Preview: Red Dead Redemption 2 pc hands-on

Vanaf 5 november aanstaande is het zover en kunnen pc-gamers ook eindelijk genieten van één van de meest bijzondere games ooit gemaakt. Red Dead Redemption 2 wist vorig jaar vriend en vijand te verrassen met een geweldig verhaal, toffe personages en prachtige graphics. Toch is het vooral de wereld die nog steeds indruk maakt, want overal gebeurt wel iets; mensen, dieren, water, planten, alles leeft en reageert op elkaar. Eigenlijk is het vreemd dat dit vooruitstrevende stukje techniek pas nu zijn weg naar de pc vindt. Maar mede-pc-gamers wees niet getreurd, wij weten al heel lang dat Red Dead Redemption 2 eigenlijk voor de pc gebouwd is, want als wij de game straks opstarten krijgen we écht te zien wat Rockstar bedoelde.

Wil je alles weten over Red Dead Redemption 2? Lees vooral ook de review!

Bye bye console

Toen ik me meldde bij Rockstar en mezelf settelde achter de monster-pc in de game-ruimte, was ik eigenlijk nog niet zo bezig met Red Dead Redemption 2 voor de pc. Ik was de reviewer van dienst toen de game vorig jaar verscheen en ik ken het verhaal, de wereld en de personages op mijn duim. Hoe groot was de schok dan ook toen de monitor werd aangezet. Daar staat hij, Arthur Morgan, voor de paardenstallen van Valentine, uitkijkend over de winkelstraat, waar paarden karren vooruit trekken en mensen hun leven leiden. De zon schijnt langs het hotel af de straat in met een briesje die stof een nieuwe plek geeft. Mijn mond viel open van verbazing. Mijn favoriete game van 2018 was nog nooit zo mooi en hoeveel leven er ook zit in mijn geliefde PlayStation 4-versie, ik ga die versie nooit meer aanraken.

Het gevoel dat me bekroop is te vergelijken met de pc-release van GTA 5. Voordat die verscheen dacht ik precies hetzelfde: “ik ken de game al van mijn Xbox One, waarom zou ik overstappen naar pc”. Sinds de release van de pc-versie van GTA 5 heb ik de consoleversie nooit meer aangeraakt.

Meer dan de som der delen

Het is moeilijk om één specifiek voorbeeld te geven waar de pracht vandaan komt, want het is een combinatie van dingen. De draw distance is verhoogd waardoor je veel verder kunt kijken, er wordt meer gebruik gemaakt van schaduwen met een hogere resolutie, sporen in de modder zijn rijker, lichtval is sprankelender en bomen, gras en vacht hebben meer detail. Tel daarbij op een hogere framerate, resolutie en HDR-ondersteuning en je mond valt open van verbazing.

Gelukkig blijft het daar niet bij in de pc-versie, want je kunt al deze pracht en praal zelf van dichtbij bekijken in de nieuwe fotomodus van de game. Het is hier waar ik mijn volledige speelsessie mee gespeeld heb en ik ga je nu alvast vertellen, de komende drie alinea’s gaat uitsluitend over een fotomodus. Je leest het goed.

Photo Mode AL

Het is namelijk meer dan bevredigend om met deze nieuwe modus aan de slag te gaan, want Arthur krijgt niet zomaar een camera in zijn hand (zoals in de consoleversies), maar jij als speler krijgt enorm veel vrijheid. Als een soort drone kun je namelijk twintig meter om Arthur heen zweven en dat terwijl de game gepauzeerd is. Dit laat pas echt zien hoe mooi Red Dead Redemption 2 is op de pc, want binnen de kortste keren probeerde ik de tofste momenten vast te leggen op deze nieuwe manier. Vanuit het niets zette ik de game op pauze, simpelweg omdat ik een haas zag rennen in de bosjes. Langzaam beweeg je de camera naar het beestje, om op een afstand van 10 centimeter het prachtige diertje te aanschouwen. Langzaam draaide ik eromheen totdat ik recht in de ogen van de haas keek. Wat is dit een schitterende game.

Even later pauzeerde ik de game toen ik te paard door het water ging en een aantal herten zag wegrennen. In de fotomodus zag ik het water dat vooruitgestuwd wordt door een hert, om vervolgens met de camera naar boven te vliegen om vier vluchtende eenden te aanschouwen. Ongetwijfeld gebruikt Rockstar deze modus zelf al langer om hun prachtige screenshots te maken en het is tof dat spelers nu de kans krijgen om dit zelf ook te ervaren.

Photo Mode 18+

Uiteraard is het leuk om de flora en fauna van dichtbij in actie te zien, maar inderdaad, net als jij ben ook ik benieuwd hoe een headshot er van dichtbij uit ziet. Bij het pauzeren van het spel komt best wel wat timing kijken, maar als het je lukt om de game op het goede moment stop te zetten dan krijg je in de fotomodus de meest gruwelijke beelden voor je kiezen. We beginnen de camera bij Arthur, die zijn pistool net heeft afgeschoten. Een rookwolkje verlaat de loop, waarna we de rook van het schot volgen richting het slachtoffer. Deze heeft zijn geweer nog in zijn hand maar is al aan het vallen, terwijl een donkerrood bebloed gat ons aankijkt, waar eerder een oog dat deed. Verderop is een voorbijganger te zien met angst op zijn gezicht. Het is bruut, het is heerlijk, het is realisme zoals je dat nog nooit hebt gezien in een game.

De fotomodus is een gift voor pc-gamers, juist omdat we zo direct mogelijk willen zien wat er allemaal kan met die kast onder onze bureaus. Deze modus laat dat in alle g(l)orie zien, terwijl je bijzonder veel vrijheid krijgt in het bewerken van de beelden. Er zijn legio filters aanwezig, je kunt zelf beslissen waar je blur toevoegt en ook is de exposure en het contrast aan te passen. Deze modus is pc-gamer galore!

De extraatjes

Natuurlijk draait het uitbrengen van een pc-versie vooral om de graphics, maar Rockstar heeft nog een aantal dingen toegevoegd voor deze versie. Zo zijn er drie nieuwe Bounty Missions toegevoegd, alsmede twee nieuwe Gang Hideouts, twee nieuwe schatkaarten en een nieuwe Stranger (opdrachtgever). Daarnaast zijn er een aantal nieuwe wapens en paarden beschikbaar. Inhoudelijk zullen we deze toevoegingen bespreken in de review van de pc-versie.

Het is geweldig nieuws dat Red Dead Redemption 2 op de pc verschijnt. Zoals in de review te lezen is, weet de game het open wereld-genre te perfectioneren met een geweldig geschreven verhaal, prachtige omgevingen en een wereld die écht leeft. Overal is leven en overal is wat te doen als jij als Arthur Morgan het Wilde Westen bewandelt. Dat was allemaal al bekend en komt nu nog beter tot zijn recht in de pc-versie. De wereld is nog levendiger, met nog meer dieren, meer effecten en meer schoonheid. En dat is eigenlijk precies hoe we de game kunnen samenvatten. Red Dead Redemption 2 op pc is gewoon Red Dead Redemption 2, maar dan meer.

Red Dead Redemption 2 verschijnt op 5 november voor de pc. Eerder verscheen de game al op Xbox One en PlayStation 4.

Systeemeisen

Minimale systeemeisen:

• OS: Windows 7 – Service Pack 1 (6.1.7601)
  • Processor: Intel® Core™ i5-2500K / AMD FX-6300
  • Graphics Card: Nvidia GeForce GTX 770 2GB / AMD Radeon R9 280 3GB
  • HDD Space: 150GB
  • Sound Card: DirectX compatible

Aanbevolen systeemeisen:

• OS: Windows 10 – April 2018 Update (v1803)
  • Processor: Intel® Core™ i7-4770K / AMD Ryzen 5 1500X
  • Graphics Card: Nvidia GeForce GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 480 4GB
  • HDD Space: 150GB
  • Sound Card: DirectX compatible
  1.
    Anoniem-1047052622's avatar

Geliefde PS4 versie? Ik heb een PS4 pro en RdR2 ca 120 gespeeld. Als er iets is waar ik me continue aan ergerde dan was het wel de wazige upscaling en TAA oplossing die Rockstar in die versie geiplimenteerd heeft. Het ziet er gewoon niet uit, helemaal als je het naast Spider-Man of Horizon Zero Dawn op de PS4 pro houd. Die developers hebben namelijk wel een fatsoenlijke checkerboarding oplossing in hun games, het kan dus wel.

2.
    Anoniem-1881002167's avatar

Kan niet wachten om hem op mijn dikke rtx 2080 super te spelen!