Wat voor effect heeft muziek op je rijstijl in een videogame? Die vraag wilde men in Schotland graag beantwoord zien, want men heeft namelijk op een Schotse universiteit onderzoek gedaan naar wat voor effect bepaalde soorten muziek op de rijstijl van gamers hadden tijdens een potje Project Gotham Racing op de Xbox. Lees verder voor de (soms verrassende) resultaten.
Tachtig gamers werden door middel van een oogsensor, dubbelzijdige spiegels en aangepaste controllers die meetten hoeveel druk er op de knoppen werd uitgeoefend onderzocht wanneer zij een aantal keer een potje Project Gotham Racing speelden, maar telkens met een andere muziekstijl op de achtergrond. De ene keer ‘agressieve muziek’ (death metal e.d.), de andere keer juist ‘rustgevende muziek’ (lounge-muziek e.d.) en weer een andere keer helemaal geen muziek (totale stilte e.d.). Ook werd er gekeken hoeveel de gamer zich bewoog tijdens de verschillende speelsessies.
De verwachting was wanneer de gamer naar agressieve muziek luisterde onder het gamen, dat deze een tikkie snellere rondetijden zou neerzetten. Dit was niet het geval. De gamer leek minder geconcentreerd, want deze was minder accuraat op de baan en crashte vaker tegen de vangrail en tegen obstakels.
Wat gebeurt er met de rijstijl waneer de gamer naar rustgevende muziek luistert? Men dacht aanvankelijk dat de gamer er relaxter van werd en daardoor beter presteerde op de baan, ook dit bleek naderhand niet te kloppen. De rondetijden waren juist langzamer, maar de gamer zelf had juist het gevoel dat deze een snelle tijd had neergezet.
Wat voor muziek kun je dan het beste opzetten om op de beste manier over de baan te vliegen? Geen. Inderdaad, je kunt beter in totale stilte racen, dat werkt namelijk het beste. Je bent hierdoor waarschijnlijk beter geconcentreerd op het racen zelf, in plaats van dat je je aandacht (gedeeltelijk) richt op de achtergrondmuziek. Het is trouwens wel een vereiste om de ingame geluiden (piepende banden, het toerental van je motor) lekker hard te zetten, want toen men bij het onderzoek totaal geen geluid liet horen waren de rondetijden het slechtst van allemaal.
Daarnaast crashten extraverte (meer spontane en drukkere) gamers tijdens het luisteren naar ‘agressieve muziek’ veel meer tegen de vangrail en obstakels dan introverte (stillere, ingetogen) gamers. Niet echt een verrassing…
Overigens zijn de Schotten, naast het onderzoek over het effect van muziek bij racegames, in de toekomst ook bij andere genres van plan te onderzoeken wat de muziek doet met de gamevaardigheden, zoals bij shooters (Halo) en sim-games (The Sims?).
Best wel voorspelbaar eigenlijk of is dit een indirecte manier voor een preek dat er geen muziek aan mag bij het huiswerk 😛
Je moet ook niet met Slayer ofzo gaan rijden. 😛
geef mij maar een lekkere dancehall mp3 cdtje.
een auto op kern energie (a)
en k rij de hele wereld rond 8)
bij midnight club 3 zat ik de muziek van 50 cent enzo zulk soort muziek teluisteren de rest sloeg ik bijna allemaal over en nog 1 nummer vond ik wel relax maar het meeste vond ik niks aan
Dus, ze testen maar 2 muziekstijlen. Wat koop je daar nou voor? 😕
Ik had ook wel hip hop en dance/trance erbij willen zien.
waar slaat dit op dat doe je toch op de pc met stuur enzo 🙄
Op de xbox 😮
nou nee met de meeste race spellen heb je gewoon de controller dus daarom deden ze het ook met de controller