De patch-mentaliteit van de game-industrie

Als GamersNET-redacteur ben ik dagelijks in aanraking met het laatste nieuws uit de game-industrie. Dat is natuurlijk ontzettend tof, maar rond de feestdagen ook altijd wel een beetje druk, zeker met de stortvloed aan games die dit jaar in november verschijnt. Wat me echter opvalt, is dat steeds meer berichten die ik schrijf niet gaan over nieuwe games, extra content of toffe weetjes. Nee, tegenwoordig gaat bijna elk nieuwsbericht over uitgevers die de rotzooi achter hun eigen kont aan het opruimen zijn.

Vroegâh, in het tijdperk van de PlayStation 2 en de originele Xbox (en daarvoor), was het doodnormaal dat je jouw games nog in de fysieke winkels kocht. Het spel dat je aanschafte was op een schijfje geperst en wanneer je jouw zuurverdiende centjes aan de meneer of mevrouw achter de toonbank overhandigde, wist je dat je een complete, gepolijste spelervaring zou krijgen. Je console verbinden met het internet was destijds immers net zo vreemd als pruimtabak kauwen nu is, dus hadden ontwikkelaars niet de mogelijkheid om na de release nog aan de game te werken.

Dat zorgde er onder andere voor dat je daadwerkelijk complete games voorgeschoteld kreeg – geen spellen die half voltooid zijn en waarbij je de rest nog middels betaalde DLC moet aanschaffen. Ook leidde dit internetloze tijdperk ertoe dat het uitbrengen van patches niet mogelijk was.


En wat doe je wanneer je als ontwikkelaar geen patches kunt uitbrengen? Dan ga je polijsten en bugfixen totdat je zeker weet dat het spel bug-vrij is. Je dacht er uitgever niet eens aan om een game op de markt te brengen die slecht liep, nog delen miste of zelfs onspeelbaar was!

De komst van het internet heeft de mentaliteit echter veranderd. Tegenwoordig zijn zogenaamde “Day One-patches” de normaalste zaak van de wereld. Op zich geen probleem – wanneer het spel op Day One goed werkt, hoor je mij niet klagen – ware het niet dat steeds meer games zelfs met deze patches nog steeds niet af zijn!

Laten we even kijken naar de grote games die tot dusver in november zijn verschenen. Call of Duty: Advanced Warfare werd tot lang na de release geteisterd door lag en slechte hit-detection. Halo: The Master Chief Collection had twee weken na de release nog problemen met de multiplayer, waardoor het bijna onmogelijk was om het online component van deze game te spelen. Assassin’s Creed: Unity heeft nog steeds te maken met serieuze framerate-problemen. De servers van World of Warcraft: Warlords of Draenor waren zo slecht dat spelers rond de release urenlang in de virtuele wachtrij moesten staan voordat ze de spelwereld eindelijk konden betreden. Far Cry 4 wordt op de pc geteisterd door crashes, de PlayStation 3-versie heeft last van corrupte data en veel mensen wachten nog steeds op hun pre-order-bonus. Dragon Age: Inquisition kent performance-problemen op de pc. Veel PlayStation 4-bezitters konden de Day One-patch van GTA 5 op de dag van de release niet downloaden en ook waren er problemen met het overzetten van personages naar de new-gen-versie.


Is je iets opgevallen? Inderdaad: ik heb hierboven letterlijk alle grote games genoemd die reeds in november zijn verschenen en allemaal worden ze geteisterd door problemen! Bovendien zijn dit veelal problemen die de ontwikkelaar onmogelijk gemist kan hebben. Je gaat me niet vertellen dat Rockstar zelf niet heeft geprobeerd om oude GTA Online-personages over te zetten, of dat het Ubisoft tijdens het testen van Assassin’s Creed: Unity nooit is opgevallen dat de framerate regelmatig flink inkakt.

Hoewel de komst van het internet geweldige mogelijkheden heeft geïntroduceerd in videogames, zorgt deze online-revolutie tegelijkertijd ook voor iets wat ik zelf graag “de patch-mentaliteit van de game-industrie” noem. Het ontwikkelen van games is de afgelopen jaren flink duurder geworden en zelfs een kort uitstel kan al miljoenen dollars kosten, dus nu ontwikkelaars de mogelijkheid hebben om fouten in games na de release nog te repareren met patches, kiezen steeds meer uitgevers ervoor om games die eigenlijk uitstel behoeven simpelweg in de winkels te leggen.

En dat is voor ons gamers een kwalijke zaak. Games zijn de afgelopen jaren niet goedkoper worden, dus waarom zouden we dan accepteren dat de kwaliteit ervan wel achteruit gaat? Er was een tijd dat “spelen op de releasedag” nog iets prestigieus en moois was; tegenwoordig is het niet meer dan een veredelde betatest. Bij dezen roep ik, namens alle gamers wereldwijd, uitgevers op om games pas uit te brengen wanneer ze echt af zijn en de enthousiaste pre-orderaars niet te straffen met onvoltooide producten die de testfase nooit hadden mogen overleven. Niet dat de uitgevers naar mij gaan luisteren, maar ik heb in ieder geval mijn woede van me afgeschreven…

  1.   
    bjorntukkertje's avatar

    Helemaal mee eens

  2.   
    Leukste's avatar

    Duidelijk. Amen.

  3.   
    nuclearnemo's avatar

    Amen.

    Ik ben het volledig met je eens dat het absurd is dat er games met zoveel problemen gereleased worden. Het kan natuurlijk voorkomen dat er een bug toch nog tevoorschijn komt als de game al gereleased is maar dat mag niet voor elke game gelden. Ik denk dat deze ontwikkelaars inderdaad te weinig tijd nemen om een game te testen. Officieel is testen ongeveer 50% van het ontwikkelproces maar ik denk dat veel ontwikkelaars die tijd reduceren om kosten te besparen met inderdaad de gedachte van: “we fixen dat later wel”. In elk geval ik zou het niet erg vinden als ontwikkelaars langer doen over een game zolang de game maar bug vrij en volledig (met de nadruk op volledig..schijt DLC) releasen.

  4.   
    Sam12-45_'s avatar

    Hij heeft zo ongelooflijk gelijk.

  5.   
    3333/3333's avatar

    Leon heeft hier helemaal gelijk.

    Maar het beste wat gamers kunnen doen is om deze reden bepaalde uitgevers boycotten. Niet eens illegaal downloaden, gewoon de games totaal negeren. Om deze reden boycot ik nu al ruim 2 jaar alles wat Ubisoft uitbrengt. Zolang hun games technisch zo slecht in elkaar blijven zitten zijn ze het in mijn ogen geen minuut waard om gespeeld te worden. Zelfs als draait Far Cry 4 wel aardig, dan is de ellende met Uplay is al reden genoeg om er geen aandacht aan te verspillen.

    Je pakt uitgevers alleen door ze te raken waar het hun pijn doet; in hun portemonnee. Als wij games blijven pre-orderen houden we deze patch-mentaliteit alleen maar in stand.

  6.   
    Hielke's avatar

    Erik Rommel schreef, "Niet eens illegaal downloaden, gewoon de games totaal negeren. Om deze reden boycot ik nu al ruim 2 jaar alles wat Ubisoft uitbrengt."

    Op zich een goed idee, met het grote nadeel dat je dan toch ook alles mist. Assassin’s Creed, Watch_Dogs, Far Cry. Hoewel ik het eens ben met dat dit niet kan, is alles missen ook zonde!

    Erik Rommel schreef, "Zelfs als draait Far Cry 4 wel aardig, dan is de ellende met Uplay is al reden genoeg om er geen aandacht aan te verspillen."

    Ik weet natuurlijk niet hoe het op de consoles zit, maar Far Cry 4 draait hier gewoon stabiel hoor. Daar was ik wel even bang voor zo net na AC Unity. Uplay is overigens wel een probleem inderdaad.

  7.   
    Jarek's avatar

    Helemaal mee eens Leon.

    Ik kan het echter wel wat meer door de vingers zien als het een early access (beta) game is of als de game gemaakt is door een klein team met een bescheiden budget. Maar het is te gek voor woorden dat dit een trend bij ontwikkelaars als Ubisoft en EA lijkt te worden, miljoenenbedrijven met ontzettend veel personeel en getalenteerde mensen.

  8.   
    Dannytjuh's avatar

    Als we allemaal nou eens in opstand komen maar nee, wel klagen maar gewoon netjes betalen. 😕

  9.   
    Noice!'s avatar

    De enige dev cq publisher die hieromtrent een zeer positief trackrecord heeft is Nintendo. Als je een Wii U titel koopt van Nintendo weet je gewoon dat je zorgeloos aan de slag kunt. Helaas is Nintendo een uitzondering waar de concurrentie waarschijnlijk vaak om lacht: ze lanceren games ongeveer een jaar nadat andere ontwikkelaars het zouden doen om de klant een perfecte ervaring te bieden en dit kost bakken met geld. Waarom lachen bedrijven als Ubi en EA dan? Omdat zij complete bagger af leveren 9 van de 10 keer maar mensen niet kijken naar de game die ze voorgeschoteld krijgen, maar hoe groot de hype was. Online zie je de ene na de andere AC fanboy het gedrag van Ubisoft goedpraten terwijl juist deze mensen, de échte fans, het hardst worden genaaid. Steeds vaker dit jaar was ik genoodzaakt terug te vallen op m’n trouwe Wii U en ik denk dat ik volgend jaar een wat kritischer ga zijn; ik wacht tot games hebben bewezen goed speelbaar te zijn en verder verleg ik m’n focus nog meer naar Nintendo.

  10.   
    Fabianb's avatar

    Dannytjuh schreef, "Als we allemaal nou eens in opstand komen maar nee, wel klagen maar gewoon netjes betalen. 😕 "

    Het probleem is, we willen gamen. Dat gaat niet hand in hand met een boycot. 😳 Hoe het dan wel moet? No idea.

  11.   
    mattioza's avatar

    Klopt helemaal! Doe er wat aan gamersnet, boze brief naar elke ontwikkelaar! 👿

  12.   
    Thijs.'s avatar

    Bne het inderdaad met jullie eens, ookal moet ik je wel even wijzen op het gene wat je zei over de nieuwe expansion van WoW. Je zei dat mensen uren lang in de rij stonden, daar heb je zeker gelijk, maar er was onder andere een ddos attack. En moet je eerlijk wezen 10 miljoen mensen die tegelijkertijd proberen te connecten met je server is over het algemeen niet het beste voor zo’n apparaat. Natuurlijk draaid WoW niet op één(1) en de zelfde server, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel.

    Voor de rest heb je 100% gelijk, helaas.

  13.   
    Alfa Warrior's avatar

    Dit heeft weinig te maken met het Internet, dit komt door de Pre-order cultuur.

    Wij kopen dingen gebaseerd op trailers en vooraf opgezette demo’s waarvan er gezegd wordt dat het “live” is maar eigenlijk zijn er al 10 playthroughs doorheen gegaan voordat deze getoond werd.

    Developers zullen stoppen met deze onzin wanneer mensen niet meer pre-orderen en wachten op reviews van gaming websites en – nog belangrijker – van vrienden en andere gamers, mensen die het spel zelf gekocht hebben en niet vriendjes hoeven te wezen met de uitgevers.

    Uiteraard moet je nog altijd wel kijken of een spel nog wel bij je past, CoD bijvoorbeeld – doet al jaren hetzelfde en dat is niet erg, als je er nog van houdt maar dat jij 5 jaar geleden van shooters hield hoeft niet te betekenen dat je dat nu nog steeds doet.

  14.   
    MistWalker's avatar

    [quote=”Alfa Warrior”]Dit heeft weinig te maken met het Internet, dit komt door de Pre-order cultuur.
    Wij kopen dingen gebaseerd op trailers en vooraf opgezette demo’s waarvan er gezegd wordt dat het “live” is maar eigenlijk zijn er al 10 playthroughs doorheen gegaan voordat deze getoond werd.

    Ik heb een paar zo’n fout gemaakt door een game te kopen door te kijken naar een trailer. Maar dan wel omdat er geen demo was.

  15.   
    KingOfFrozenNL's avatar

    mee eens, maar toen ik vroegah games kocht vior de pc inbhet tijdperk begin vista, kreeg je ook nog alleeneen gepolijste cd met een hele game. Nu moet je telkens weer op Steam, origin of Uplay dingen acticeren enz.

  16.   
    Iwanuzzz1979's avatar

    opvallend is het wel dat het hier voornamelijk games betreft van dezelfde 2 uitgevers Ubisoft en EA. gebeurt eigenlijk weinig bij first party ontwikkelaars.

  17.   
    snor's avatar

    Crisis 3, mooi spel , maar in deel 15, kwam ik door een bug niet verder.Het apparaat dat ik aanklikte, om de brug te openen werkte niet, dus kon ik niet verder spelen!!!!!
    Hadeko

  18.   
    Moodey's avatar

    Zoo waar. Wat ik nog erger vind zijn games die ze toch hebben uitgesteld, en toch nog super obvious bugs die elke 10 jarige er wel uit kan halen erin laten…