Zet maar vast nieuwe ABEC 9-kogellagertjes in je wieltjes en plak en passant wat nieuwe griptape op je virtuele deck, want The Birdman – Tony Hawk dus – is weer terug van de verkoeverkamer na die grandioze faceplant genaamd THPS5. Vicarious Visions heeft de taak op zich genomen om de eerste en beste twee Tony Hawk’s Pro Skater-games naar het nu te trekken, iets wat tegenwoordig net zo tricky is als een Laser Flip. Maar zoals het ook met retelastige tricks het geval is, zijn er sommigen die het gewoon ownen als een baas, en Vicarious Visions lijkt een van die sommigen te zijn.
Party like it’s 1999
Deze boude bewering baseer ik op de demo van Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2 die Activision mij heeft verschaft, welke dezelfde is als degene die pre-orderaars inmiddels hebben ontvangen. Deze Warehouse Demo is kort – slechts 2 minuten per speelsessie – maar oh zo krachtig. Zoals de naam al doet vermoeden beslaat de demo enkel de bekende Warehouse-venue uit de eerste game – waarin je slechts als een ‘matig bekwame’ Tony Hawk los mag gaan – maar in een luttele twee minuten weet Vicarious Visions elke pessimist te overtuigen van zijn remake skills.
Allereerst, de introvideo. Het heeft nul komma nul met de gameplay te maken en zegt dus ook helemaal niks over de kwaliteit van de game, maar mensen… dit geeft een oude THPS’er als mij wel eventjes mierentietjes over mijn semi-knokige lijf. De herintroductie met legendes als Tony Hawk (goh…), Bob Burnquist, Bucky Lasek en mijn persoonlijke favoriet Rodney Mullen – welke onder begeleiding van Rage Against the Machine’s Guerrilla Radio hun kunsten vertonen – sleept deze jongen weer eventjes naar 1999, toen deze shit de normaalste zaak van de wereld was.
Oude trucjes, nieuw jasje
De nostalgische trip lijkt hierna snel afgelopen te zijn gezien het ‘zwaai zwaai’ is met de blokkerige renders van The Birdman die destijds uit anderhalve polygoon bestond, maar niets is minder waar. Grafisch mag de game middels het gebruik van de Unreal Engine naar het jaar 2020 zijn getrokken, maar qua besturing heeft Vicarious Visions het gevoel van weleer uitstekend weten te vertalen. De controls zijn strak en wanneer je jezelf de combo’s van ‘vruuger’ weer kunt herinneren, heb je deze binnen no-time weer onder de knoppen. Even voor de duidelijkheid – mocht je nog nooit een oldschool THPS-game hebben aangeraakt – dit is géén simulator, maar een arcadegame avant la lettre. Wie realisme zoekt, moet misschien naar Skater XL kijken.
Maar goed, het is juist dat arcade-gevoel – het idee dat je zonder al te veel moeite de meest krankzinnige moves uit je digitale skater kan wringen – dat THPS ooit zo groots maakte en wat oh zo makkelijk naar de gallemiezen te helpen is, maar Vicarious Visions lijkt op de wereld te zijn gezet voor het overbrengen van dit soort dingen. Eerder wist het Crash Bandicoot – een game waar ook een zeer kritische fanbase zich over heeft gebogen – met verve naar de huidige generatie te sleuren en ik heb sterk het gevoel dat het dat met Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2 ook gaat doen.
Uitzicht op iets moois
Nu is het natuurlijk wel zo dat deze demo slechts een minuscuul gedeelte van de uiteindelijke game laat zien. De soundtrack bestaat uit een handvol tracks, er valt niet te kiezen uit een locatie, skater en spelmodus, er valt nog niet echt te customizen en de klassieke challenges waarbij je te pas en te onpas items van zo goed als onbereikbare plekken moet joinken, zijn in deze summiere demo afwezig. Desalniettemin overtuigt de demo al, puur door de manier waarop de demo zich laat spelen.
Zelfs wanneer je een absolute faalhaas van een skater bent, valt er lol te beleven aan deze remake, wanneer je de ingebakken mods activeert. Na elke 5 seconden op je muil gaan omdat je de hand-oogcoördinatie van een bakbanaan hebt, kan al snel gaan vervelen. Het aanvinken van opties als ‘no bail’ en ‘perfect balance’ helpen deze onfortuinlijke mensen toch al gauw aan een speelsessie vol capriolen zonder bang te moeten zijn voor de lachsalvo’s en gediss van toeschouwers.
Voorlopige conclusie
Als de geschiedenis ons één ding heeft geleerd, is het wel dat het reanimeren van een game geen garanties biedt, iets waar ook de THPS-franchise je alles over kan vertellen. Met het rebooten van de legendarische eerste twee delen van deze ooit zo populaire skateboard-gamereeks laat Vicarious Visions juist zien dat het wél weet hoe het moet. Net genoeg veranderen om het modern te maken, maar niet zo veel dat het onherkenbaar wordt voor de oude garde. De demo die ik onder handen heb gekregen was wellicht te beknopt om er echt een gegrond oordeel over te vellen, maar het smaakt in ieder geval naar meer. Veel meer. Nog maar een maandje…
Heel veel zin in. Erg gaaf dat ze hem toch maar remasteren.
Zag er eerder deze week al beelden van van een YT gast die de demo ook al kon spelen. En dat zag er goed uit. En t belangrijkste…. Hij zei dat de besturing precies zo was zoals hij het nog herrinerde.
@CHILLOZZ: Ik sluit me aan bij zijn mening. Besturing is gewoon heerlijk oldschool, zonder al die poespas.
Zo blij dat Vicarious Visions dit niet verneukt heeft, je moest eens weten.
@CHILLOZZ: ook ik sluit mij bij jullie aan de besturing is gewoon goed deze game komt er zeker. Nu weer verder met de zaak koel houden hier,fijn weekend .
Hoop toch wel op een succes van deze remaster om zo als prelude te dienen voor een daadwerkelijke nieuwe, goede thps game! En dus geen remake van 3 en 4 (zeker 4 was niet zo best)… Maar gewoon echt nieuw! From Scratch.