Preview: Planet Zoo

Op 5 november aanstaande mogen we dan eindelijk aan de slag met Planet Zoo. De makers van Planet Coaster waren eerder al verantwoordelijk voor Rollercoaster Tycoon 3, de Wild!-uitbreiding en Zoo Tycoon op Xbox One, dus helemaal nieuw is het dierentuin-genre niet voor ze. Op Gamescom mochten we 20 minuten aan de slag met de game. Een tijdsperiode die natuurlijk veel te kort is, maar wel een beeld schetst in hoeverre de game vernieuwend is, maar ook diepere gameplay met het reilen en zeilen van de dierentuin laat zien. Mensen die Planet Coaster gewend zijn zullen veel herkennen, al wordt er wel diepgang gezocht in veelal andere elementen van het spel.

Planet & Zoo

De overeenkomsten tussen Planet Zoo en Planet Coaster zijn legio. Grafisch voelt de game exact hetzelfde aan en veel van de winkels die we kennen uit de achtbaan simulator zien we terug in Zoo. De menustructuur, de lettertypes en de manier van bedienen is exact hetzelfde en dus was het voor mij een eitje om in de game te komen.

In de demo werd ons al een redelijk groot park voorgeschoteld. Natuurlijk is het intimiderend om direct in een geoliede machine te stappen, maar het geeft wel een beeld van wat er allemaal mogelijk is in de game. Er waren al verschillende verblijven aanwezig van onder andere beren, pauwen, apen en verschillende reptielenverblijven.

Natuurlijk is het relatief gemakkelijk om een achtbanensimulator spannend te maken. Een achtbaan is vanuit zichzelf al spannend waarbij de snelheden en loopings ook nog eens spectaculair zijn. Bij Planet Zoo wordt de uitdaging in andere dingen gezocht. Ten eerste zijn dieren lastige wezens en hebben ze allemaal een eigen willetje. Na het neerzetten van een hek (vergeet geen deur voor je verzorger) besloot ik om een landschildpad te kopen.

De dierenmarkt biedt je verschillende dieren aan, waarbij relatief makke dieren goedkoper zijn dan wildere varianten. Het geld dat je hiermee bespaart zorgt er echter wel voor dat je meer tijd en moeite in de verzorging en verblijf moet steken, want de beestjes verwachten minimaal een driesterrenhotel. Het bouwen van het hok is daarbij belangrijk en je zal in Planet Zoo meer bouwen dan nodig was in Planet Coaster. Zijn in laatstgenoemde game veel mogelijkheden om kant-en-klare achtbanen en attracties te gebruiken; dierenhokken zijn nooit kant-en-klaar en dien je vanaf de grond af zelf op te bouwen.

Fokprogramma’s

Hoeveel water hebben ze nodig, kan een dier elke plek bereiken, is er genoeg lang en kort gras, willen ze heuvels, bomen of struiken? Aan alles moet je denken en dan willen ze ook nog een beschut onderkomen, genoeg voedsel en attributen om mee te spelen. Het dierenwelzijn is dus belangrijk en ontwikkelaar Frontier Games wil je ook laten nadenken over de ecologische gevolgen met fokprogramma’s, groene stroom en voorlichting aan je bezoekers.

Gelukkig doe je het niet voor niets, want naast tevreden bezoekers, medewerkers en een goed inkomen aan kaartverkoop en donaties (ook dit is toegevoegd) zijn het vooral de dieren die je een glimlach op je gezicht laten toveren. Alle dieren bewegen enorm realistisch en zijn bijna om te knuffelen zo schattig. Ervoor zorgen dat je dieren blij zijn zal voor mij dus geen probleem zijn. Als de game verschijnt zal ik het enorm vaak gaan streamen en ik wil je ook volledig verdiepen in de game.

Toch hoop ik dat Planet Coaster en Planet Zoo uiteindelijk gekoppeld worden tot één grote game, want hoe leuk beide games los van elkaar ook zijn, tezamen zou de natte droom zijn van elke Planet-fan. Kom dan ook maar direct door met Planet Pool. Zo ver is het echter nog niet, want eerst kunnen we Planet Zoo verwachten op 5 november voor de pc.

1.
    jeroenvz's avatar

Hier kijk ik naar uit! Is er al wat meer bekend over de hoeveelheid dieren en eventuele mods? Dat zou de speeltijd natuurlijk flink kunnen verlengen 🙂

2.
    bramj9's avatar

@jeroenvz: Ik veronderstel dat zij hetzelfde model als Planet Coaster gaan toepassen waar ook elke 2-3 maanden een nieuwe uitbreiding komt met coasters en scenery (in dit geval dus met nieuwe dieren en scenery). Lijkt me wel een game die voor jaren speelbaar blijft 🙂

3.
    RikZonderC's avatar

Fijne preview! Lijkt me ook een ontzettend vette en tijdloze game. Heb de klassieke delen veel gespeeld als klein kind. Het koppelen van de 2 games lijkt me geweldig, al vraag ik me af hoe ze dat zouden kunnen doen aangezien het twee op zichzelf staande games zijn. Ook zag ik al ergens attracties, zijn hier veel van aanwezig is blijft het bij een simpele safari-tocht?

‘Het dierenwelzijn is dus belangrijk en ontwikkelaar Frontier Games wil je ook laten nadenken over de ecologische gevolgen met fokprogramma’s, groene stroom en voorlichting aan je bezoekers.’ Hoe laten ze je hierover nadenken? Zijn dit thema’s die vermeld worden of is dit ook terug te zien in de gameplay?

4.
    someone else's avatar

Ik wil wel achtbanen door mn hokken heen leggen om die beesten de stuipen op t lijf te jagen! Goeie ouwe tijden…

5.

Ze zouden altijd wat attracties van Jurassic World kunnen herwerken en bij Planet Zoo toevoegen, zouden er prima bij passen. 😀

6.

@RikZonderC: Fokporgramma’s zijn simpelweg aanwezig in de game. Je kunt je voorstellen dat de Bengaalse tijger enorm duur is om aan te schaffen en schaars zijn, dus dan is fokken een mooie optie. Ook heeft je park stroom nodig (was niet in Coaster) en dien je te denken aan verschillende rustplekken voor je dieren. Als ze overal altijd gezien worden dan worden ze onrustig. Op die manier dien je dus te denken aan je dierenwelzijn. Ook is er nog een dierenarts te gebruiken in de game, maar dit heb ik nog niet gespeeld. Nog meer spannends te ontdekken dus 🙂