Kazuhisa Hashimoto – de bedenker van de legendarische ‘Konami Code’ is deze week op 61-jarige overleden. Het tragische nieuws werd door Hashimoto’s voormalige werkgever Konami op social media bevestigd.
De Konami Code werd meer dan drie decennia geleden door Hashimoto in het leven geroepen omdat hij zelf behoorlijk moeite had met de moeilijkheidsgraad van de in 1986 verschenen NES-versie van Gradius. Door een specifieke toetsencombinatie in te drukken (↑ ↑ ↓ ↓ ← →← → B, A, Start) kon hij een cheat activeren welke de game wat vergemakkelijkte, waardoor het ontwikkelproces geen regelrechte hel werd. Want ja, bugtesting is vrij lastig als je zelf niet zo heel ver komt als ontwikkelaar.
We are saddened to hear about the passing of Kazuhisa Hashimoto, a deeply talented producer who first introduced the world to the "Konami Code".
Our thoughts are with Hashimoto-san's family and friends at this time. Rest In Peace. pic.twitter.com/vQijEQ8lU2
— Konami (@Konami) February 26, 2020
De code bleef onbedoeld in de game zitten, waardoor ook gamers het zich wat makkelijker konden maken. Toch zullen de meeste van ons de code pas later hebben benut toen deze wat bekender was geworden. Twee jaar later (1988) kon je tijdens het spelen van de game Contra 30 extra levens bijschrijven met behulp van de Konami Code. Sindsdien heeft de code in meer Konami-games – Zoals Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en Castlevania: Lords of Shadow – een functie gehad.
Zelfs games die niet van Konami afkomstig waren, maakten gebruik van de populariteit van de Konami Code. Nintendo’s Mario Party, BioShock Infinite, Borderlands 2 en BioWare’s Anthem hebben op de een of andere manier de befaamde code geïntegreerd, wat maar weer eens laat zien hoe invloedrijk de creatie van de heer Hashimoto al die tijd is geweest.
Mocht je persoonlijke herinneringen aan de Konami Code hebben overgehouden en je medeleven willen betuigen: Press ‘↑ ↑ ↓ ↓ ← →← → B, A, Start’ for respect.