was een online Role-Playing Game waarvoor je geen maandelijkse kosten hoefde te dokken. Misschien werd de game vooral daarom een groot succes hier in Nederland, maar uiteraard ook in vele andere gamelanden. Het is echter wel zo dat de game het zeker niet alleen moest hebben van zijn voordeligheid, er schuilde ook een schat aan gameplay, heel veel tactiek en prachtige graphics in het spel. En ook met deze ‘uitbereiding’ Factions doen ArenaNET en NCSoft hetzelfde. Daarnaast hoef je het orgineel niet te hebben om Guild Wars: Factions te spelen. Inderdaad, ze worden wel heel erg gul daar in die gamesindustrie. What’s next? Miyamoto en John Carmack die gaan optreden op Live Aid?

Cantha

Het strijdtoneel verplaatst zich ditmaal naar Cantha, één van de zuidelijke provincies van de wereld waarin Guild Wars zich afspeelt. Het verhaal is niets anders dan het orgineel, en dan ook niet veel spannender. De makers hebben een soortgelijke historische achtergrond zoals bij Tyria geschept, maar de uitvoering is weinig spectaculair. Men heeft een gigantische verhaallijn opgebouwd met een complete mythologie voor de wereld, en daardoor voelt Cantha echt als een sprookjesland, en niet als een hoop polygonen, overplakt met pixels. De subtitel ‘Factions’ slaat op de twee facties die elkaar al eeuwenlang bevechten om het gebied, te weten de Luxons en de Kurzics. Ditmaal staan er echter boze krachten op het menu om de wereld over te nemen, en daarom slaan ze samen met de andere facties hun handen ineen om het kwaad te vernietigen.

Assassins en Ritualists

Guild Wars: Factions heeft nog dezelfde oude, vertrouwde gameplay als het eerste deel. Je kiest een van de acht klassen en leert al spelende een hondertal skills. Deze kun je echter niet allemaal tegelijk uitvoeren (dat zou ook een behoorlijke rotzooi geven op de interface), maar je kunt er per missie steeds slechts acht meenemen. Op deze manier moet je voor elke missie en voor elke vijand een andere goede combinatie aan skills zien te vinden, wat ongeveer een beetje werkt als een soort deck dat je samensteld bij kaartspellen zoals Magic the Gathering en Pokemon. Op deze manier kan het zo zijn dat wanneer twee spelers die bijvoorbeeld allebei Elementalist zijn, compleet andere skills gebruiken. Daarnaast kun je een primary profession en een secondary profession kiezen, bijvoorbeeld een combinatie tussen een Necromancer en een Spiritualist. Op deze manier is geen karakter hetzelfde omdat er talloze combinaties mogelijk zijn. Hierdoor worden de vaardigheden veel belangrijker dan bijvoorbeeld de equip die je draagt. Deze game zou geen vervolg zijn als er op z’n minst geen nieuwe klassen waren toegevoegd, en dat is dan ook gebeurd. De Assassin en de Ritualist zijn nieuw. Een Assassin is het meest te vergelijken met een Rogue, veel damage maar toch kwetsbaar. Ritualists vertonen nog de meeste gelijkenis met een Warlock. Ze kunnen pets oproepen en doormiddel van curses doen ze veel damage over time. Daarnaast hebben de andere klassen ook nog een behoorlijke tweak gehad, om ze op een lijn te brengen met de nieuwe toevoegingen.

PvE

Guild Wars: Factions kent een uitgebreide Player versus Environment-optie waarin je een eigen karakter aanmaakt en hem naar level 20 levelt, het hoogst haalbare in de game. Denk nou niet dat dat even simpel gaat als in een game zoals World of Warcraft, je bent ongeveer even lang bezig om je character naar level 20 te krijgen, als dat je dat in die andere MMORPG naar level 60 zou moeten doen. De vijanden zijn veelzijdig, evenals de missies en de omgevingen die je aandoet. De meeste gebieden speel je in je eentje, als een singleplayer MMORPG, maar voor andere gebieden moet je wel een party zoeken, anders is het haast ondoenbaar om deze uit te spelen. Mocht er niemand voorhanden zijn die met je wilt spelen, dan kun je nog altijd een stel NPC’s inroepen om naast jouw zijde te strijden. Deze reageren nog beter dan in het orgineel op de acties van jou, hun andere computergestuurde teammaten en de vijanden. Cantha is het nieuwe werelddeel dat geintroduceerd wordt met Guild Wars: Factions, maar wanneer je ook nog in Tyria wilt spelen is dat uiteraard mogelijk. Guild Wars: Factions is namelijk een stand-alone uitbereiding en wanneer je beide games hebt beschik je over een gigantische wereld die dus zowel Tyria als Cantha beslaat.

PvP

Daarnaast is er ook nog de optie waar de game eigenlijk om draait, de gevechten tussen verschillende guilds in de Player versus Player-mode. Het is natuurlijk mogelijk om je eigen karakter naar level 20 te levelen, wat ik je ten zeerste aanraad omdat hij dan ook wanneer hij op dat niveau is belandt vele malen sterker is, dan wanneer je een kant-en-klaar PvP-karakter kiest. Het is namelijk ook mogelijk om een aantal karakters aan te maken die in het prille begin ook al op level 20 zitten, op de PvP-servers. Zelf heb ik de nieuwe PvP-functies al uitvoerig getest. Wanneer je eenmaal een guild hebt gevonden kun je samen met hen een arena betreden en het opnemen tegen andere guilds. Er wordt vooral een deathmatch-variant gespeeld, maar de ontwikkelaar heeft ook Capture the Relic en King of the Hill ingebouwd. Naast wat potjes om spek en bonen kunnen er ook grote toernooien worden georganiseerd. Laatst won een Koreaanse guild nog tienduizenden dollars met het winnen van de wereldbeker.

Sfeer

De graphics in Guild Wars: Factions zijn werkelijk adembenemend. Cantha is echt neergezet als een sprookjeswereld waarin je urenlang kunt wegdromen, en dat zal dan ook zeker gebeuren. Warme kleuren en een sfeer die haast van je scherm af druipt. Misschien is het zo dat je dit Oosterse sfeertje maar net moet diggen, maar persoonlijk vind ik het echt geweldig. Van de wijdse omgevingen tot de idyllische stadjes, de mysterieuze vijanden en de kostuums van de spelers. Ik weet niet wie hier verantwoordelijk voor is, maar die vent mag wat mij betreft een lintje en een standbeeld krijgen. De designs van de armorsets zijn geweldig en voelen echt mega-fantasy aan. De muziek onder de game maakt het plaatje compleet. Helaas zijn er geen voice-overs aanwezig maar er zijn natuurlijk wel de nodige uitdrukkingen die de personages met zich meekregen hebben.

Conclusie

Guild Wars: Factions is niet zomaar een uitbereidinkje, maar een volwaardig tweede deel. Cantha is geweldig, net zoals de Assassin en de Ritualists. Dat dit niet echt een MMORPG is, maar slechts een normale Role-Playing Game met veel online elementen waarin je uiteraard andere spelers kunt ontmoeten en tegen ze vechten, doet niks af aan het feit dat deze game superverslavend is. Het levelingproces in Cantha is in mijn ogen vele malen beter dan dat dat in Tyria was, maar de game laat zich pas echt van zijn ware kant zien wanneer je in de Player versus Player-mode de arena betreedt, samen met je guild.

  1.   
    RPG-Ridder's avatar

    ”mozo007″ schreef, "dit is een vet leipe game"

    wat een uitspraak… 😆

  2.   
    Desperadoz's avatar

    Het is een goede game, maar het kan toppers als WoW , etc nooit overtreffen, maar Guild Wars is gratis dus dan valt dat te verklaren. Een mooie 8. Ik zal WoW een 9 geven dus veel scheelt het niet.

  3.   
    stefaandw's avatar

    ZALIG SPEL!

  4.   
    meneerdark's avatar

    heey ik heb faction gekocht maar als ik disc 1 er in doe dan druk ik op instal en dan komt conect to arenanet en dan gaat ie niet verder dan laad ie telkens over nieuw kan iemand mij helpen plz 😥 😥

  5.   
    ExtremeDotCom's avatar

    lijkt wat op WoW