Review: ASUS CG32UQ gaming monitor

Het is toch een bijzondere ervaring dat steeds meer tech-fabrikanten in het gat springen van de consolegamers. Razer die een Xbox One-controller op de markt heeft gebracht en Steelseries die headsets maakt voor consoles zijn slechts twee van de vele voorbeelden. De consolegamer is hot en dat weet ook Asus, een bedrijf waarbij je helemaal niet zou verwachten dat ze met een product op de markt komen, speciaal gericht op de spelcomputerende consument. Toch is dat wel het geval, want de ASUS CG32UQ is een gaming-monitor met een focus op de consolegamers. En dat is niet alleen te merken aan het “controller-plankje” van het scherm.

Een console-monitor?

Asus pakt echt enorm uit met de CG32UQ, een 32 inch (81cm) scherm met een 4K resolutie (3840×2160) en Freesync technologie. Bij het open maken van de doos merk je direct dat je te maken hebt met een premium product, waarbij de “controllerplankjes” meteen in de smaak vallen. Het is natuurlijk een beetje vreemd, maar het staat wel vet als je twee controllers op de voet van het beeldscherm hebt rusten. Daarnaast is er ruimte genoeg om als je (spel)compuers aan te sluiten, met drie HDMI-aansluitingen, een DisplayPort en maar liefst vier extra USB-aansluitingen. Daarvan zijn er twee te vinden in de voet van de monitor en twee aan de achterkant. Om alles nog strakker te maken is de achterkant af te sluiten met een stijlvolle klep, waardoor alles mooi weggewerkt is. Veel strakker kan het niet.

Naast de technologie, waar ik later meer over zal vertellen, zijn er nog een aantal functies die handig zijn voor iedere gamer. Zo heeft het apparaat een afstandbediening, waardoor je dit scherm dus ook als een soort televisie kunt gebruiken. Ook is hij te bevestigen aan de wand, ideaal voor elke slaapkamer. Aan alles is gedacht, zelfs aan de audio, want dat is voor beeldscherm-begrippen enorm indrukwekkend. Er is een samenwerking gezocht met Harman Kardon en alle tonen komen spetterend tot leven. Op niets is bezuinigd.

Ambiglow

Ik ben fan van Ambilight, een term die officieel is bedacht door Philips en waarvoor Asus het woord Halo Sync heeft bedacht. Met maar liefst 98 LED-lampjes kleurt de achterkant van het scherm mee met de inhoud van de game. Waar je normaliter misschien hoofdpijn krijgt van het gamen in een donkere kamer, is dat met Halo Sync niet het geval. Het voegt daadwerkelijk veel toe aan de gameplay, want je hele achterwand zal mee kleuren met de game. Onderstaande beelden laten zien hoe lekker Forza Horizon speelt met deze zeer toffe feature.

Alle toeters en bellen

Over de inhoud van het scherm kunnen we kort zijn. De Asus CG32UQ heeft alles in huis. Er zijn verschillende gamingstanden die je via de afstandbediening gemakkelijk kunt kiezen. Er is een cinematische modus, die alle beelden veller laat zien, maar ook modi voor shooter, strategiegames of racers, die allen verschillende kleurendieptes laten zien. Daarnaast wil ik een dikke pluim geven voor het menu van het scherm. Alles is enorm overzichtelijk en duidelijk weergegeven. Met het gevaar om consolegamers dom te noemen, is het wel fijn dat alles enorm plug-and-play is gemaakt en dat alle toeters en bellen gemakkelijk te vinden zijn. Dat mag wat mij betreft ook wel in alle producten voor pc-gamers.

Verder heeft de ASUS CG32UQ echt alles wat je mag verwachten van een high end monitor. De HDR zorgt ervoor dat ondersteunende games nog meer tot leven komen en een responstijd van 4ms is voor elke console meer dan voldoende. De zwart- en wittinten hebben een geweldig contrast en het lijkt erop dat er nergens op bezuinigd is met dit scherm. Dit is overigens ook te merken aan de prijs, want hij moet over de toonbank vliegen voor rond de 800 euro.

Hoewel je voor de ASUS CG32UQ ongeveer 800 euro moet neertellen, krijg je wel alle waarde terug die ASUS kan geven. Een monitor die expliciet op de markt wordt gebracht voor de consolegamer met alles erop en eraan. De controllerplankjes op de voet zijn leuk, de afstandbediening is handig en de audio van Harman Kardon is bovengemiddeld sterk. Je kunt het scherm in hoogte verstellen en zelfs aan de muur bevestigen als je dat wilt. Buiten het prachtige scherm met 4K en HDR-ondersteuning en de zeer overzichtelijke menu’s, is het vooral de Halo Sync die een echte meerwaarde biedt bij het gamen. Elke game komt daarmee nog meer tot zijn recht en als je de buidel kunt trekken, dan is de ASUS CG32UQ absoluut de eerste keuze als het gaat om console-monitors.

1.

Mooi ding.