World of Tanks krijgt ray-tracing op elke videokaart

Al ruim een jaar pronkt videokaartmaker NVIDIA met zijn RTX-technologie, waarmee licht en schaduwen op een uiterst realistische manier worden gerenderd. Echter, de concurrentie heeft niet stilgezeten en inmiddels zijn er ook technologieën die real-time ray-tracing mogelijk maken op GPU’s die niet van NVIDIA komen. Een daarvan is de Intel oneAPI, die komende maand ook in World of Tanks wordt geïmplementeerd.

Met de nieuwe update wordt het mogelijk om lichtstralen op een realistische manier te renderen als je videokaart DirectX 11 of hoger ondersteunt. Dat wil zeggen dat elke enigszins moderne GPU de techniek ondersteunt, hoewel het natuurlijk niet gezegd is dat je framerate niet zal tanken als je ervan gebruikmaakt. Het is namelijk nogal intensief om lichtstralen direct te berekenen, en ook komt er vaak nogal wat grafische ruis bij kijken die moet worden weggewerkt door je grafische kaart.

Mocht je benieuwd zijn hoe de ray-tracing er uiteindelijk uit komt te zien, check dan de Poolstalige website van Wargaming.

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    “Ray-tracing” lijkt me nu precies zo’n gevalletje als “brie”. Ooit bedoeld als beschermde merknaam, maar al vrij snel omgedoopt tot een soort overkoepelend genre waar iedereen zijn eigen variant in kan mieteren. Zie nu ook Wargamings eigen “RT”.

    Sommige partijen noemen het nog netjes “path-tracing”, maar de branding rondom ray-tracing is gewoon te sterk. Iedereen wil precies dát nu.

    Lijkt me ook zaak dat dit niet te lang door NVIDIA zelf vastgehouden/beschermd wordt; gezien het echt een stukje technologie is dat, mits goed toegepast, beelden ineens een heel stuk realistischer kan doen ogen.

    Als ik het goed begrijp, kan (onder andere) de Unreal Engine al langer een soort ray-tracing toepassen, los van NVIDIA’s RTX-chips en hun technologie. Vergt nog altijd veel rekenkracht, maar het is in ieder geval goed om te zien dat veel developers/techneuten hier kort op zitten.