Preview: Battlefield 2042 beta hands-on

Normaal gesproken verschijnt er iedere twee jaar een nieuwe Battlefield game, maar dit keer hebben we een jaartje langer moeten wachten. Battlefield 2042 verschijnt over een maand en momenteel is de beta speelbaar voor mensen die de game hebben gepreorderd of een EA Play membership hebben. Battlefield staat al jaar en dag garant voor gigantische chaos en diens destructie en ook dit keer weet DICE het weer te flikken. Tijdens de beta kun je aan de slag met een potje Conquest in de gigantische map Orbital met 128 spelers gelijktijdig voor pc en de nieuwe consoles, waar de ‘oude’ consoles het moeten doen met de vertrouwde 64 spelers. Ikzelf ben sinds gisteren aan de slag met de game en werd weer eens ouderwets van het zitmeubilair geblazen..

Grote map

Orbital is al sinds de vele leaks en geruchten bijna berucht geworden binnen de franchise. Het is een grote map, maar zeker nog niet de grootste. Je speelt op en rond een lanceerterrein waar een raket ieder moment het ruime sop kiest om richting het heelal te knallen. Niet alleen het lanceerplatform is aanwezig, maar ook enkele hoge gebouwen ontbreken niet. Het hoogste gebouw in de map huisvest een assemblagepunt, waarin nieuwe rakketen in elkaar worden gezet. Enkele andere gebouwtjes bevatten ook nog wat losse rakketonderdelen. Verder bevat de map nog enkele andere gebouwen en satellieten die doen denken aan de bolachtige satelliet in Damavand Peak uit Battlefield 3.

Met 128 spelers is een grote map ook wel nodig, maar gelukkig is de map zó groot dat het nauwelijks opvalt dat je met zoveel man aan het spelen bent. Het zwaartepunt van de chaos speelt zich af rond en vooral op het hoogste gebouw en het lanceerplatform. Hierdoor is het ook niet heel veilig om even een stukje te rennen tussen beide gebouwen, want het stuk ertussen in is een ware schiettent… zeker als er wat snipers op de gebouwen en diverse torens zitten. Fuck them..

Ook ditmaal zijn er weer dynamische veranderingen aan de map en hierbij moet je denken aan een wel of niet opstijgende raket, maar ook een wervelstorm die kan verschijnen. Zolang de raket verbonden is met het platform kan je deze niet laten exploderen, maar zodra de raket is losgekoppeld van het platform, is het mogelijk om op de raket te schieten en hem te laten ontploffen zodra die opstijgt. Wat dan volgt is totale chaos… Laat je de raket opstijgen, dan volgt er niets minder dan een hoop vuur en rook.

De kans dat de wervelstorm voorbij komt is nihil, aldus EA. In ongeveer 10% van de macthes komt de storm aan land en heb je meteen het paradepaardje van de weersveranderingen in huis. Zo speel je rondes met schitterend weer, maar kan het de volgende ronde alleen maar regenen en gebeurt er verder niets. Al met al een hoop dynamiek die niet altijd repeterend is.

Verder is Conquest al jaar en dag hetzelfde, maar dit keer is de modus iets anders. Zo moet je meerdere vlaggen in één zone veroveren om zodoende de gehele zone in bezit te hebben. Zo is het hersenloos rennen tussen vlaggen dus verleden tijd en moet er wat meer tactiek toegepast worden. Tijdens de beta betekent het nog niet veel, want veel spelers -incluis mijzelf- zijn veel te druk met de map verkennen en de rondvliegende kogels ontwijken.

Specialists en loadouts

Dat strategie belangrijker is dan ooit tevoren, is inmiddels wel duidelijk. De strategie die je volgt, begint al bij de keuze van je Specialist. Voor nu heb je de keuze uit Assault, Engineer, Support en Recon. Op zich niets anders dan bij de voorgaande games, maar nu dien je ook een keuze te maken uit verschillende loadout-pakketten. Ik speel voornamelijk met de vooraf samengestelde pakketten, maar uiteraard kun je die geheel naar eigen wens samenstellen. Zo kun je als Engineer dus dezelfde items kiezen die je als Recon zou hebben. Op zich werkt dit best goed en ben je dus niet meer gebonden aan de Specialist items.

Een enórm leuke toevoeging is in dit geval de grappling hook, maar ook zeker de op te roepen extra items. Denk aan robothonden en tanks. Waarbij voertuigen zoals tanks vanuit de lucht gedropt worden. De grappling hook maak de balans tussen campende snipers en nietsvermoedende spelers een stuk beter. Zo kwam het vaak voor dat ik mezelf op een dak slingerde, om vervolgens een mes in een nietsvermoedende, campende sniper te planten. Té lekker!

Arsenaal aan voertuigen

Ook dit keer bevat de game behoorlijk wat voertuigen; van de bekende tanks, gevechtshelikopters en vliegtuigen, tot aan elektrische pick-ups. Tja, blijkbaar slaat de klimaatgekte ook in Battlefield toe.. de ‘normale’ voertuigen in deze map zijn overigens allemaal klonen van Tesla’s. Vind wat je er van moet vinden.. Gelukkig is er wel genoeg keus aan verschillende voertuigen; denk aan de bekende Little Birds, maar ook grote gevechtsvliegtuigen die zowel horizontaal als verticaal kunnen vliegen doormiddel van straalmotoren.

Over het algemeen is de balans tussen de diverse wapens en voertuigen nog ver te zoeken. Zo doen raketten van de gevechtshelikopters bijzonder weinig en is het weinig realistisch dat een tegenstander lekker doorhuppelt als je alle beschikbare raketten op hem of haar hebt afgeschoten. Gelukkig is de besturing van de voertuigen enigszins gelijk gebleven aan de voorgaande delen. Vliegen is nou eenmaal moeilijk en kost aardig wat tijd om dit goed onder de knie te krijgen. Ik durf mezelf een aardig goede helikopterpiloot te noemen in Battlefield 3 en 4, maar in 20242 kost het toch iets meer moeite om het gevaarte overal langs te manoeuvreren. Wat overigens niet wegneemt dat ik aardige killstreaks behaal met mijn vaste co-piloot, bekend onder de naam Djazzie hier op Gamersnet. We gaan weer leuke tijden tegemoet!

De hoeveelheid voertuigen in deze map met Conquest is wel wat karig. Ik had meer tanks verwacht en zag het helemaal voor me dat we met minstens zes tanks op de toren afstormen, om deze dan vervolgens helemaal in puin te schieten. Nee, er is in deze map eigenlijk niets wat doet denken aan de Frostbite destructie waar Battlefield om bekend staat. Hoe tof zou het zijn om de grote toren uiteindelijk onderuit te halen, net als de toren in Siege of Shanghai uit Battlefield 4.

Verdere veranderingen

Ook nieuw is het toevoegen van attachments tijdens het spelen zelf. Op pc houdt je simpelweg ‘T’ ingedrukt en je krijgt een mooi grafisch menuutje, zoals onderstaand. In dit menu kun je attachments aan je wapen toevoegen. Denk hierbij aan scopes, underbarrels en magazijnen. Je bent trouwens niet continu attachments aan het wisselen, maar dit hangt meer af van de map die je speelt. Over het algemeen kies je de attachments aan het begin van de ronde en speel je de gehele pot met deze attachments. Maar hé, dat is helemaal aan jou.

Grafisch pracht

Dat de game schitterend is staat ver buiten kijf. Speciaal voor de game, maar ook de beta, heb ik een nieuwe grafische kaart aangeschaft; de NVIDIA RTX 3080. Niet goedkoop, maar ach.. de hobby mag geld kosten. Momenteel speel ik alles up ‘Ultra’ en op sommige, drukke momenten zakt mijn FPS van rond de 90 naar 60 of zelfs iets eronder. Of dit door de hoeveelheid spelers komt, of omdat het een beta is durf ik niet te zeggen. Doel van de beta is natuurlijk het stresstesten van de servers van EA, dus wellicht komen er nog verbeteringen qua performance aan.

Voor de geaks en geïnteresseerden; ik speel op een AMD Ryzen 2700X, RTX 3080, 16GB RAM en een NVMe SSD op 1440p. Dat gaat dus meer dan prima en ik heb begrepen dat de game er op de PlayStation 4 en Xbox One ook zeker nog mag zijn.

Het werd eindelijk weer eens tijd voor een nieuwe Battlefield en ik kan dan ook niet wachten om de volledige game te mogen spelen. De game ziet er weer geweldig mooi uit en eindelijk is het vertrouwde gevoel van Battlefield 3 en 4 weer terug. De beta laat alvast zien waartoe de game in staat is en ook de ietwat aangepaste vorm van Conquest is zeer vermakelijk. Neem daarbij de gigantische mappen met 128 spelers en het verhaal is compleet. Morgen is de beta open voor iedereen en heb je de tijd tot 10 oktober 09.00 uur om zelf een oordeel te vellen. Veel plezier!