Een nieuwe herfst, een nieuwe Fifa. Met de komst van Fifa 06 gooide ontwikkelaar EA Sports het roer totaal om, waarvan het resultaat postief ontvangen werd. Of Fifa 07 die stijgende lijn door kan trekken, en de lat voor PES 6 nóg hoger kan leggen, lees je in de review.
Vertrouwde nest
Vaak is de volgende Fifa voorspelbaar. De graphics zijn weer een stukje beter, het geluid is aangescherpt en er is één gameplay-element dat vernieuwend is, en waar EA dan ook al zijn zinnen op zet. Voorbeeld: in Fifa 2005 was dit zo, waarin de eerste aanname baanbrekend zou moeten zijn, waardoor je meer controle moest hebben over de aanval. Het werkte wel, prima zelfs, maar EA had zich zó op dit vlak geconcentreerd dat de belangrijkere punten over het hoofd werden gezien. Verscheidene bugs en geen grootse vernieuwingen ten opzichte van Fifa 2004 maakten deze Fifa net als de (bijna) alle andere Fifa’s: een game die vertrouwd aanvoelt, die ongelooflijk goed verkocht wordt en vooral bedoeld is voor de mainsteam gamer. Vorig jaar was er echter een compleet nieuwe engine waar de game op draaide, wat resulteerde in een andere Fifa dan dat we gewend zijn. Het voornaamste doel van EA was om Fifa wat meer richting de simulatiekant te sturen, in plaats van de (tot nu toe altijd gehanteerde) bekende arcadegameplay. Dit is echter niet volledig gelukt, aangezien we toch een beetje het arcade gevoel voelden tijdens het spelen van de game. Daarom was het meer een game om gezellig met z’n tweëen te spelen, en niet om de kwaliteit van het spel zelf. Ging je voor de betere voetbalgame, dan was Pro Evolution Soccer toch dè game.
Beperkingen
Kan Fifa 07 dit jaar echter wél de concurrentie, in de vorm van Pro Evolution Soccer 6, aan? De laatste jaren is PES namelijk heer en meester in het voetbalgenre, en heeft Fifa nog een hoop te leren gehad. Het antwoord blijf ik jullie heel even schuldig, aangezien ik jullie ergens op wil attenderen. Microsoft heeft een tijdje geleden geroepen dat “de Xbox 360 voetbalconsole nummer één gaat worden”. Natuurlijk, Fifa 07 is wél op de 360 en nog niet op de PS3/Wii, waardoor er nog helemaal geen concurrentie is op de Next-Gen-consolemarkt. Zoals we van EA mogen verwachten komt Fifa echter niet op één console uit, maar op bijna ieder denkbare. Elke bezitter van een Xbox 360, Game Boy Advance, GameCube, PSP, DS Xbox, PlayStation 2 of PC kunnen namelijk genieten van deze game. Ook al lijkt de PC-versie van Fifa 07 natuurlijk in de verste verte niet op de GBA-versie, toch draagt de game dezelfde naam. Maar is Microsoft haar uitspraak nagekomen? Is de Xbox 360 op dit moment dè voetbalconsole? Nee. Microsoft heeft voor Fifa 07 op de 360 een aparte engine aangemaakt, zodat de game next-gen aanvoelt. Volgens EA gaat hiermee kwaliteit voor kwantiteit, aangezien de 360-versie een flink aantal beperkingen kent ten opzichte van de oudere consoles. De tijd die bij (bijvoorbeeld) de PS2 versie is gestoken in het creëren van de stadions, de competities en het aanmaken van een grote spelersdatabase is bij de 360 gestoken in het perfectioneren van de nieuwe engine. Dit heeft als resultaat dat er een flink aantal competities, stadions en spelers zijn geschrapt uit deze versie. Ja, ook de Nederlandse eredivisie is komen te vervallen. Nu moeten we het doen met de Mexicaanse, Spaanse, Franse, Italiaanse en Engelse competities.
Geen probleem
Of dat echter ook zo erg is dat we het slechts met dat gezelschap moeten doen, is natuurlijk voor iedereen anders. Ik heb me echter prima vermaakt tijdens mijn Liverpool-campagne, waarin ik mezelf door de Premier League moest worstelen naar het kampioenschap. Na een keer ontslagen te zijn en een vierde plek behaalde, is het me het derde seizoen wél gelukt. Een leuk geldbedragje wordt bij je budget geschreven, de spelers zijn een ervaring rijker en zijn beter geworden, het stadion is drukker bezocht en ik heb me geplaatst voor de Champions League. Tijdens deze lange tocht naar het kampioenschap heb ik geen één moment gehad dat ik de Eredivisie miste, wat achteraf gezien toch wel een beetje gek is. Gelukkig heeft EA dit dus goed opgevangen; de engine zorgt voor heerlijke graphics (Wayne Rooney lijkt precies Wayne Rooney en J. Arne Riise is ook echt Riise) en een vloeiende gameplay waar je U tegen zegt. Het voetbal lijkt voor het eerst écht op voetbal in Fifa (bij PES heb ik dat gevoel al), de bal gaat zijn eigen weggetje en spelers zijn perfect nagemaakt qua eigenschappen. Kuyt moet het hebben van zijn harde werken en Wayne Rooney van zijn kracht in de duels, terwijl Ballack lekker in eigen tempo het spel verdeelt, geholpen door de altijd aanspeelbare Makélélé. Je koopt nu dus niet een speler aan voor zijn statistieken, maar daadwerkelijk voor zijn manier van spelen. Heb je een stofzuiger nodig op het middenveld, dan koop je Carrick of Huth, aangezien deze precies zo spelen als in het echt. Speel je echter Kick & Rush, dan is de twee meter en zes centimeter tellende boomstam Peter Crouch een leuke aanwinst. Dit gaat echter niet altijd even goed, aangezien de intelligentie van de spelers nogal te wensen overlaat. Een stuiterende crossbal die voor de spits bedoeld is, maar recht op de linksbuiten afgaat, laat diezelfde linksbuiten niet in actie komen, waardoor je regelmatig het gevoel hebt dat je in de steek wordt gelaten door de AI.
Technisch Fifa-ish
Zoals we gewend zijn van Fifa is ook in deze versie het een en ander verbeterd. De graphics zijn realistisch: spelers gaan steeds erger zweten nadat het aantal minuten vordert, en de bal bestaat daadwerkelijk uit een aantal vlakken met bijbehorende stiknaden. Aan details geen gebrek in de 360-versie dus, wat het spelrealisme alleen maar ten goede komt. Ook in Fifa 07 heb je weer de mogelijkheid om te kiezen tussen Engels commentaar of het Nederlandse commentaar, verzorgd door Evert ten Napel en sidekick Youri Mulder. Het is een minimale verbetering ten opzichte van Fifa 06, want het enige dat verbeterd is in Fifa 07 is dat de commentatoren minder snel enthousiaist worden, wat realistischer in de oren klinkt. Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat Evert en Youri naast elkaar zitten tijdens het verslaan van een wedstrijd, wat in het echt wel zo is. Het is nog steeds tè robot-achtig, tè ingesproken en nog steeds worden de verkeerde zinnen op het verkeerde moment uitgesproken. Zo is er bijvoorbeeld meer enthousiasme te horen tijdens een buitenspelsituatie dan bij een doelpunt voor de uitspelende club. Terwijl er toch echt wel wat leuks gezegd kan worden tijdens een volley van buiten de zestien, die via een stuiter en de onderkant van de lat achter de grabbelende doelman verdwijnt. Nee EA, hier is nog een hoop te verbeteren, alhoewel het natuurlijk wel leuk is, zo’n bekende commentator op de achtergrond.
En?
Al met al is Fifa 07 een steengoede game geworden. Het positiespel is realistischer dan ooit, de spelers zijn ongekend authentiek en de structuur van de game staat als een huis. Het is een enorme verbetering ten opzichte van Fifa 06, dat de fundering was voor deze Fifa. Een zeer geslaagde poging van EA om de troonpositie van Konami’s Pro Evolution Soccer 6 over te nemen, want ik heb tijdens het schrijven van deze review alwéér zin om de game te spelen. Welke precies beter is kunnen jullie zelf uitmaken, geholpen door de review van PES 6, die binnenkort ook op GamersNet te vinden is.
ik vind fifa beter dan pes
De graphics van Fifa zijn gewoon beter dan pes.
Maar pes heeft ook zijn voordelen. 8)
PES 6 was beter dan FIFA 6, heb het allebei laatst nog gespeeld. Zo’n 10 uur vermaak van FIFA 6, 15 uur vermaak van PES. Voor de rest vind ik FIFA een betere serie.