Sinds de spectaculaire onthulling van Battlefield 2042 houdt de game de gemoederen goed bezig. Er is enige teleurstelling vanwege het uitblijven van een singleplayer campaign of battle royale modus. Toch zag de trailer met gameplay er wel weer heel tof uit. Ontwikkelaar DICE zet dan ook vooral in op de grootschalige actie met gevechten tussen twee teams van 64 spelers. Je zou denken dat het slechts een kwestie is van meer spelers, meer voertuigen en grotere mappen. Zo simpel ligt het echter niet.
Daniel Berlin, design director bij DICE, schoof aan voor een gesprek bij de Xbox Extended Showcase (via YouTube). Berlin vertelde tijdens het interview dat men een nieuwe visie op het maken van mappen heeft gebruikt: “clustering”. Hij vertelde:
We altered our way of handling level design, because it wasn’t just a simple as making it (map) bigger, and portion the locations. It just doesn’t work that way. So we’ve leaned on a new type of design mentality that we’re calling “clustering.” Now with clustering it means you’ll have a massive battlefield in front of you. But within this massive battlefield, you have particular clusters of objectives.
Het lijkt een logische aanpak om te voorkomen dat spelers zich ‘verloren’ gaan voelen in een gigantische map. Daarbij is het ook vrij snel saai als je vooral heel lang onderweg bent van objective naar objective. Door te werken met clusters probeert DICE er in elk geval voor te zorgen dat er altijd voldoende actie in de buurt is, waar je ook bent in de map.
Eindelijk geen battle royale onzin.
Jammer, ik had juist wel zin in de Battle Royal van Battlefield, eindelijk eens wat tegengewicht voor Warzone en als ze hem wat beter hadden uitgewerkt had die vorige ook wat kunnen worden!