Van de makers van Devil May Cry komt begin 2010 de game Bayonetta. Een spel dat, niet geheel verrassen, erg veel lijkt op Devil May Cry. Tijdens de Gamescom zagen we echter dat Bayonetta meer is dan een simpele kloon. Lees meer in deze preview…
Sexy maar dodelijk
In de vroege uurtjes op dag 1 van de Gamescom stond voor mij SEGA op het programma en één van de games die ik te zien en te spelen kreeg, was Bayonetta. Bayonetta is een sexy maar dodelijke heks, die na een lange slaap van honderden jaren eindelijk weer eens wakker is. Ze is echter haar geheugen kwijt en dus gaat ze op avontuur om hier wat aan te doen, met alle gevolgen van dien. Het blijkt dat ze voor haar uitbundige winterslaap nogal wat ongein heeft uitgehaald en daar wordt ze nu weer mee geconfronteerd. Een bijzonder luchtig verhaaltje dus, maar dat is in het genre van hack&slash-games toch eerder regel dan uitzondering.
Het mag de pret ook zeker niet drukken, want tijdens een demonstratie op de Gamescom vlogen al snel de meest stijvolle cinematics over het scherm. Een herkenbaar tafereel voor spelers van Devil May Cry, wat niet zo gek is als je kijkt welke ex-Devil May Cry ontwikkelaars momenteel hard werken aan Bayonetta. Verwacht dus volop tussenfilmpjes om van te genieten, inclusief wat typische Japanse humor en bijbehorende, foute muziekjes.
Schieten en slaan
Onder leiding van de Japanse producer kregen we een nieuw personage te zien: Luka. Deze knul blijkt op zoek te zijn naar Bayonetta en een korte flashback, in stijlvol zwart-wit, maakte duidelijk waarom. Het had er namelijk de schijn van dat Luka’s vader vele jaren geleden door Bayonetta gedood was, maar heel veel dieper gingen we niet op de mogelijke verhaallijnen in. Interessanter is het echter om te kijken naar de gameplay, de hele vette actie waar Bayonetta vol mee zit. Na de demonstratie was het namelijk tijd om zelf de controller ter hande te nemen en de vaardigheden van de sexy heks aan den lijve te ondervinden.
Naast wapens in haar handen heeft Bayonetta ook nog eens de beschikking over twee schietijzers aan haar laarzen, waarmee ze de meest knallende combo’s uit kan voeren. Hoe cliché het ook klinkt, ook hier geldt het uitgekauwde principe dat de game voor iedereen makkelijk is om te spelen, maar wil je echt de meest uitgebreide en brute combo’s uitvoeren, dan moet je wat tijd steken in de besturing en meer doen dan alleen wat rammen op knoppen. Toch is simpel button bashen wat mij betreft geen nadeel, want zo is de game voor een groot publiek interessant en kan je relatief eenvoudig al hordes vijanden omleggen op de meest pijnlijke manieren.
Naast heel veel schieten en slaan, met wapens variërend van kettingen en pistolen tot enorme zwaarden en bazooka’s, kan Bayonetta natuurlijk ook nog vertrouwen op haar vaardigheden als heks. Als je genoeg combo’s weet uit te voeren, krijg je namelijk de optie om een torture move uit te gebruiken. Deze zijn relatief eenvoudig te verdienen en toveren heerlijk brute speciale acties op het scherm, zoals een vijand die in een sarcofaag met spijkers wordt getrapt en vervolgens snoeihard doorboord wordt, of een guillotine waar je een tegenstander naartoe kunt trappen, met alle afhakkende gevolgen van dien. Op een dergelijke manier zijn er nog diverse dodelijke, speciale acties uit te voeren en dat maakt Bayonetta heerlijk bruut.
En als deze martelingen nog niet gewelddadig genoeg zijn, kan Bayonetta ook nog meer hekserij gebruiken en voor een climax move gaan. Haar lange, donkere haren beginnen te wapperen en een groot zwart monster schiet uit de grond omhoog. Vervolgens mag je lekker rammen op een knop om een zo krachtig mogelijke aanval uit te voeren met het monster, die de meest grote tegenstanders volledig kan verwoesten.
Nog een keer
Een gesprekje met de producer van de game leverde nog wat extra informatie op. Zo heb je vrijwel alle vaardigheden direct tot je beschikking, al kan je nog wel wat speciale aanvallen kopen. Dit doe je door de halo’s te verzamelen die gedode vijanden achterlaten. Je hoeft dus niet zoveel vrij te spelen als in games als God of War, maar je hebt nog wel iets extra’s om voor te strijden naast het verhaal.
Verder kreeg ik te horen dat spelers gemiddeld 10 tot 12 uur nodig zullen hebben om de game één keer uit te spelen, al zullen ervaren gamers en mensen die vaker hack&slash spelen allicht minder tijd nodig hebben. Over de herspeelbaarheid maak ik me dan ook nog wel enige zorgen op dit moment. Zonder een multiplayer blijft er weinig anders over dan nog een keer dezelfde omgevingen te doorlopen, maar dan op een hogere moeilijkheidsgraad.
Voorlopige conclusie
Een demonstratie en uitgebreide hands-on sessie hebben me weer enthousiast gemaakt voor Bayonetta. De sexy heks en alle brute actie en gewelddadige, speciale aanvallen zijn zeer vermakelijk en de gameplay voelt heel bekend en vertrouwd aan. Misschien is het verhaal wat luchtig en is de game ook niet echt origineel te noemen, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een interessante hack&slash-game is. Het gebrek aan herspeelbaarheid baart me nog wat zorgen, maar we moeten nog tot 2010 geduld hebben om te ontdekken hoe de volledige versie uit de verf komt.
vage plaatjes denk dat de beelden wel mooier zullen zijn, en ik heb helaas wel meer dan 10 uur gameplay nodig om zon spel voor de volle prijs te kopen
Liever 10 uur geweldige gameplay dan 20 uur kut gameplay.
komt deze ook op ps3?:p
Jep! 😀
ok,cool 🙂
deze game ziet er niet super uit maar om je even uit te leven denk ik dat deze game wel goed is 😛