Gerucht: Sony bezig met VR-bril op sterkte

Virtual Reality lijkt weer steeds populairder te worden, maar er kleeft nog altijd een groot nadeel aan zo’n VR-bril voor veel brildragende gamers. Een VR-bril over je eigen bril dragen is oncomfortabel en ronduit onhandig, maar wellicht lijkt een oplossing aanstaande. Sony heeft een nieuw patent aangevraagd in de vorm van een bril met glazen op sterkte.

Het patent, dat overigens al in 2017 werd aangevraagd maar deze maand pas gepubliceerd is, laat zien hoe het dragen van een VR-bril bovenop een normale bril problemen geeft bij de technieken die zorg dragen voor het volgen van de ogen. De glazen zouden ervoor zorgen dat de kijkrichting niet langer nauwkeurig kan worden bepaald. Als gevolg worden beelden wazig, vervormd en zie je reflecties.

Door middel van diverse componenten in de bril op sterkte kunnen de ogen gevolgd worden en kan het herkennen of er een VR-bril wordt gedragen. De data van de bril op sterkte kan vervolgens draadloos verstuurd worden naar de VR-bril, zodat de juiste beelden weergegeven kunnen worden.

Uiteraard is niet zeker of Sony de bril op de markt gaat brengen, zoals bij zoveel patenten het geval blijkt te zijn.

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Ik sprak laatst iemand die ervan overtuigd was dat de volgende generatie PlayStation volledig VR-only zou gaan.

    Vond het destijds wat vergezocht om zo te horen, vooral omdat VR nog te veel haken en ogen heeft. Dit patent onderstreept dan toevallig weer een van die ogen.

  2.   
    Neolite's avatar

    Virtual reality zal de komende jaren op de achtergrond doorontwikkelen totdat er een concept komt wat de mainstream kan en wil accepteren. Ik denk niet dat we dit de komende generatie al gaan zien. Kabels, bewegingsziekte, grafische kracht en de prijs zullen voldoende restricties opleggen voor de komende tijd.

  3.   
    mattioza's avatar

    VR zal bij de volgende generatie PlayStation wel een belangrijkere rol spelen, je ziet nu ook al een behoorlijke focus erop. Maar of ze echt de fout gaan maken om het bij iedereen op te dringen, door bv. de PS5 enkel met VR te verkopen. We hebben het bij Xbox One met Kinect ook gezien, hoe dat afloopt. Laat het maar rustig groeien zou ik zeggen.

  4.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mattioza: Dit was pre-cies mijn tegenargument op die uitspraak ook. Gamers (te vroeg) proberen te forceren op “emerging” technologie werkt echt voor geen reet, in ieder geval niet voor je imago.

    Kinect had ook zeker een geinige toekomst gehad, mits Microsoft dat beter wist te tackelen. Door iedereen er per se op te willen, werd vervolgens de hele technologie maar gewoon afgestoten. Bij VR zou ik al wat meer speelruimte verwachten, maar ook daarvoor voelt het gewoon nog te pril.