Sony: de VR-markt groeit, maar de verwachtingen lagen hoger

In 2016 zette Sony de stap om PlayStation VR uit te brengen, een virtual reality-bril om games mee te spelen, en de verwachtingen lagen behoorlijk hoog. Ook Oculus Rift, HTC Vive en andere kleinere VR-producten zijn op de markt, maar de verwachte verkopen liggen een stuk lager dan gedacht.

Het is 2018 en Sony doet openlijk een zegje over de VR-markt en het bedrijf stelt dat virtual reality, en dus PlayStation VR, in de entertainment industrie wel groeit. Alleen niet wat bedrijven hadden verwacht. Ook Oculus Rift verkoopt minder dan gehoopt, zo stelt Matt Conte van Oculus.

I’m not going to mince words: VR is still small. There’s not as many headsets out there as we thought there might be a couple of years ago. It’s growing, and it’s actually growing at a pretty decent pace, but every decision that you make you should be thinking about: How does this get my title into the most users’ hands as possible? Some people find it weird that we tell them to ship on all platforms. We don’t want exclusivity. We want VR to thrive. But VR is a niche, and you don’t want to be a niche within a niche. Ship everywhere: Oculus, PlayStation VR, Steam, mobile, if you can. Do whatever you can to get as many eyes on it as possible.
Monte wil dan ook geen exclusieve games, hij ziet de titels graag op meerdere VR-apparaten verschijnen. De markt is immers nog vrij niche en er bestaat grotere kans om winst te maken als je niet alleen voor Oculus of PlayStation VR ontwikkelt.
There is no money in it. I don’t mean ‘money to go buy a Ferrari’, I mean ‘money to make payroll’. People talk about developers who have taken Oculus/Facebook/Intel money like they’ve sold out and gone off to buy an island somewhere. The reality is these developers made these deals because it is the only way their games could come out.
Ook ontwikkelaar Dean Hall, die Out of Ammo heeft gemaakt, zegt dat de markt nog erg klein is. Er is momenteel nog weinig geld te verdienen en de enige bedrijven die goed geld verdienen, hebben deals weten te maken met VR-producenten. De toekomst ziet er dus nog niet glorieus uit voor VR.

PlayStation VR blijft in ieder geval ondersteuning krijgen, omdat het voor de PlayStation 4 en voor Sony een belangrijk platform is. Of we eventueel grote games te zien krijgen op E3 is nog maar de vraag.

  1.   
    tranceguy's avatar

    Echt slecht verkoopt de PSVR niet… En dat de andere 2 die er toe doen minder verkopen komt omdat in de beginperiode de prijs veel te hoog lag…