Gamersnet.nl

Review: Destiny 2: Shadowkeep

De Destiny-franchise bestaat nu vijf jaar en in die tijd is er veel gebeurd. Het “tienjarige project” kreeg na drie jaar — en een aantal matige uitbreidingen — al een vervolg met Destiny 2. Na het sterke Forsaken van vorig jaar leek Destiny 2 in rustige vaarwater te komen, maar begin dit jaar was daar plots de breuk tussen Activision en Bungie.

Met de slechte en gierige reputatie die uitgever Activision heeft, is de community al in de handjes gaan wrijven en is met Shadowkeep de verwachting dat Bungie zonder de sinistere triple-A uitgever Destiny 2 kan zuiveren van controverse uit de hoek van Activision. En dat Bungie de shooter kan verbeteren met nieuwe en spannende content. Helaas, niets is minder waar…

Destiny 1 remastered

Met Destiny 2: Shadowkeep wordt een bekend gebied uit het origineel weer bedreigd door kwade krachten. De maan wordt overspoeld door Nightmares, vijanden uit het verleden worden gematerialiseerd door een mysterieuze rode kracht. De bron lijkt de Scarlett Keep, een indrukwekkend knalrood fort dat plots op de maan is verschenen. Oude bekenden als Crota, Oryx en The Fanatic zijn ineens weer van de partij, terwijl je toch zeker wist dat je ze allemaal van het leven had beroofd.

En ergens klinkt dit als een behoorlijk cool idee. Iets of iemand die speelt met je ergste angsten, alsof Pennywise the Dancing Clown je leven zuur wil maken. Vooral als je het combineert met de terugkeer van Eris Morn, een van de betere NPC’s uit het eerste deel die plots verdween. Maar eigenlijk is dit een plannetje om zo min mogelijk werk te hoeven doen voor een uitbreiding. Dit klinkt misschien hard en onaardig naar de makers, maar na vijf jaar Destiny is dit een ongelooflijk teleurstellend stukje content.

De meeste missies in de amper vier uur durende main story zijn voor negentig procent compleet gekopieerd van content uit het originele Destiny. Het is zelfs zo beledigend dat er drie missies zijn, die één-op-één overeenkomen met Strikes en de Raid uit het eerste deel. Inclusief de eindbaas. Deze drie missies eindigen allemaal met een voorwerp dat je nodig hebt om de laatste missie te kunnen starten. Je moet echter die dingen nog opladen met een bepaalde energie voordat je ze kan gebruiken en dit is puur gedaan om de content wat te rekken. Geen toffe missie om energie te zoeken of een unieke Strike met een spraakmakend einde, maar honderden Fallen of Hive neerschieten in freeroam.

Uiteindelijk bereik je het einde van de Story en heb je werkelijk geen idee waarom je nu door de luie content bent geworsteld. Je bent letterlijk niets wijzer geworden, waardoor het hergebruiken van vijanden nog kwalijker voelt. Na vijf jaar hebben we alleen maar reskins gezien van de Cabal, Hive, Vex en Fallen. Hive met wat ijskristallen, Cabal met rode pantser, Vex met een beetje mos op het hoofd en alle rassen als schim verkopen als de Taken. Is het na al die tijd te veel gevraagd om een echt nieuw vijandig ras toe te voegen?

Vijf jaar zitten we ook al vast aan dezelfde drie Guardians. Is het zo moeilijk om een vierde (misschien wel vijfde) klasse toe te voegen? Verhaaltechnisch kan er toch wel een excuus worden gevonden, waarom een nieuw soort Guardian kan opduiken, of is Bungie echt creatief failliet?

Gameplay redt veel

Destiny 2: Shadowkeep is op het gebied van verhalende content en het gebrek aan originaliteit flink door het ijs gezakt. De shooter heeft echter altijd die troef achter de hand en dat is de fenomenale mechanics en gameplay. Ondanks mijn kritiek van zojuist, is schieten in Destiny 2 nog steeds geweldig. Het blijft in mijn ogen de shooter met de beste mechanics en dat is ondanks alles nog steeds zo.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren, maar een headshot maken met een heftige Hand Cannon verveelt gewoon niet. De bevredigende explosie op het moment dat je een Vex raakt op een zwakke plek is onbetaalbaar. Dit is ook de reden geweest, waarom ik door mijn woede heen kon bijten in die zwakke missies. En de meesterlijke soundtrack hielp ook wel een handje. Die is als vanouds steengoed en helpt de game net wat spectaculairder te maken. Er is, zoals ik net al zei, geen enkele shooter die dit momenteel kan overtreffen.

De RPG-elementen beginnen na heel veel trial and error ook langzaam op de goeie plek te vallen. De kraan met loot lijkt eindelijk wat harder te stromen en het nieuwe Armor 2.0-systeem kan me wel bekoren. Doordat je nu modificaties kan toevoegen aan je pantser — die je ook nog eens stuk voor stuk kan levelen — heb je veel meer vrijheid in het creëren van je eigen personage. Het min-maxen van je statistieken is ineens ontzettend leuk om te doen, ook doordat er met Shadowkeep meer statistieken zijn toegevoegd om rekening mee te houden.

Meer toekomstmuziek

Nu moet ik toegeven, Bungie is sinds Forsaken van vorig jaar bezig met een andere manier van content uitbrengen. In plaats van grote uitbreidingen iedere vier maanden, wordt er nu iedere paar weken wel weer wat toegevoegd. Alleen valt dat natuurlijk niet te spelen op de release-dag, waarin jij 35 euro betaalt en hoopt dat Bungie ook alles uitbrengt wat ze beloven. De afgelopen week zijn er ook extra’s toegevoegd.

Vex hebben de hoofdrol gekregen in de extra content. Allereerst gaat de nieuwe Raid over de Black Garden, wederom een element uit de eerste game. Ook is er weer een gamemodus toegevoegd die wat weg heeft van alle andere PvE Horde-modi. Vex Offensive is te spelen met zes man en in tegenstelling tot Raids, heeft Vex Offensive wél matchmaking. En het doel is vrij simpel. Schiet elke ronde binnen de tijd alle Vex dood, sloop daarna een aantal kristallen en na een paar ronden krijg je een eindbaas voor de kiezen. Wederom content uit Shadowkeep die niet zo origineel als bijvoorbeeld Gambit uit Forsaken, maar leuk om een paar keer met wat maten mee te maken.

En uiteraard kan een heuse roadmap niet ontbreken. Tot en met eind december worden er, heel geleidelijk, kleine stukjes content aan de game toegevoegd. Al ben ik bang dat het niet heel veel potten gaat breken. Hier en daar een nieuwe missie, tijdgebonden evenementen en een finale voor Vex Offensive. Dat laatste klinkt alsof Vex Offensive na de “seizoen” uit de game wordt gehaald.

Dat is natuurlijk speculeren, maar nogmaals, ik kan alleen maar beoordelen wat ik krijg te zien vanaf dag één. Iets kopen met de belofte dat je het later krijgt, is de afgelopen jaren vaker fout dan goed gegaan. Mijn vertrouwen in de game-industrie is terecht geschaad en ik kijk nog even de kat uit de boom. Vooral omdat Bungie goed heeft gekeken naar alle gierige uitgevers.

Macrotransacties

Destiny 2 is al jaren een zogenaamde live service en daarbij horen (blijkbaar) microtransacties om de makers te voorzien van een constante stroom geld, om de content te maken die zij hebben beloofd. Dit gebeurde vooral in de Eververse-store, waar je cosmetische items kon halen van in-game geld en keiharde euro’s. Dit is blijkbaar niet genoeg geweest, want Bungie heeft het meeste werk rondom Shadowkeep blijkbaar in de shop gestopt. En vergeef me voor de sarcastische toon in de volgende alinea’s, die komt puur voort uit teleurstelling in een bedrijf dat ik heel hoog had zitten.

Allereerst is de shop nu direct vanuit je menu te bezoeken, zonder dat je terug hoeft te gaan naar de Tower. Niemand in de community die daar naar gevraagd heeft, maar gelukkig kan je nu makkelijker je geld uitgeven. Ook is de store flink uitgebreid en betaal je veel hogere bedragen dan voorheen. Vijftien euro voor een volledig uniek pantser, het gaat werkelijk helemaal nergens over.

Maar in Shadowkeep is dat natuurlijk niet genoeg, er moeten meer mogelijkheden zijn om je geld uit te geven — ik bedoel, unieke content te verdienen. Dus heeft Bungie een systeem toegevoegd wat te vergelijken is met Fortnite, je weet wel, die free-to-play game. Deze Season Pass kost een tientje per stuk en gelukkig zit de eerste al bij Shadowkeep inbegrepen, zodat ze je lekker kunnen maken met content die je over drie maanden dus keihard mist.

En ondanks alles, had ik sommige praktijken door de vingers kunnen zien, aangezien ik oprecht veel liefde heb (gehad) voor deze franchise. Honderden, misschien wel duizenden uren zijn verloren gegaan in twee delen Destiny. Maar deze gierigheid, in combinatie met de uitgekauwde content die in deze uitbreiding is toegevoegd, is een belediging voor de fans.

Conclusie

Destiny 2: Shadowkeep is een ronduit teleurstellend begin van het vijfde jaar van de Destiny-franchise. Het inspiratieloze verhaal is voor een groot deel een kopie van content uit het eerste spel en dat geldt evenals voor de locatie. Hier en daar is er moeite gedaan voor wat nieuwe content, met het meest geslaagde voorbeeld de mysterieuze Scarlett Keep.

In de basis blijft Destiny 2 een geweldige game, maar daar heeft Shadowkeep niets mee te maken gehad. De soepele gunplay en heerlijke mechanics zijn al jaren de sterkste punten van de franchise. Met Armor 2.0 heeft Shadowkeep een klein aandeel geleverd, want de RPG-elementen beginnen door dit systeem eindelijk ergens op te lijken.

Maar dit weegt niet op tegen de verrassende gierigheid van Bungie en het creatief failliet zijn. De start zonder Activision had een knaller moeten zijn, om voor eens en altijd te laten zien dat ze het prima aankunnen zonder een boosaardige uitgever. Maar blijkbaar word je besmet met hetgeen je te lang mee om bent gegaan.