SWAT 4: The Stetchkov Syndicate

Het duurde ruim vijf jaar voordat er een vervolg op SWAT 3 kwam, de expansion daarvoor liet minder dan een jaar op zich wachten. Maar wat valt er eigenlijk nog te verbeteren aan die game?

Wat ik had willen zien

Laat ik duidelijk zijn: de ‘kale’ SWAT 4 is een uitstekende tactische simulator (shooter is hier echt het verkeerde woord), die echt enorm de nadruk op nadenken legt. Je bent pas echt goed, als je niet eens hoeft te schieten om een missie te halen, maar met ter plekke plannen en tactisch bewegen alle verdachten en eventuele gijzelaars veilig stelt. De AI is in deze context, voor de verandering, erg goed, het ziet verder er uitstekend uit en het klinkt allemaal ook nog eens prima.

Er waren echter nog wat dingetjes die ik graag verbeterd had willen zien, in een patch of in dit geval een expansion. Die dingetjes waren, in willekeurige volgorde:
· Tactischer AI voor agenten – de AI van je teamleden is prima; stukken beter dan in andere games. Zij lopen namelijk nooit vast in de omgeving en schieten ook nooit op elkaar. Helaas zijn het af en toe ook heethoofden die zonder na te denken in hun eentje verdachten achterna gaan en hoeken/deuren worden, tenzij je ze er speciaal via een relatief langdurig proces voor neerzet, niet voorzichtig benaderd. Ik wil niet te veel in een “vroegah was alles beter vervallen”, maar In SWAT 3 deden ze dat beter.

· TRAINGING!!! – Enig idee hoe waardevol de ‘door wedge’ is? Welke granaat gebruik je wanneer? Hoe benader je het beste een bepaalde ruimte? Zoals ik in de SWAT 4-review al aangaf, is dit iets wat echt ontbreekt in de game. Je kunt het natuurlijk zelf allemaal uitproberen, maar SWAT 4 is een simulator van het echte werk, waar al tactieken voor zijn opgetekend. En in SWAT 3 zaten ook echt trainingsvideo’s…

· Beter richtsysteem – lomp gezegd: het richtsysteem van SWAT 4 is gewoonweg verouderd en in mijn ogen nogal zwakzinnig: bij de minste draaibeweging gaat het dradenkruis uit elkaar en weet je in principe niet meer waar je richt. De AI lijkt hier bijna geen last van te hebben. Al jaren is een ‘iron sights’-systeem beschikbaar in diverse shooters, waarbij je over je virtuele loop kunt richten. Dat voelt ook een stuk echter aan, dan het wat simpele zoom-systeem dat in SWAT 4 zit.

· Grotere actieradius voor granaten – het is soms erg teleurstellend om te zien dat een verdachte die tien meter van een flashbang staat er niet door ‘geraakt’ wordt. Traangasgranaten lijken soms slechts één kubieke meter bruikbaar te zijn. Je mede-agenten gooien daarbij de granaten in sommige gevallen niet in de juiste hoek van een zojuist geopende kamer, waardoor je het weer zelf mag doen, terwijl je slechts een heel beperkt aantal kan meenemen. Oftewel: soms erg frustrerend…

· Grotere teams – hoe het er in het echt aan toe gaat weet ik niet precies, maar als bijvoorbeeld een diamantbewerker die een gebouw van meerdere verdiepingen bewoont overvallen wordt door een bende zwaarbewapende overvallers bestaande uit meer dan tien leden, dan lijkt het mij niet erg verantwoord om slechts één team van vijf man te sturen. Twee teams van ieder vijf man lijkt me dan een stuk realistischer.

· In-game planner – soms is het erg handig/verstandig om een ruimte via twee deuren binnen te vallen. Team 1 zou dan bijvoorbeeld de deur moeten forceren en een granaat naar binnen moeten werpen, waarna team 1 en team 2 gelijktijdig de ruimte betreden. Team 2 moet echter nog niet de ruimte betreden, voordat de granaat z’n werk gedaan heeft. In SWAT 4 kun je via overnameschermen wel op afstand orders geven, maar het werkt allemaal wat omslachtig en daarom langzaam. Vaak is snelheid juist een vereiste.

Waar The Stetchkov Syndicate uit bestaat

En dan nu wat je krijgt in deze expansion:
· Nieuwe missies – logisch toch?

· Een verhaal – nou ja, van een echt verhaal kun je niet spreken, maar de achtergronden van de missies zijn wel met elkaar verbonden. Dat is al meer dan in het origineel, waar de missies totaal niets met elkaar te maken hadden.

· Nieuwe wapens – nieuw zijn de 5.7x28mm SMG (die in de rest van de wereld FN P90 heet), de CAR (Colt Accurized Rifle, een kruising tussen een assault rifle en een sniper rifle), de 40mm grenade launcher (schiet verschillende soorten granaten af), de Cobra Stun Gun (een verbeterde taser) en de Mark 19 .50 Semiautomatic Pistol (Desert Eagle die geen Desert Eagle mag heten). Een 9mm machinepistool en 5.56mm Light Machine Gun zijn nieuwe wapens die tegen je gebruikt kunnen worden.

· Nieuw gereedschap – als gereedschap kun je nu ook kiezen uit Night Vision Googles en een ammo pouch (waarmee je meer munitie kunt meenemen). Standaard heb je nu ook altijd lightsticks bij je, waarmee je ruimtes kunt markeren (voornamelijk om te kunnen zien waar je al geweest bent). In multiplayer kun je ervoor kiezen om zonder kogelwerende vesten te werken, zodat bepaalde handelingen (arresteren bijvoorbeeld) sneller gaat.

· Bevel in wacht – geef het hele team of elk subteam apart een opdracht, dat pas wordt uitgevoerd wanneer jij daartoe weer opdracht geeft.

· 10 player co-op – co-op met z’n tienen tegelijk.

· Smash & Grab – vrijwel gelijk aan VIP, maar deze keer moeten de verdachten binnen de gestelde tijd een koffertje naar buiten zien te brengen. Elke arrestatie door SWAT haalt 30 seconden van de tijd af.

· Voice over IP – The Stetchkov Syndicate biedt de mogelijkheid om tijdens het spelen in multiplayer met elkaar te praten, daar waar voorheen externe tools nodig waren.

En?

Ik wilde wat, ik kreeg wat. Hoe pakt dat allemaal uit? Allereerst is er geen verbeterde AI en van een speciale SWAT-training is ook al geen sprake. Het richtsysteem blijft hetzelfde en de granaten ook. Grotere teams krijg je alleen in co-op en de in-game planner is beperkt tot het kunnen uitstellen van een bevel. Met andere woorden: vrijwel geen van de verbeteringen die ik graag had gezien zijn doorgevoerd. Ben ik nu ontevreden? Nee, dat absoluut niet. Kijk: een nog betere AI voor teamleden was alleen maar een beetje een fijnafstelling geweest van een al erg goede AI. Als je echt niet zonder kunt, dan moet je maar co-op spelen, wat nu ook nog eens met z’n tienen tegelijk kan. En die training waar ik steeds op zit te hameren dan? Daar moet ik dan maar een strategy guide voor kopen. Daar zijn die voor. En wat de granaten betreft: hun beperkte actieradius brengt waarschijnlijk een balans in de gameplay: zouden ze sterker zijn, dan zouden ze waarschijnlijk alles te makkelijk hebben gemaakt en dat is ook niet bepaald leuk. De in-game planner had het misschien ook te makkelijk gemaakt, want dan had je steeds dingen bij kunnen stellen tijdens het uitvoeren van een tactiek, terwijl het de bedoeling is dat je van tevoren goed nadenkt over wat je gaat doen. Het bevel-in-wacht-systeem is in ieder geval een goed compromis.

Wat ik eigenlijk nog wel echt mis, is een ‘over de loop’-richtsysteem. Dat zou echt het gevoel geven dat ik een wapen op een verdachte zou richten, om hem tot overgave te dwingen. Het huidige richtsysteem is wat mij betreft ook gewoon verouderd. Dit haalt echter in z’n eentje niet deze uitbreiding omlaag, want de vernieuwingen zijn hier en daar echt geweldig. Mijn favoriet is de toevoeging van de P90, eh sorry, 5.7x28mm submachine gun. Deze schiet erg precies en biedt ruimte voor een hoop munitie. Ook het nieuwe pistool is prachtig: *knal* en ze liggen! Ik vraag me soms wel af hoe goed de simulatie van een tactische simulator nou is als je met alleen een Desert Eagle de meeste missies makkelijker kunt volbrengen, dan met de andere wapens, maar misschien ben ik daar dan ook weer een te grote Pietlut in. De nieuwe missies zijn tenslotte lekker uitdagend, de multiplayeruitbreidingen zijn meer dan toereikend. Kortom: waar voor je geld!

Conclusie

Ik had in The Stetchkov Syndicate graag wat dingen gezien, die er helaas niet in bleken te zitten. Het waren voornamelijk dingen die een zeer goede game zouden perfectioneren en daar kun je soms ook iets te ver in doorschieten. The Stetchkov Syndicate doet gewoon het volgende: de basis lekker uitbreiden en een aankoop rechtvaardigen. En dat doet het ook goed!

  1.   
    .#BoB’|Sh!fty**'s avatar

    ik vind het bets een mooi spel.

  2.   
    neill's avatar

    goede game 8)