EA ziet free-to-play in de toekomst voor Battlefield

Terwijl we ons schrap zetten voor de release van Battlefield 2042, inclusief aanstaande short film Exodus en de bijzondere spelmodus Portal, blikt Electronic Arts alvast verder vooruit. In een gesprek met investeerders besprak EA de toekomst van de franchise. Battlefield 2042 wordt steeds meer gezien als een continue live service, maar ook andere vormen zijn nog een optie. Zelfs free-to-play.

Algemeen directeur Andrew Wilson ging in op de planning van Battlefield-games. De afgelopen jaren heeft de franchise en nogal wisselend schema aangehouden. Soms twee jaar tussen games in, soms drie jaar. EA had immers ook nog Star Wars: Battlefront voor de afwisseling in jaren zonder nieuwe Battlefield. Wilson liet weten dat Battlefield 2042 anders zal zijn dan voorgaande games. Het moet een succesvolle “live service” worden, waarbij spelers lang na de launch betrokken blijven. Betrokken blijven kan je ook lezen als “blijven betalen”, aangezien het een praatje met investeerders was.

Wilson vertelde:

I think you should think about Battlefield as a service – what we’re doing for the launch of this game is really revolutionizing and reinventing what all our epic scale warfare is in the context of gameplay. In addition to that, you’ve heard us announce Battlefield Portal, which really starts to lean into user-generated content and will drive deep long-term engagement in the game.

You should understand that this really forms the foundation for what we believe the future of a live service around Battlefield is, which over time will include a mobile launch, will include some free to enter components and really change the nature of what happens from launch to launch.

So that while an every other year launch probably makes sense as we think about it today, we’re really focused on 365-day engagement in the franchise at a platform level across any device that consumers may want to play on.

Met de spelmodi All-Out Warfare, Portal en Hazard Zone hoopt EA dat spelers niet snel weg zullen gaan. Deze visie zorgt er daarnaast ook voor dat men voor de Battlefield franchise andere verdienmodellen en varianten niet per definitie uitsluit. Zo behoren ook mobiel en free-to-play tot de mogelijkheden in de toekomst, aldus Wilson.

Dit is overigens niet de eerste keer dat EA hint naar een vorm van free-to-play voor Battlefield. In de aanloop naar de onthulling van Battlefield 2042 vroeg EA in een enquête aan spelers of ze interesse zouden hebben in free-to-play.

Battlefield 2042 verschijnt op 22 oktober op de pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren