Ontwikkelaar ArenaNet heeft het allereerste uitbreidingspakket voor Guild Wars 2 onthuld. Heart of Thorns zit barstensvol nieuwe content en introduceert een compleet nieuw spelmechaniek: het Mastery-systeem.
Waar de meeste uitbreidingspakketten voor MMO’s simpelweg de levelcap verhogen, kiest ArenaNet voor een andere aanpak. Door uitdagingen en missies te voltooien verdien je Mastery-punten, waarmee je vervolgens weer speciale vaardigheden kunt kopen die voor al jouw personages gelden. Op deze manier kun je zelfs jouw volledig gelevelde Necromancer nog voorzien van nieuwe vaardigheden. ArenaNet omschrijft het systeem zelf als volgt:
[The Mastery system gives] new training opportunities for your max level character with a system focused on evolving the core philosophy that the journey should be the goal in the game. The Mastery system adds meaningful progression without invalidating your hard-earned levels and gear.Heart of Thorns introduceert tevens nieuwe specialisaties, die op hun beurt weer wapens, traits en vaardigheden met zich meebrengen. Ook brengt het uitbreindingspakket een compleet nieuwe profession met zich mee in de vorm van de Revenant, die wordt beschreven als een zwaar bepantserde magiër.
Bovendien bevat Heart of Thorns flink wat verhaalmissies, die de avonturen van Elder Dragon Mordremoth en de geliefde Rytlock volgen. Daarnaast kun je op ontdekkingsreis in een gloednieuw gebied genaamd “Maguuma Jungle”, dat tot de nok toe gevuld is met missies, eindbazen en andere avonturen. Het zal zelfs mogelijk zijn om deze woeste jungle van boven te verkennen vanuit een hangglider!
Ook nieuw is de Stronghold-modus, die speciaal gericht is op PvP-gevechten. In deze modus moet je jouw eigen stronghold verdedigen, terwijl het zaak is om die van de tegenstander juist aan te vallen. Ben je nog niet tevreden? Mogelijk weten de nieuwe Borderlands map voor de World vs. World-gevechten of de kersverse Guild Halls je meer te bekoren.
Het moge duidelijk zijn: aan content geen tekort in Heart of Thorns. Check de eerste beelden van dit veelbelovende uitbreidingspakket hieronder.
Naar alle waarschijnlijkheid komt in november de expansion uit (presentatie van de financiële cijfers verwachte een toename in derde / vierde kwartaal van de omzet van Arenanet.
Het spel kenmerkt zich vooral door de dungeons, fractals waarbij je met groepen van 5 man (bekenden of onbekenden) de challenge aangaat. Vooral de fractals maakt het uitdagend om tot level 50 te gaan. Daarnaast is het vooral de doelen die tussentijds geïntroduceerd zijn in het spel. De legendaries wapens is een van de dingen…kost vooral bloed zweet en tranen. Nu zijn er echter ook collections van wapens etc die je kunt vinden door te spelen. Tot slot is het de verhaal lijn die het leuk maakt aangevuld met verschillende nieuwe achievements per 2 weken (ambitie wordt nog niet geheel gered). De achievements zijn van dergelijk niveau dat het je weer een week van de straat houdt. Een legendarie wapen is leuk en aardig, maar moet juist niet het doel zijn. De “lore” is ijzersterk en gaat terug tot GW1. In de expansion zullen we die zaken ook weer terugzien (mist, mursaat etc). Raids zorgen er in mijn ogen voor dat de fijne wijze van omgang met anderen negatief beïnvloedt wordt. GW2 is geen WOW lookalike of op raiding gebaseerd spel. Daarom dat de community nog steeds als zeer positief betiteld wordt. Wat er voor mij nog mist is meer content die bijdraagt aan het “guild”gedeelte in de naam.
In de expansion kunnen we zaken verwachten als:
– Maguuma Jungle Map (3 mappen).
– Account wide masteries als nieuwe extra skills als het ware.
– Scavenger hunts for precursors voor legendaries.
– Nieuwe legendaries.
– Profession specializations (bv Rangers kunnen Druids worden met Staff als wapen, en verwacht is dat necromancers een greatsword kunnen hanteren).
Nieuwe profession: Revenant.
Nieuwe WvW map.
Nieuwe PvP mode Stronghold met GvG leaderboards.
Guild Halls.
Ik hoop nog op een template systeem om armor, weapons en skills makkelijker te kunnen selecteren…want dat switchen is nu een crime. Ook hoop ik dat samenspel in de guild meer aan de orde gaat komen. Dat was de kracht in GW1. Na 10 jaar spelen nog steeds een groot fan van deze IP. Ik ga de expansion zeer zeker kopen. Voor een paar euro heb je elke 2 weken (living story) een leuke uitdaging. Dat heb ik weinig spellen tot nu toe zien doen. Daarboven op dus nu ook een expansion. Van mij mogen ze die paar euro hebben als ik weer 2 jaar vrolijk kan doorspelen. Op naar jaar 11 in de Gw- franchise! Kom jij ook?