Privateer Remake 1.0 af

Vroeger? Vroeger hadden we nog geen 3D-objecten in FPS-games. Vroeger konden de maps in RTS-games nog niet draaien. Vroeger waren adventures point’n’click. Vroeger was Wing Commander de benchmark voor zowel je hardware als spacefightersims.

Gelukkig is het nu niet langer vroeger en zijn FPS-games volledig 3D en kun je de maps draaien in RTS-games én waanzinnig ver inzoomen op units. Point’n’click-adventuregamers daarentegen kunnen vrijwel geen dergelijke games meer vinden en de Wing Commander-serie zal waarschijnlijk nooit meer een vervolg krijgen.

De Wing Commanders kunnen nu wel terugvallen op remake van een spin-off van Wing Commander: Privateer is herrezen als Privateer Remake.

Waar je in Wing Commander een redelijk vast pad qua missies afliep aan boord van een ‘vliegdekschip’, kon je in Privateer zelf uitkiezen waar je heenging. Door vrachtjes aan te nemen van allerlei figuren verdiende je geld en kon je de verhaallijn langzaam afwerken. Of je bleef tot in het oneindige vrachtjes vervoeren en missies aannamen. Privateer is feitelijk de oudere broer van FreeLancer.

Privateer Remake is, zoals de naam al zegt, een remake van de originele Privateer, maar dan wel in een modern jasje. De game maakt bijvoorbeeld gebruik van de Vega Strike spacesim engine, wat direct te merken is aan de graphics. De game is open source en gratis te downloaden en te spelen. Het pakket is op het moment 180 MB groot en downloadlinks zijn hier te vinden. Een superzware PC heb je niet nodig: een ‘gemiddeld systeem van het jaar 2000’ is al genoeg.

[SCREENSHOTS]

  1.   
    sandertje's avatar

    Je hebt toch maar een klein beetje zicht, als al die computers om het scherm heen staan op die screens!