Wanneer we zeggen dat de launch van Battlefield 4 niet van een leien dakje ging, drukken we het nog zacht uit. De servers bezweken onder de immense capaciteit en dit leidde ertoe dat de multiplayer erg slecht draaide of zelfs ontoegankelijk was. Bovendien bleek het spel nog ontzettend veel fouten te bevatten. Gamers en journalisten noemden de situatie destijds “onacceptabel” en nu, acht maanden later, geeft EA-baas Andrew Wilson hen gelijk.
Wilson gaat met de billen bloot en geeft toe dat de situatie ook voor hemzelf en het ontwikkelteam onacceptabel was:
For me, the situation we had was unacceptable. For the team it was unacceptable. We have worked tirelessly since then to make sure the gameplay experience got to where it absolutely should have been at launch and we’re focused on that and we continue to deliver value to that player base.Opvallend genoeg wil Wilson niet garanderen dat een dergelijke catastrofe in de toekomst weer zal plaatsvinden. Volgens hem kleven er aan ambitieuze projecten als Battlefield 4 nou eenmaal bepaalde risico’s:
But when you do things like that you can never guarantee. It would be disingenuous for me to sit here and say, ‘we will never have an issue again,’ because that would mean we were never going to push the boundaries again. And I don’t want to be that company. I want to be a company that pushes to lead and innovate and be creative. But you can start to do things that give you a better handle and a better view about what the potential challenges might be.Als de ontwikkelaar meer tijd had gehad had het meer fouten uit Battlefield 4 kunnen halen, maar helaas stond de releasedatum vast. Wilson ontkent echter dat DICE te weinig tijd heeft gehad en dat de release gehaast werd:
DICE had a lot of time this time. Hardline has had three years. Last year was a very unique situation. Not to abdicate responsibility whatsoever – we own it, we are responsible for it and we have worked tirelessly to remedy the situation – but when you are building a game on an unfinished platform with unfinished software, there are some things that can’t get done until the very last minute because the platform wasn’t ready to get done.Geïnteresseerden kunnen het volledige interview lezen op Eurogamer.
Goe voor 1 keer, maar volgende keer moet het echt wel beter. Het zou zonde zijn moest BF ten onder gaan.
Je weet dat Ea niets geeft om de kwaliteit van de game. Ze kijken gewoon in dit geval naar CoD en Battlefield 4 moest en zou voor CoD Ghosts verschijnen. Maargoed dat zullen ze ook eens toegeven….
Hoe moeilijk is het om te erkennen dat de launch van Bf4 slecht ging. Iedereen wist het. Het is niet erg, maar geef het dan gelijk toen. Zolang het de volgende keer maar beter gaat.
Heb de game al maanden niet meer aangeraakt. Word trouwens wel weer eens tijd. 😛
Slecht excuus (geld is al binnen)
Release had makkelijk uit gesteld kunnen worden. Zeker gezien het feit BF3 gewoon nog volop online bezig was, BF3 was nog niet dood. Had makkelijk 6 maanden uitgesteld kunnen worden.
Zeker bij deze game moeten daar zeker uitzonderingen voor zijn. Ik begrijp de deadline, maar je ziet nu wat er gebeurt. En met Hardline zijn de mensen nog alleen maar bozer geworden.
Heb gewoon geen zin meer om BF te spelen (ik zoek het bij warface en soort gelijke)
Oplossing: Maak een Battlefield vervolg dat zowel speelt als lijkt op Battlefield 4 en maak ’t vervolgens kleinschaliger.
De game is voor mij onspeelbaar. De hitdetection is echt een ramp. Kan iemand 5+ keer in het hoofd raken zonder dat diegene dood gaat om vervolgens in een schot zelf dood te gaan. Dit heb ik in iedere server, ook al is mijn ping goed.
EDIT: dubbel post 😕
Eindelijk geeft ie het ook eens toe hahaha
Ook voor het eerst dat EA heeft toegegeven dat ze fout zitten.
Inderdaad bf3 leefde zeker nog volop, en als ik eerlijk ben vond ik bf3 ook een stuk beter dan bf4.
Beide games zijn zeker vet, alleen had ik met bf3 meer het gevoel dat alles net wat beter werkte en soepeler verliep.
Na het spelen van de Hardline beta ben ik wel begonnen met twijfelen, het lijkt haast wel een geavanceerde APB first person.
Ben met bf2 begonnen en tot nu toe elk deel gekocht inclusief dlc’s, maar met battlefield 4 ben ik hier eerst maar eens mee opgehouden.
Het is nu meer een kwestie geworden van, eerst zien, dan geloven.