Er was een tijd dat een spelersaantal van een half miljoen de natte droom was van een game-ontwikkelaar, zelfs voor gratis spelletjes. Maar de tijden zijn flink veranderd en onze prachtige industrie is flink gegroeid. Zo sterk zelfs, dat dit spelersaantal in Call of Duty: Warzone in zicht komt met alleen maar verbannen valsspelers. Dat schrijft Activision in een voortgangsrapport over het tegengaan van cheaters.
In het verslag staat dat er inmiddels 475.000 accounts een ban hebben gekregen sinds maart 2020, wat neerkomt op ongeveer 36.500 per maand of ongeveer 1.200 per dag. Uiteraard zijn dat gemiddelde cijfers, maar er zijn hier en daar flinke pieken te zien. Zo werd eerder deze week bekendgemaakt dat er in één dag 30.000 valsspelende accounts een klap van de almachtige banhamer hadden gekregen, en het “record” staat zelfs nog twee keer zo hoog.
Het rapport suggereert verder dat het bij deze aantallen alleen gaat om individuele bans, maar dat er ook een actie op touw is gezet tegen accounts die op de zwarte markt worden verkocht, waarvan er recentelijk 45.000 zijn verbannen. Deze worden vaak gebruikt door recidivisten, oftewel mensen die al ooit verbannen zijn en die met alternatieve accounts spelen. Tegen deze groep treedt Activision ook op door bans te plaatsen op hardware: als je te vaak wordt gepakt op valsspelen, wordt je hardware aangemerkt in plaats van je account of IP-adres en heb je op dat apparaat geen toegang meer tot Call of Duty: Warzone. Deze stap wordt volgens Activision ingezet tegen serial cheaters, wat een stuk spectaculairder klinkt dan het Nederlandse “serievalsspelers”.
Hoewel Activision er dus alles aan doet om valsspelers in (onder andere) Warzone buiten de deur te houden, zegt een verstrekker van cheats dat de populairste cheatsoftware ook om de hardware bans kunnen werken door de hardware-ID te vervalsen. Het is dan ook zaak dat Activision achter de makers en verspreiders van deze software aan gaat, in plaats van het mollenmeppen waar ze nu mee bezig zijn.
Het gebeurt al wel mondjesmaat dat er wordt opgetreden tegen de verspreiders en makers van de cheats, maar het feit blijft dat er 475.000 accounts tóch toegang hadden tot cheats. Dat sommigen per ongeluk hun cheatsoftware tonen op livestream en dan een ban aan hun broek krijgen, is één ding. Maar dat die software beschikbaar (en vermoedelijk flink winstgevend) is, is het échte probleem.