Games zijn niet vrouwonvriendelijk, dat ben je zelf

“Throw down your weapon and stop the car!” galmt er achter mij uit een megafoon, terwijl ik met topsnelheid door een druk stadscentrum rijd. Politiesirenes galmen om me heen, symfonisch aangevuld door loze pistoolschoten en de piepende banden van mijn aftandse jeep. De bankoverval ging haast geruisloos, maar de ontsnapping gaat niet op rolletjes. De drie politieauto’s die me op de hielen zitten, zijn het bewijs daarvan. Terwijl ik in paniek poog een band van de popo achter mij kapot te schieten, sjees ik een druk winkelstraatje in. Na een tweetal schoten klinkt een doffe knal op mijn bumper, waarna de auto tot stilstand ploft. In een zeldzaam moment van stilte kijk ik naar voren. Ik blijk een onschuldige dame te hebben aangereden. Shit, ik ben een vrouwenhater.

Als liefhebbers van de ’s werelds nieuwste vorm van media-entertainment krijgen gamers meer dan eens te maken met beschuldigingen en verwijten. In de afgelopen jaren zijn we niet alleen de eenzame jongens op de zolderkamer gebleken, vaak zijn we ook nog eens snel vatbaar voor slechte invloeden gekoppeld aan geweld en verslaving. Elementen waar games doorgaans van barsten, zo benadrukken de wat kortzichtige partijen maar al te graag.

De laatste tijd is het echter niet verslaving, geweld of anti-sociaal gedrag dat de klok slaat als onze hobby besproken wordt. Nee, tegenwoordig is de discussie overgewaaid naar iets anders: vrouwen. Kranten kopten met leuzen dat games te vrouwonvriendelijk zouden zijn en zelfs een Australische supermarkt werd laatst geboden een game als Grand Theft Auto 5 uit de schappen te halen, op grond van wandaden tegen de vrouwelijke vorm. Toen de discussie behandeld werd in het actualiteitenprogramma Dit Was Het Nieuws, begon de slecht geïnformeerde ‘opperman’ Maxim Hartman een tirade over hoe gamers zielige stakkers waren op (daar heb je hem weer) donkere zolderkamertjes in het ouderlijke huis. Nu zijn we mannelijke vrouwenhaters. En bedankt, Rembo.


In wezen is dat best ironisch, want nooit eerder waren vrouwen zo sterk vertegenwoordigd binnen onze hobby. Niet alleen worden games al tijdenlang door miljoenen vrouwen gespeeld op vaste basis, het vrouwelijke geslacht is ook allesbehalve ondervertegenwoordigd in de games zelf. In legio blockbuster-games komen sterke vrouwen goed naar voren en steeds vaker is er de keuze om als vrouw te spelen in digitale werelden. Kijk bijvoorbeeld naar de vernieuwde Lara Croft, je uitgebreide vrouwelijke personage in GTA Online of excentrieke bijrollen als Ellie in The Last of Us. Boegbeelden te over voor dames.

Toegegeven, hier en daar functioneert de vrouw wellicht nog net te vaak als simpel lustobject, zo verkondigde gamewetenschapper David Nieborg al. Maar welke vorm van media maakt zich daar tegenwoordig niet vuil aan? In de film- en muziekwereld is het inmiddels meer dan normaal dat beide geslachten zichzelf als lustobject verkopen. Of het nou films, videoclips of het journaal is: sex sells. Ja, er zijn wat vrouwonvriendelijke games op de markt, maar niet meer dan schappelijk is vergeleken met speelfilms en muziek. Een beetje B-film heeft twee borsten op een leuk blond koppie klaarstaan voor de actieheld, gun onze B-games dan ook wat.

Games hebben echter nog een extra troef op films als het aankomt op de kwestie van vrouwonvriendelijkheid. In een game maakt de speler namelijk zijn eigen keuzes, niet iemand anders. Een film, of welke andere vorm van kunst dan ook, vertelt één verhaal, vaak vanuit één perspectief. De man is zus, de vrouw is zo: bij een film schetst een derde partij dat beeld voor de kijker. Games daarentegen geven spelers de mogelijkheid om (deels) hun eigen ervaring te creëren en het in hun persoonlijke belevingswereld te ervaren. Uiteraard is er vaak sprake van het verhaal van de game dat de speler acht bepaalde handelingen te voltooien, maar die zijn zelden specifiek gericht op een bepaald geslacht in het algemeen. Tot dusver heeft een game mij in ieder geval nog nooit gevraagd een vrouw te pijnigen of te kleineren, puur vanwege het feit dat ze een vrouw was.


Natuurlijk zijn er dan nog de wat grovere titels, zoals Grand Theft Auto 5, waarin het daadwerkelijk mogelijk is om legio dames omver te rijden, lens te slaan of overhoop te schieten. Het kan allemaal. Maar hetzelfde kan ook gedaan worden met mannen, dieren, homo’s, hippies, gangsters en toeristen. Als speler mag je in die vrije wereld zelf bepalen wie of wat je kapot maakt of juist intact houdt. Dat is weinig vrouwonvriendelijk te noemen, het is gewoon onvriendelijk in het algemeen, maar die keuze blijft er steevast. Het is de gamer die kiest of hij/zij een bepaald pad bewandelt, niet de game.

Ik? Ik koos er niet voor. Maar die dame ligt nog steeds weerloos op de tegels van dat winkelstraatje, haar bloed nog op mijn voorruit. Ik heb haar nooit willen vermoorden, liever was ik voorbij haar geraasd en had ik haar nooit geschonden. Spijt heb ik er wel van, raar genoeg. Ik weet dat ze slechts een digitale illusie was, dat ze slechts tien seconden geleden in mijn virtuele wereld werd gegooid, maar toch is er dat nare gevoel. Best dom eigenlijk. In een razendsnelle opwelling pak ik mijn granaatwerper tevoorschijn en schiet ik als een malloot een paar patronen in de lucht. Wederom een enkele seconde van stilte, maar daarna regent het explosieven in de straten. De chaos is overal. Onschuldige mannen en vrouwen komen om in de vlammenzee. Maar even doet het me niks meer. Het is toch maar een spelletje.

  1.   
    King of Heroes's avatar

    Statement van het jaar! 🙂

  2.   
    Thijs.'s avatar

    hahaha die intro xd shit, ik ben een vrouwen hater xD

  3.   
    PhydomiR's avatar

    Het is wel in de mode deze tijd van het jaar ja. Waar ik zo moe van wordt is dat er vaak een miniscuel element uit ene game wordt gehaald en dat wordt zo enorm opgeblazen. Het GTA V gebeuren is daar een goed voorbeeld van. Het doden van prostituees wordt aangekaart en wordt zo neer gezet alsof dit het doel van de game is. Zo ken ik er nog een paar.

    Natuurlijk is er nog een hoop werk aan de winkel maar wat figuren zoals Anita Sarkeesian vaak vergeten is dat de wereld in games vaak een afspiegeling is van de samenleving. Het is dus niet zo heel gek dat er in een game als GTA V een strip club zit. Ook is het niet zo heel gek dat daar voornamelijke mannelijke bezoekers zijn en schaars geklede dames. Andersom zou nogal vreemd zijn.

    Dus, zolang er nog onderscheid tussen mannen en vrouwen is in de echte wereld zal dit in games niet veel anders zijn. Het is natuurlijk wel aan de ontwikkelaars om hierin positief aan bij te dragen maar volgens mij gaat dit al aardig de goede kant op.

  4.   
    soldierarjan's avatar

    Super goede column tom 😀

  5.   
    ShadyXL's avatar

    Ik heb erg genoten van deze column. Stiekem ook een beetje gelachen als een meisje. Bedankt, Tom!

  6.   
    ronineter's avatar

    Pure Onzin allemaal. De mensen die hier dit soort meningen over uit schreeuwen zijn dezelfde die zonder na te denken liggen te zeiken over dingen waar ze geen verstand hebben en er alleen maar de negativiteit van in zien. Tegenwoordig lopen ze dan in dit geval te zeiken dat je vrouwen kan afschieten in dit soort spellen maar vergeten dat andere mensen ook net zo goed een kogel door hun kop kunnen krijgen.

    Ze Zeiken over vuurwerk want mensen blazen spullen op, maar vergeten bij het maken van nieuwe regels dat mensen die dit doen toch geen ene zak geven om die regels en alleen maar mensen limiteren die geen zin hebben de regels te overtreden.

    Ze mauwen over 3D printer’s want daar kunnen wapens uit geprint worden. Vergetend dat de meeste mensen Speelgoed, huishoudelijke artikelen en je een wapen waar je een beetje mee kan doden met andere artikelen ook wel in elkaar kan flansen. Dan nog het belangrijkste dat er nog meer levens mee gered kunnen worden omdat het uitprinten van nieuwe organen en straks orgaan donoren overbodig zullen worden.

    Doorgaans weten deze mensen nog amper het verschil tussen muis en toetsen bord en het enige opslag meduim dat ze kennen is een LP. Alles wat zij niet snappen is duivels en als ze iets vinden om over een nieuwe ontwikkeling te mauwen dan doen ze maar al te graag mee. Want ja: Je moet toch iets te doen hebben in je Pensioentje nu je oud en afgeschreven bent.

    Dan komt er een of andere Feminazi die met een punt komt waar zij mee over kunnen zeiken en de bal begint te rollen. Uiteindelijk eindigen ze altijd dat wij nek bebaarde tieners zijn die nog bij ons ouders op een zolder kamertje zitten te gamen en games mensen agressief maakt.

    Dit hele ding heeft uiteindelijk niks te maken met het probleem dat zij denken te zien. Maar met het feit dat in de zeikerts hun ogen gamen een slecht bezigheid is en dingen die zij niet leuk vinden.

  7.   
    Tom 2.0's avatar

    Wat we overigens soms ook vergeten is dat mannen OOK worden gebruikt als ”lust objecten”. Denk aan Nathan Drake, de mannen van Gears of War, of simpelweg elke Call Of Duty. Het zijn allemaal stoere sterke mannen met wapens. Totaal onrealistisch, vrouwen moeten ons maar accepteren hoe we zijn! 😛

  8.   
    WoKingNL's avatar

    Gewaagde mening op het internet op het moment, prima column Tom! 🙂

  9.   
    Gajes859's avatar

    Die onzinnige aantijgingen over vrouwonvriendelijk steeds. Dat gaat nergens over. In feite zijn de meeste games juist manonvriendelijk. Daar zul je ze nooit over horen. De ‘bad guy’ is meestal een man en die mag je wel overhoop schieten. Een vrouw neerschieten daarentegen is ‘not done’. Vreemd. Als ze dan toch lopen te miepen, laat ze dan wat balans in de games aanbrengen, anders moeten ze hun mond houden.

  10.   
    Bram_M99's avatar

    (null)