Review: Tony Hawk’s Pro Skater 5

Het was één van de franchises die menig twintiger van de straat hield en misschien wel verleidde om juist met de plank naar buiten te gaan: Tony Hawk’s Pro Skater. De befaamde skateserie kreeg in 2007 concurrentie toen het meer realistische Skate verscheen, de tijd dat de grootheid die Tony Hawk heet eigenlijk al zijn hoogtijdagen voorbij was met games. Hij heeft het nog wel geprobeerd, maar het is inmiddels al jaren stil rond het skateboarden in de virtuele wereld. Maar hé, dan is hier opeens Tony Hawk’s Pro Skater 5, de terugkeer, de opgraving en de wederopstanding van onze held. Om de serie met gierende skatewielen weer diep te begraven.

Kickflip, Impossible, 900

Tony Hawk’s Pro Skater 5 behoudt de basis van het skaten: zieke tricks die je onmogelijk in het echt achter elkaar kunt ritsen, ellenlang grinden, hoofden die ontploffen en gekke levels. De serie staat erom bekend om gestoord te zijn en dat doet het nog goed. Ook als je de besturing enigszins onder de knie kunt krijgen, is het heerlijk om combo na combo aan elkaar te rijgen, mits de game het toelaat. Ontwikkelaar Neversoft wist fantastische games af te leveren, maar developer Robomodo (die sinds 2009 de Tony Hawk-games maakte) lijkt te vergeten hoe games fatsoenlijk werken. Als de eerste patch van Tony Hawk’s Pro Skater 5 al groter is dan de game zelf, ruim 7GB tegenover 4GB, dan is er iets mis met je product.

Het skaten, nogmaals, gaat aardig als je de tricks kent en combo’s kunt maken. Maar het leveldesign is matig waardoor een perfecte reeks aan tricks, grinds en ander skategeweld door een level vrij lastig wordt. De creativiteit en de gestoorde modi zijn wel lachen, als de levels in ieder geval levendigheid uitstralen, of de personages awesome zijn of de graphics prima ogen. Dat mist de game totaal. Oké, opdrachten als marshmallows verzamelen en in een kampvuur droppen, objecten neerschieten, strandballen uit een zwembad ketsen of drones uit de lucht halen, goed verzonnen. Ware het niet dat de uitstraling van Tony Hawk’s Pro Skater 5 behoorlijk ongeïnspireerd is en je elk level eigenlijk continu hetzelfde aan het doen bent. En dat in een spel dat niet fatsoenlijk draait en speelt, waar de skaters behoorlijk houterige animaties zijn.

Faceplant

Ofwel framedrops, talloze bugs en glitches, vervelende en slecht uitgewerkte gameplaymechanieken, continu laadtijden en haperingen tijdens het spelen. Tel daarbij op dat je bij het selecteren van een missie telkens laadschermen krijgt en meerdere keren wisselt van beeld eer je kunt gaan spelen. Rond je bovendien een opdracht af, dan mag je niet verder met skaten, want Pro Skater 5 zet je terug op de plek waar je begon. En één keer raden, nog tachtig keer laad- en wisselschermen voor je kiezen. De framerate is na de patch wel iets beter geworden, maar het spel bevat nog steeds veel pop-up in de textures. Oh, nog iets leuks, je moet een minimaal aantal sterren uit missies halen om een nieuw skatepark vrij te spelen. Prima, na veel ergernis, getier en een crash van de game later, eindelijk een nieuw park geopend. Missie starten om weer sterren te verdienen? ‘Nee, doe ik niet,’ zegt Tony Hawk’s Pro Skater 5. Op willekeurige momenten kun je de missies gewoonweg niet beginnen en is het onmogelijk een nieuw level te unlocken. Het level opnieuw starten werkt soms, of de hele game uit- en aanzetten kan het probleem ook verhelpen.

Maar dit wil je toch niet. Net als dat er constant andere skaters, echte spelers welteverstaan, samen in jouw level skaten maar je er vrij weinig mee kunt. Bovendien kent Pro Skater 5 acht mappen en is het mogelijk user-generated content te spelen, maar voor de volle prijs is het heel karig. Daarbij komt dat parken hergebruikt zijn, kleiner zijn gemaakt en vaak ook nog slechter design hebben. Als je de matige gameplay daar in zet, zoals het grinden wat het spel niet altijd pakt, je de ene keer wel op je bek gaat en de andere keer niet en het keihard omlaag droppen van je personage als je wilt grinden, dan haal je weinig plezier uit deze Tony Hawk. Het enige echt positieve is de soundtrack die nog best de eer houdt aan de serie.

Een wanproduct pur sang, dat is Tony Hawk’s Pro Skater 5. Het had de nostalgie van de serie moeten zijn en dat doet het redelijk qua gameplay als je zieke tricks en combo’s uit je controller kunt halen. Maar negen van de tien keer faal je compleet en dat komt door de vele framedrops, bugs, glitches, slechte gameplaymechanieken en texture pop-up. Daarnaast zijn de graphics zeer matig, de levels inspiratieloos en vaak qua grootte en design een achteruitgang op hergebruikte levels. De missies zijn leuk bedacht, als je ze tenminste kunt starten. Ook de vele laadtijden, wisselende schermen en rare keuzes hierin zorgen voor frustratie. Het lijkt alsof Tony Hawk’s Pro Skater 5 nog in de alpha-fase zit, want nergens is de game af. Hmm, de soundtrack wel moet ik zeggen, die is heerlijk. Maar voor de rest, koop een skateboard en ga buiten rommelen en tricks oefenen. Goede muziek is er genoeg.

• Tricks en combo's zijn heerlijk
  • mits ze lukken
  • Soundtrack

• Gameplay is stroef
  • houterig en kapot
  • Framedrops
  • bugs en glitches
  • Missies starten vaak niet op
  • Grafisch ondermaats
  • Game lijkt in alpha-fase te verkeren

3.5

1.
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

Dat cijfer echt heel erg xD

2.
    Ralph P Scene's avatar

Daniel heeft een punt, de game is niet echt af veel dingen konden wel afgemaakt worden.. weg gegooid geld tot nu toe

3.
    PSPfreaky's avatar

Het ziet er net uit als een mislukt tekenserie. Waarom die cartoon style?

4.

Ouch! Tijdens de previewsessie op Gamescom had ik nog wel een beetje hoop voor de game (ondanks stroeve gameplay en houterige animaties), maar dit is duidelijk gewoon een wanproduct.

Hopelijk maken ze dat nog goed met een patch of twee en een aantal bonuslevels voor nop erbij, maar verder zie ik niet hoe ze dit zo hadden kunnen verantwoorden tegenover de fans.

5.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

Doodzonde als je naar eerdere delen kijkt en je bedenkt wat ze allemaal met dit deel hadden kunnen doen. Het blijft toch een deel van je jeugd, echt jammer dat er al zo lang geen goede Tony Hawk game meer is uitgekomen

6.

Ik heb uurtje van de stream van Daniël gekeken, was niet om aan te zien. Zonde!

7.