Het is de nachtmerrie van menig voetbal coach; hommeles krijgen met je sterspeler. Die ene vedette die je hele seizoen kan maken of breken gooit er met de pet naar. Tja, wat doe je dan? Om te voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat moet je dan toch maar overwegen om alternatieven te zoeken. Net zoals EA, die niet helemaal meer op één lijn ligt met het machtige FIFA.
Dat er wat frictie bestaat tussen EA en voetbalbond FIFA is geen nieuws meer. Volgens de FIFA hoort niemand het alleenrecht over hun licentie te hebben en EA is zich het apenlazarus geschrokken van de nieuwe licentiekosten. Dat de twee hier niet uit gingen komen, dat lag in de lijn der verwachting.
Daarom gooide EA het balletje al op om af te stappen van de naam FIFA. En na wat graafwerk in handelsmerkaanvragen dook al vlug ‘EA FC‘ op. Het had net zo goed een trademark voor een aparte modus binnen FIFA kunnen zijn, maar volgens journalist Jeff Grubb refereert dit naar de naam die na het WK in Qatar op de hoesjes van het voormalige FIFA moet gaan prijken.
“EA Sports Football Club, EA Sports FC, that’s the name of the game.”
Ik ben benieuwd of de intro hierdoor ook een lichte verandering ondergaat. “EA Sports, it’s in the name.”
Als we Jeff mogen geloven wordt de naam vlot wereldkundig gemaakt. Gezien EA normaliter rond juni the FIFA begint te marketen, klinkt dat aannemelijk.