Review: Tekken 7 Season 4

Los van de vervelende pandemie waar we in zitten is het voor vechtgames nog altijd een mooie tijd. Er blijven maar nieuwe spellen op de markt verschijnen, maar ook oude games krijgen nog steeds content. Zo ook Tekken 7. De game is al uit sinds 2017 en ruim drie jaar een grootgewicht in zijn klasse. Waar menig game de metaforische handdoek in de ring heeft moeten gooien gaat Tekken 7 lekker door. Het vierde seizoen van Tekken 7 is van start!

Het is het seizoen weer

Het is alweer een tijdje geleden dat we het over Tekken 7 gehad hebben op de website. Mijn oorspronkelijke review stamt uit de tijd van release in 2017. Het voelt dan ook gek om bij seizoen 4 in te springen met een nieuwe review. Om die reden blikken we snel even terug naar de andere seizoenen. Elk nieuwe seizoen heeft in ieder geval zijn verschillende prullaria voor het aankleden van je strijders en balansveranderingen. Sommige personages gaan erop vooruit, anderen juist achteruit. Het echte maal zijn echter de nieuwe personages.

In het eerste seizoen zijn er drie personages toegevoegd, als je Eliza meetelt die ook bij de pre-order van het spel zat. Naast Eliza vonden ook gastpersonages Geese Howard (van King of Fighters) en Noctis (van Final Fantasy XV) hun weg naar het strijdveld. Tot slot nog het legendarische Ultimate Tekken Bowl, wat precies is wat je denkt. Bowlen dus. Een solide start met niet al teveel notoire veranderingen.

Seizoen twee werd vrijwel puur gedreven door nieuwe personages. Nederlandse fans konden rond deze tijd echter genieten van de Tekken World Tour die in Amsterdam langs kwam. Zout momentje voor mij, ik kon niet, en dat heb ik geweten… Enfin, personages Anna Williams, Lei Wulong, Craig Murdok, Armor King, Julia Chang en gastpersonage Negan (Walking Dead, yup…) maakten het dan weer goed voor mij.

Het derde seizoen kan niet genoemd worden zonder de naam die iedere speler bij is gebleven: Leroy Smith. Hoewel dit seizoen bestaat uit vier nieuwe personages (Zafina, Ganryu, Leroy, Fahkumram), een nieuw level en de mogelijkheid om Frame Data te bekijken blijft velen enkel het moment dat Leroy uit kwam bij. Leroy was op zijn zachtst gezegd een probleem. Om een voorbeeld te schetsen, legendarische spelers die heel hun carrière op een personage hebben gezeten moesten geforceerd van hun hoofdpersonage wisselen naar Leroy omdat ze het anders niet bij konden benen. Je weet dat een personage kapot is als hij een maand voor een belangrijk toernooi uit komt en 6 mensen van de top 8 hem spelen. Niet alleen Leroy, maar ook Fahkumram zorgden ervoor dat veel spelers even genoeg hadden van Tekken 7.

Kunimitsu? Kan niet missen!

Nu we bij het vierde seizoen zijn aangekomen kan ik gelukkig melden dat de balans weer redelijk is hersteld. Leroy heeft op zijn donder gekregen en speelt nu wat meer eerlijk. Genoeg over hem dus, want de spotlight gaat nu naar het nieuwe personage uit de pass. Kunimitsu II is het eerste nieuwe personage en is de dochter van de oude Kunimitsu uit Tekken, Tekken 2, Tekken Revolution en Tekken Tag Tournament 1 en 2. Samen met Kunimitsu is er ook een nieuw level beschikbaar, Vermilion Gates. Voor de rest komen er nog twee onbekende personages aan een een onbekend nieuw level. Anders dan de voorgaande seizoenspassen is deze wat goedkoper. Voor vijftien euro heb je hem namelijk al. Voor drie personages en twee levels is dat zeker schappelijk.

Niet geheel onbelangrijk is dat er met de start van dit seizoen ook wat andere aanpassingen aan Tekken 7 zijn met als klapper de online omgeving. In vechtgames is het belangrijk dat de online verbinding goed is omdat je inputs secuur over moeten komen. Stel je voor dat je combo stopt omdat er een druk op de knop mysterieus verdwijnt. In een game als Street Fighter V profiteert enkel de Braziliaanse Ken speler daarvan. De nieuwe online rollback structuur werkt beter om over lange afstanden te verbinden. Minder gestuntel met lag dus. Ook kunnen spelers nu zien of hun tegenstander op kabel of WiFi-verbinding zit. Zo kun je dus alle onstabiele WiFi-Warriors ontwijken. Erg handig!

Tekken 7 heeft visueel en mechanisch ook een iets ander jasje gekregen. Er zijn tweaks gemaakt aan de gebruikersinterface en de levensbalken. Spelers hebben ietsje meer sap in de fles en gaan minder snel neer. Erg veel health komt er niet bij, maar het kan op hoog niveau erg veel verschil maken. De online ranglijsten zijn ook op de schop gegaan met nieuwe rangen en een nieuw systeem dat Tekken Prowess heeft. Hoe hoger je Prowess, hoe groter je virtuele geslachtsdeel is.

Mijn labtijd met Kunimitsu is nog niet zo groot als met andere personages. Ik kan dus niet zeggen waar ze precies valt in de tierlijst. Wel ben ik blij te schrijven dat we geen soortgelijke situatie hebben als met Leroy. Kunimitsu is snel en erg mobiel. Op sommige fronten doet ze mij denken aan hoe Noctis speelt, al is het natuurlijk niet één op één hetzelfde. Over het algemeen is Kunimitsu goed in wat ze doet maar is ze nog niet klaar voor de top. Nu is Tekken doorgaans, los van een seizoen terug, goed gebalanceerd. Ze is dus zeker bruikbaar. Het is op dit moment nog te vroeg om haar volle potentie te zien gezien iedereen nog druk aan het studeren is.

Na de scheve schaats van het derde seizoen is het een opluchting om te zien dat Tekken 7 weer het juiste pad op gaat. De community vraagt al lange tijd om betere online mogelijkheden en hier wordt eindelijk gehoor aan gegeven. Kunimitsu is een welkome toevoeging al is het nog te vroeg om haar vol in actie te zien. Dat is normaal voor nieuwe personages in vechtgames. Ten opzichte van de andere seizoenen ligt er minder content in het verschiet, maar de prijs is dan ook aanzienlijk lager. De vijftien euro die je ervoor neerlegt is het in theorie dus waard. Kopen brengt wel een risico met zich mee omdat er nog niets bekend is over de aankomende personages. Als die personages je niet liggen of je vind ze niet tof dan heb je er niet zoveel aan. Voor serieuze spelers is dat echter geen probleem.