Infinity Ward: het maken van je eerste next-gen game is als een ongemakkelijke eerste date

In de categorie “treffende metaforen”: Mark Rubin van Infinity Ward heeft het maken van zijn eerste next-gen game vergeleken met een ongemakkelijke eerste date. Je weet slechts weinig van de ander, maar doet tegelijkertijd hard je best om veel te ontdekken.

Call of Duty: Ghosts wordt ontwikkeld voor zowel de current-gen als de next-gen consoles. Toen een journalist aan Rubin vroeg of dit ervoor zorgt dat de next-gen versie technisch gezien minder indrukwekkend is, antwoordde de ontwikkelaar:

I don’t think it’s holding next gen back. The way I look at it is the first game on a next gen console is the hardest one to make. It’s like a first date. There’s a lot of figuring out what’s going on and very little knowledge of each other. The second date, of course, gets much better, but the first date’s kind of awkward.
Om te bewijzen dat een franchise vanuit technisch perspectief grote stappen kan maken op één console, vergelijkt Rubin Call of Duty 2 met het vierde deel:
Take for example Call Of Duty 2 and the way that game looked even compared to even Call Of Duty 4. It’s a significant leap forward. So I think we’ll see something similar – I hope, as a games developer in general, not just of Call Of Duty, to see massive leaps forward as the generation gets more mature.
Call of Duty heeft met Destiny en Titanfall twee grote nieuwe concurrenten en daar komt bij dat gamers al jarenlang klagen dat de franchise te weinig vernieuwt. Op de vraag of deze factoren veel druk met zich meebrengen, antwoordde Rubin:
Yeah, there is a lot of pressure there. It would, in a sense, just be easier for us to go just make a brand new game that isn’t Call Of Duty, that doesn’t have any limitations. That would be the easy way out. It’s actually much harder to know that you have something that’s very important to a lot of people, and a formula that people really love as it is. To change that every year is something that’s a huge challenge for us internally, but it drives a lot of our passion. We end up becoming our own biggest critics – when we ship, we postmortem what we did right and what we did wrong. We really tear it apart. That drives us to keep going on the franchise, and not take the easy way out, in a sense.
Zou jij graag zien dat Activision de Call of Duty-franchise de nek omdraait en compleet opnieuw begint? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    ShadyXL's avatar

    Veel Call of Duty fans wachten op een totaal nieuwe game. Eentje die op een nieuwe engine gemaakt is en niet een verbeterde versie van de oude engine. Voor mij heeft de multiplayer wel genoeg vernieuwingen, maar grafisch begint het wel echt achter te blijven. Hopelijk gebruiken ze die engine die ze lieten zien bij de volgende Call of Duty game.

  2.   
    Jarno's avatar

    Vind het een beetje raar om te zeggen dat Ghosts achterblijft qua graphics? Ik weet niet of je de Call of Duty Ghosts ingame screenshots hebt gezien, maar daar zie ik toch echt een hoop verbetering. Denk aan de details van de hond, dingen die je kapot kunt maken en dergelijke. Uiteraard niet te vergelijken met BF4, maar dat is ook een geheel andere game. 😉