Review: Anno 1800: Botanica (DLC)

Anno 1800 is – mede doordat Ancestors: The Humankind Odyssey wat tegenviel – nog altijd mijn voorspelde Game of the Year 2019, dus de DLC gaat er bij mij als zoete koek in. Meer Anno is immers altijd goed. Vorige week verscheen de Botanica-uitbreiding, waarin we onze eigen botanische tuinen gaan bouwen. Lees verder voor mijn oordeel over de tweede expansion voor Anno 1800.

Zijn we er al?

Allereerst: wat is er nodig om aan je botanische tuin te beginnen? Dat is heel simpel: 1.000 Engineers in je stad. Maar voor toegang tot de Sunken Treasures-content moest je 700 Artisans hebben bereikt, en dan kreeg je direct (maar ook écht direct) de cut scene te zien om duidelijk te maken dat je naar Cape Trelawney kunt uitvaren. Zelf zat ik de eerste keer midden in het upgraden van een huizenstraat, waarbij ik min of meer per ongeluk over de 700 heen ging.

Dat voelde dus nogal abrupt aan, maar Botanica pakt het precies andersom aan: je hebt 1.000 Engineers nodig om toegang te krijgen tot de botanische tuinen, maar je krijgt geen enkel teken dat je aan de slag kunt met je nieuwe content. Dit is wat mij betreft het andere uiterste en ook niet geheel wenselijk. Er is namelijk geen enkele introductie of tutorial voor de Botanica-zaken. Dit terwijl deze uitbreiding wel degelijk wat voeten in de aarde (pun intended) heeft wat betreft functionaliteit.

Niet alleen krijg je toegang tot het gebouw dat Botanical Gardens heet, maar je kunt bijvoorbeeld ook planten en muziekpaviljoenen aan je musea en dierentuinen toevoegen. Wat uitleg was wat mij betreft dan ook fijn geweest, ook al voegt Botanica geen nieuw verhaaltje toevoegt zoals Sunken Treasures dat wel deed.

Strategisch tuinieren

Maar wat de daadwerkelijke content betreft, ben ik wél heel tevreden. Sunken Treasures voegde veelal meer van hetzelfde toe aan Anno 1800, namelijk meer items voor je dierentuin en museum. In beginsel is de Botanical Garden óók meer van datzelfde, want het werkt hetzelfde als die eerdergenoemde gebouwen: je kunt hem modulair inrichten aan de hand van planten die je middels quests, expedities en exposities verkrijgt.

Ook zijn er sets van planten die bij elkaar horen, zoals er ook sets dieren en historische objecten zijn. Echter, die laatste zijn puur van invloed op hoe mooi men je stad vindt. De plantensets hebben niet alleen daar invloed op, maar hebben ook een functioneel aspect. Als je bepaalde sets namelijk voltooit op een eiland, kan op dat eiland plots een heel nieuw gewas groeien. Denk daarbij aan waardevolle koffievruchtbaarheid in The New World, of aan graan in The Old World of Cape Trelawney.

Waar je in de main game en Sunken Treasures dus puur voor een hogere mooiheidsscore bouwde, kun je nu juist strategisch je vondsten gaan inzetten. Als je heel flauw bent, zou je kunnen zeggen dat dit (net als Sunken Treasures) óók meer van hetzelfde is, want je kon al nieuwe vruchtbaarheid op je eilanden verkrijgen door zaden in je Trade Union te plaatsen.

Echter, dit is beperkt tot de actieradius van de Trade Union. De tuinsets hebben invloed op hele eilanden, waardoor je die zaden dus helemaal niet meer nodig hebt en daarmee de slots van je Trade Unions bespaart die je dan weer kunt gebruiken voor andere productiviteitsboosters. Al met al ben ik dan meer tevreden met de content die Botanica toevoegt, dan ik was over de Sunken Treasures-uitbreiding.

Bugs in zicht!

Echter, in mijn vorige DLC-recensie merkte ik al op dat Anno 1800 er op technisch vlak alleen maar op achteruit gaat, waarschijnlijk doordat de grenzen van de game-engine steeds sterker in zicht komen. Ook Botanica brengt helaas de nodige technische problemen met zich mee. Ik heb niet de indruk dat de nieuwe expansion de engine verder uitrekt, maar wel zijn er mankementen die het spelen van Anno 1800 bemoeilijken.

De vervelendste is in mijn ervaring dat de minimap volledig leeg blijft wanneer het spel (eindelijk) geladen is. Daardoor moet je elk eiland individueel bekijken om te zien van wie ze zijn en welke gebouwen erop staan. Ook worden bepaalde quests letterlijk onmogelijk: ik moest op een gegeven moment een aantal vrachtkratten naar een bepaalde locatie brengen. Waar die locatie lag? Ja, daarvoor moest ik de minimap maar raadplegen – die dus leeg bleef. In plaats van simpel zeven pluspunten bij Beryl O’Mara verdienen, kon ik ineens vijf punten afschrijven. Deze bug treedt ongeveer in driekwart van de gevallen op en de game opnieuw opstarten lijkt de enige oplossing te zijn – en bidden dat het deze keer wél goed gaat.

Conclusie

Botanica voegt qua content meer diepgang en strategie toe dan voorganger Sunken Treasures, wat ik alleen maar toejuich. Strikt genomen is de boel niet zó revolutionair en blijft Anno 1800 grotendeels bij de basis, maar de toegevoegde waarde is wat mij betreft groter dan die van Sunken Treasures – ook al voegt Botanica in de cijfers minder nieuwe dingen toe. Wel is het zo dat de technische staat van de game steeds verder achteruit gaat, wat het speelplezier toch écht in de weg begint te staan. Laten we hopen dat Ubisoft deze problemen snel aanpakt.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Meer Anno
  • Botanische tuinen
  • Meer functionele content

Wat is NOT

  • Nieuwe bugs
  • Geen enkele uitleg

.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren