Mocht je op het punt staan om één van je nieren op Marktplaats te zetten om een PS5 te kunnen betalen, wacht dan a.u.b. nog heel ventjes. Punt een, dat doet dus zeer. Punt twee, de PS4 versie doet niet onder voor de PS5 versie. Qua immersiviteit dan. Dat heeft Guerrilla Games plechtig beloofd.
Nou ja, iemand van Guerrilla Games dan. In dit geval is het Bastien Ramisse – de lead character developer van Forbidden West – die de beloftes maakt. Beide versies zijn even meeslepend en dat komt omdat men de game op allebei de systemen heeft ontwikkeld en getest. Niet mijn woorden, maar die van hem dus, zoals we kunnen lezen op PlayStation Blog.
“We actually developed and tested the game simultaneously on both PlayStation 4 and PlayStation 5, because it’s very important to us as a studio to ensure PlayStation 4 players get an equally immersive experience.
With our knowledge from Horizon Zero Dawn, we knew that we still had some unexplored resources that could push the realism and quality of our character assets forward; it’s great to now be able to tap into that knowledge and experience for the sequel.”
Volgens Ramisse zit het grote verschil hem ook meer in de details. De PlayStation 5 geeft Guerrilla Games nu eenmaal meer mogelijkheden wanneer het gaat om zaken als polygonen en het aantal “skeletal joints” dat een character model bezit. Gezien de PS5 een tikkeltle meer rekenkracht heeft, kan het meer handelen, waardoor Aloy er op de next-gen console er net effe wat realistischer uitziet.
“Each generation of consoles brings extra power that lets us add even denser polygons to our character models, so we can create finer details such as peach fuzz, smooth contouring, or finer texture details and accurate materials expression, to name a few.
“And not only do visual aspects benefit from the new PlayStation 5 hardware — we have also increased the number of skeletal joints to bring our deformations and facial expressions to a whole new level for more credible and immersive character performance. All in all, a dream come true for both players and developers.”
Goed verhaal, man. Of dit hout snijdt, dat mogen we vanaf 18 februari zelf gaan beoordelen. Houd die nieren dus nog maar even. Je zult ze in de decembermaand hard genoeg nodig hebben. Probeer anders gewoon de PS4 versie. Mocht je die dan toch te lelijk vinden, dan kun je te allen tijde nog gratis upgraden, ongeacht welke editie je hebt gekocht.