Creative director The Last of Us Part II reageert op hatelijke kritiek

Het mag geen geheim meer zijn dat de media vrijwel unaniem is in de lofprijzing richting Naughty Dog en diens meest recente game – The Last of Us Part II – en dat de mening van een groot deel van de ‘fans’ daar zo goed als haaks op staat. De User Score op Metacritic tikte vlak na launch een dramatische 3.3 aan, welke inmiddels op 5.3 staat. Deze barrage aan negatieve gamer reviews ging helaas ook gepaard met een schijtlading aan hatelijke reacties, en hoewel creative director Neil Druckmann niemand censuur op wil leggen en mensen hun eigen mening gunt, is hij niet zo te spreken over de online haat en dreigementen die richting de studio en medewerkend personeel worden geslingerd.

Alvorens The Last of Us Part II werd uitgebracht, was Druckmann al enigszins voorbereid op kritiek. Het gekozen pad qua verhaallijn was een riskante onderneming en zou gegarandeerd wat fans van het eerste deel gaan teleurstellen, aldus Druckmann. Je teleurstelling laten blijken is helemaal geen probleem, maar velen verkiezen het om de dialoog totaal te laten ontsporen door met dreigementen aan te komen zetten. Zo zou Laura Bailey – welke de stem van antagoniste Abby verzorgde – er online flink van langs hebben gekregen. Naughty Dog heeft er inmiddels wel genoeg van en heeft via Twitter laten weten hoe zij in de huidige situatie staan.

Neil Druckmann zelf wendde zich niet tot Twitter voor respons, maar verkoos om aan te schuiven bij voormalig Nintendo-coryfee Reggie Fils-Aime’s podcast. Ook hij gaf aan dat het oké is om kritiek te hebben en dat je teleurgesteld mag zijn, maar hij gelooft ook dat je een team dat jarenlang diens hart en ziel in een game heeft gestopt, niet met hatelijke en walgelijke reacties geconfronteerd moet worden.

“I think you have to create some separation to say, we made this game, we believe in this game, we’re proud of this game, now it’s out there and it’s like whatever reaction people have–whether they like it or not–that’s fair. That’s their reaction and you don’t fight that. The other thing with the more hateful stuff, the more vile stuff, that’s a little harder. It’s especially harder when I see it happening to team members or cast members who play a particular character in the game.”

Wat hij dan ook niet begrijpt is dat mensen zich zo inhumaan opstellen richting een mens van vlees en bloed om een fictioneel personage. Dat er mensen zijn die stemacteurs de meest verschrikkelijke dreigementen sturen, kan hij dan ook niet begrijpen.

“We have an actor, she’s been getting really awful, vile stuff because of a fictional character she’s playing in the game. I just have a hard time wrapping my mind around that. The thing I try to do is just ignore it as much as I can. When things escalate to being serious, there are certain security protocols that we take and I report it to the proper authorities. Then you just try to focus on the positives and focus on distracting yourself with other stuff. But it’s kind of just the reality.”

Onze eigen Sander was overigens verre van hatelijk en gaf de game een perfecte score in zijn uitgebreide review, waarin hij de game beschrijft als “een angstaanjagend, aangrijpend en sensationeel meesterwerk”. Dat er genoeg mensen zijn die vertrouwen in de game hebben is overigens ook gebleken uit de verkoopcijfers, welke er ook niet om liegen.

  1.   
    mmx's avatar

    Absurd die bedreigingen om een game missen dat soort mensen het besef dat het een spel is.