Gisteren trapten Microsoft en Sony de Gamescom officieel af met hun persconferenties. De ideale aanleiding voor Wester, Tom, Daniel en Leon om de eerste videoblog te maken, waarin zij beide presentaties kort nabespreken. Let the Gamescom begin!
Heb je zelf ook een vraag over je favoriete game? Laat het ons weten via #GNGC of [email protected] en wie weet beantwoorden wij je vragen in de laatste videoblog!
Ze hebben misschien gekozen voor teasertrailer van ‘WiLD’ als laatste, omdat het hun ‘verrassing’ was en van The Order toch al redelijk wat bekend is. Ik had alvast zo’n gevoel bij WiLD van ‘hier wil ik wel meer van zien!’
Ben niet echt weggeblazen door het persconferentienieuws (zowel niet van Microsoft als Sony), de vraag is: hadden we verwacht dat ze dat gingen doen?
Ik vond beide persconferentie minder dat op de E3, maar dat is eigenlijk elk jaar zo op Gamescom. Als ik moet kiezen dan vind ik dat de Microsoft persconferentie stukken beter was dan die van Sony. Zo kondigde Microsoft drie bundels aan waarvan die van Call of Duty een 1 TB harde schijf krijgt! Quantum Break zagen we eindelijk na 15 maanden weer in actie, Rise of the Tomb Raider kreeg een mooie trailer en wordt tijdelijk exclusief, Screamride zag er wel leuk uit, Evolve, Fable: Legends en Halo 5: Guardians krijgen allemaal een beta en ze hadden gameplay en trailers van Assassin’s Creed: Unity, Call of Duty: Advanced Warfare en Fable: Legends.
Ik vond het jammer dat ze weer over ID@Xbox begonnen, leuk dat Smite, Space Engineers, Super Hot en The Escapists naar de Xbox One komen, maar die games kan je ook gewoon op de PC spelen en indie games in een persconferentie laten zien doe je gewoon niet. Below en Ori zagen er wel grappig uit, maar dat Below al twee jaar in de maak is en Ori ook als retail uit komt snap ik gewoon niet.
–
–
–
Sony daarentegen begon goed met een Bloodborne trailer, maar dan ineens krijgen we een half uur lang indie rotzooi te zien, The Tomorrow Children, The Vanishing of Ethan Carter, Volume, Hollowpoint, Runemaster en Rime, allemaal rare titels en die games hoor je gewoon niet in een persconferentie te laten zien. Waar Microsoft Rise of the Tomb Raider, Evolve en Call of Duty als games gebruikt, gebruikte Sony, Destiny, Far Cry 4, Shadow of Mordor en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Dat stuk vond ik wel leuk, maar helaas waren dit allemaal trailers en geen gameplay, behalve die vage dozen shit bij Metal Gear dan, wat moest dat voorstellen?
Vervolgens laten ze een kleine teaser van de nieuwe horror game P.T. zien, die beelden zijn echt niet de reacties van de spelers, veel te overdreven. Toen kwamen ze met Playstation Now en Playstation TV, twee dingen waar ik erg naar uit en hopelijk komt Microsoft ook met een soort van Apple USB Superdrive achtig apparaatje waarmee je Xbox 360 games op de Xbox One kan spelen.
Vervolgens kwam er een trailer van een game waar ik al twee jaar naar uit kijk, Until Dawn! De game is eindelijk terug van weggeweest, maar wat zien we? Een trailer zonder releasedatum en vervolgens loopt die man snel weer van het podium af om iemand anders over het aankomende Driveclub te laten lullen. Geen releasedatum voor Until Dawn? Ook geen gameplay na meer dan twee jaar ontwikkeling? Gewoon helemaal niets. En wat is er eigenlijk met Murasaki Baby, Everybody’s Gone to the Rapture en LittleBigPlanet Hub gebeurd? Die hadden jullie vorig jaar tijdens jullie Gamescom persconferentie aangekondigd, maar vervolgens horen we er niet meer over. Jullie gaan zeker met die games hetzelfde doen als met Until Dawn? Twee jaar lang in de ijskast laten liggen.
Anyway, toen kwam er een Driveclub trailer, dat mag, want Microsoft toonde ook gewoon een Forza Horizon 2 trailer. Vervolgens krijgen we Tearaway voor de PS4, een game die op de PS Vita thuishoort en niet op een PS4. Hoeveel gaan jullie hier nou weer om vragen? De volle 70 euro? Succes Sony, kijken wie dit in huis gaat halen.
En dan sluiten ze af met Aliennation en Wild, twee indie games! Geen trailer van Uncharted 4? Na vijf jaar nog steeds geen nieuwe trailer van Rockstar’s Agent? Grim Fandango misschien nog even in beeld? Ook niets van Quantic Dream’s The Dark Sorcerer? The Last Guardian misschien? Of de Russische Without Memory? Nee, helemaal niets, helaas geen mooie afsluiter van jullie persconferentie.
Ik vond het zo geniaal toen die ene man aan het begin op het podium zei dat Andrew House aanwezig was, we zagen hem even in beeld, maar blijkbaar mocht hij niet op het podium komen, ” we here at Playstation, Playstation, Playstation, Playstation.” Rot op man! Ga lekker voor Xbox! Dan heb je tenminste een redelijke controller en een goed dashboard waarop je gelijk de persconferentie kan zien. Dan hoef je niet door die lelijke Playstation dashboard, of wat dat hoofdmenu ook moet voorstellen, blijven scrollen totdat jij bij Playstation Home bent om vervolgens met een achterlijk PS home character door de hele map heen te rennen om de persconferentie op GEEN full screen te bekijken. Dan kan je genieten van exclusives als Halo, Fable, Quantum Break en straks nog veel meer, games die aangekondigd worden en BINNEN TWEE JAAR uitkomen, games die niet voor drie tot zes jaar in de ijskast worden gezet of worden geannuleerd. Je hoeft ook geen extra UPC box op je slaapkamer, want met je Xbox Digital TV tuner kan je naar alle zenders in HD kijken, je hebt alle muziek, film, tv series en sport apps in een OVERZICHTELIJK DASHBOARD en je hebt achievements die dankzij de grote getallen erg vet zijn om te behalen! Waarom je dan een PS3 of PS4 zal moeten aanschaffen? Vanwege God of War, Infamous, Killzone, LittleBigPlanet, ModNation Racers, Ratchet & Clank, Resistance, Sly, Socom, The Last of Us, Uncharted, Quantic Dream, Driveclub en The Order: 1886 natuurlijk! 😉
DayZ is niet in Beta maar in Alpha, en heel, heel diep in de Alpha.
Veel plezier op de gamescom!