Ooblets-ontwikkelaar reageert op bedreigingen na Epic-aankondiging

De exclusieve overstap van Ooblets naar de Epic Games Store schoot niet iedereen in het juiste keelgat, dat wisten we. Dat de ketel gebundelde haatberichten echter zou overkoken, dat hadden we dan misschien weer niet verwacht.

Over het verloop van de afgelopen dagen werd het tweekoppige Ooblets-ontwikkelteam beladen met scheldtirades, haatzaaiing en doodsbedreigingen te over; daar reflecteert en reageert “Perplamps” nu eindelijk officieel op.

 

LET OP: dit artikel bevat enkele voorbeelden van haatdragende reacties, alsmede verwijzingen naar meer negatief geladen uitbarstingen. De citaten kunnen verwijzen naar onderwerpen als zelfmoord en verkrachting en zijn rijk aan regelrechte discriminatie of racisme.

Middels een persoonlijke Medium-blogpost — die verstandig genoeg ook niet in totaliteit doorgeplaatst is op het officiële Ooblets-blog — laat Ben weten waar hij en zijn vrouw Rebecca (de andere helft van het vaste ontwikkelteam) weten waar zij de afgelopen dagen mee geknokt hebben. Kort door de bocht komt het neer op haat, en wel een vrachtlading daarvan.

De ontwikkelaar annex zelfbenoemd communicatieman geeft daarbij aan dat een deel van de ophef inderdaad te verwachten was, maar dat de gigantische hoeveelheid “nieuwe aandacht” van meer negatief ingestoken stemmen het duo wel een tikkeltje te veel werd. Verspreid over Twitter, Discord en andere internetfora werden Ben en Rebecca persoonlijk aangevallen door gamers die het onacceptabel vonden dat Ooblets een pc-exclusiviteitsdeal had getekend met de Epic Games Store, in plaats van het vooraf aangekondigde Steam.

Ben had besloten het nieuws uit de doeken te doen met de standaard tongue in cheek intonatie die Ooblets omringt, alsmede te reageren op de ophef in die wat meer humoristische wijze. Dat werkte klaarblijkelijk niet zoals verwacht — velen lazen het als “neerbuigend” over gamers — en het hele plan blies in hun gezicht op.

Wat volgde, was een barrage aan onbekenden die Ben en Rebecca dood wensten, voortdurend smeten met racistische termen en doodleuk aangaven dat ze de “nu al geflopte” game dan maar illegaal af zouden nemen; niet bepaald de heilzame gevoelens die daarvoor om Ooblets en diens gemeenschap hingen.

Perplamps geeft zelf aan schuld te hebben over een “misberekening” toen hij probeerde de toon van de discussie meer lichthartig te houden. Hetzelfde geldt voor de keren dat hij probeerde de haatzaaiende gamers als “toxic” of “entitled” probeerde te beschrijven, want dat vonden precies die klagers juist weer van het Ooblets-ontwikkelteam.

Voor sommige van de wat meer uitbundige droeftoeters is het juist zo dat het Ooblets-ontwikkelteam “entitled” overkomt, juist omdat het tweetal exclusiviteitsgeld van Epic Games aanneemt. Ergens is er wellicht iets voor te zeggen voor dat denkpatroon, maar dat de respons (en bijbehorend schapengedrag van anderen) overdreven geladen is geraakt, dat zal niemand ontkennen.

In zijn verdediging weerlegt Perplamps de klachten waar veel van de uitbundige reacties op berusten. Het doneren aan Ooblets via Patreon zou spelers nooit “verzekeren van een Steam-code” en ook de hoeveelheid antisemitische nepberichten die men van hem maakte, onderstreept gedeeltelijk zijn punt over de “toxic” houding van sommige van deze gamers.

Inmiddels heeft het Ooblets-ontwikkelteam de nodige maatregelen getroffen om hun Discord-server te stroomlijnen, met meer moderatie bovendien. Perplamps bedankt daarbij zijn trouwe moderators, alsmede het team van Epic Games, welke hun blijkbaar nog altijd bijstaat in de online fallout die ontstaan is door hun samenwerking.

Ondertussen hoopt Ben zelf dat zijn verhaal, spijtbetuigingen en reflectie op alle ophef de “volgende slachtoffers” van Epic Games Store-haat van dienst kan zijn, want die zullen er ongetwijfeld nog komen:

I hope that laying all this out helps in some way to lessen what pain is brought against whoever the next targets are, because we sadly know there will be many. You should have opinions, disagree with things, make arguments, but don’t try to ruin people’s lives or jump on the bandwagon when it’s happening.

Het uitgangspunt lijkt duidelijk: blijf vooral je mening uiten, maar probeer misschien niet actief de levens van een ander te ruïneren while you’re at it.

Ooblets heeft, ondanks de overstap op de Epic Games Store, nog geen officieel releaseschema. De game lanceert op pc tijdelijk exclusief bij Epic, maar verschijnt ook op Xbox One en wordt later uiteraard nog gevolgd door Steam…

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    pannekoeken gefrustreerde minkukels internet gangsters dit soort gastjes stellen in het echte leven niks voor geen goed woord voor over ik wil ze wel op trainings kamp zetten !!!

  2.   
  3.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    @mmx: je kan mij ook toevoegen op fb die geef ik wel via een mail adress [email protected]

  4.   
    mmx's avatar

    @the ultimate gamer boss: ik heb helemaal geen sociale netwerken geen fb geen Twitter echt helemaal niks,sorry.

  5.   
    Patrick Meurs's avatar

    Allemachtig, wat is er toch mis met de gaming community op de dag van vandaag? Natuurlijk is er voor sommigen reden tot teleurstelling, gezien niet iedereen op een launch op de Epic Game Store zit te wachten (waar meerdere valide redenen voor te bedenken zijn). Maar om dan meteen – lekker anoniem vanaf je zolderkamertje – de keyboard warrior uit te hangen en hard werkende ontwikkelaars dood en verderf toe te wensen is ronduit asociaal. Ik snap echt niet wat men hiermee tracht te bereiken. Ik hoop dat ze trots op zichzelf zijn, want het humane gedeelte van de community schaamt zich kapot voor dit soort lui…

  6.   
  7.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    @mmx: no pro

  8.   
    mmx's avatar

    @Patrick Meurs: yes goede reactie

  9.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Patrick Meurs: Ik snap voor de volle honderd procent dat sommigen misschien struikelen over de (ietwat aparte) manier van het nieuws brengen, maar om dan zó te reageren, dat gaat nergens meer over. Haat overstemt logica.

    Het gros van de “epic gamers” dat écht moeilijk deed op o.a. Discord kwam over alsof ze überhaupt nooit iets in Ooblets gezien zouden hebben. In veel gevallen voelden hun kreten meer als propaganda van entitled internethelden dan gemeende kritiek van (potentiële) consumenten. Die hoef je, wat mij betreft, echt niet te pleasen.

    Verder gewoon goede zaak dat Ben en Rebecca nu wat meer financiële speling hebben om Ooblets daadwerkelijk af te maken. En net zo goed om te horen dat Epic Games achter gesloten deuren dus wél om dit soort verhalen geeft — al zou ik het persoonlijk ook wel waarderen dat ze de kritiek van dit soort bandwagons echt een keer onderuit zouden halen.

  10.   
    Mike Gevers's avatar

    Deze ontwikkelaars zagen de ophef rondom Borderlands 3 en besloten daarop met gestrekt been de discussie te beginnen; niet cool. Doodsbedreigingen en andere shit naar eerdergenoemde ontwikkelaars sturen; nog veel minder cool.

    Maar er zit ook een keerzijde aan het medelijden dat men nu massaal met de ontwikkelaars heeft: het oorspronkelijke probleem mag niet meer worden aangestipt. Als ik nu kritiek lever op die achterlijke aankondiging, word ik over één kam geschoren met die malloten die bedreigingen en antisemitische uitingen spuien. Maar toch ga ik het doen.

    De ontwikkelaars noem(d)en álle kritiek toxic, ook als die constructief en beschaafd wordt gebracht. Ze hielden hun been gestrekt, ongeacht de toon van de reactie die ze kregen. Ook voor de mensen die wél fatsoenlijk kritiek kunnen leveren, voelt die “verontschuldiging” niet echt als een verontschuldiging. “Ik heb gezegd wat ik heb gezegd en ik sta erachter.” Dat is geen manier om je te verontschuldigen tegenover mensen die je zelf hebt aangevallen. Hier is een betere bewoording: “Sorry dat ik in mijn emotie onnodig kritieken in de wind heb geslagen en als toxic en entitled heb bestempeld.”

    Ooblets had in eerste instantie mijn interesse. Misschien had ik de game bij release zelfs wel gekocht via de Epic Games Store, afhankelijk van hoe die er tegen die tijd bij staat. Maar sinds die idiote aankondiging zijn ze mijn goodwill toch wel kwijt. Doodsbedreigingen kunnen echt niet, maar dat wil niet zeggen dat we dit soort gedrag van ontwikkelaars niet op een civiele manier kunnen afstraffen.

  11.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Mike Gevers: Ik kan me niet heugen dat ze álle gamers toxic en/of entitled hebben genoemd. Al kan ik me dat goed voorstellen dat je zulke dingen eruit zou klappen in alle chaos, vooral als gasten voortdurend jou en je geliefden kleineren en/of bedreigen.

    Wat betreft de communicatie rondom de aankondiging; inderdaad, niet de meest tactvolle manier. Maar goed, dat is hoe ze nu eenmaal (al jarenlang) over Ooblets praten én hoe de game zelf ook richting de speler communiceert.

    Dit hele geval was een soort nobele poging om de shitsituatie preventief te de-escaleren, maar het heeft averechts gewerkt. Neem aan dat ze daarvan geleerd hebben, ook al is de respons een paar flinke stappen over de grens gegaan. Dat neemt niet weg dat álle kritiek ineens kwijtgescholden is.

    Ik denk dat Ooblets gewoon beter af was geweest onder Double Fine, of desnoods Xbox Game Studios. Laat toch lekker een grotere partij dit tweetal helpen met financiële steun en back-up op de communicatie (of damage control), zonder aan hun onafhankelijkheid te komen. Dan hadden ze überhaupt nooit bij Epic aan hoeven kloppen, of hadden ze het in ieder geval niet zo slordig naar buiten hoeven brengen.

  12.   
    Mike Gevers's avatar

    @Tom Kauwenberg: Oh, ze noemden ook zeker niet elke gamer entitled en toxic, maar wel zo ongeveer iedereen die ook maar enige kritiek durfde te leveren op de EGS-exclusiviteit óf de toon van de aankondiging, ook als die kritiek op een normale en zelfs vriendelijke toon werd geleverd.

    Het was sowieso beter geweest als ze een vorm van PR hadden, dan hadden ze deze hele situatie niet gehad. Toch apart hoe de EGS mensen lijkt aan te trekken die best wel baat zouden hebben bij een PR-manager. Randy Pitchford, Tim Sweeney zelf, Ben en Rebecca… Je zou bijna zeggen dat Epic zelf een PR-manager zou moeten aanstellen om dit soort situaties te voorkomen.

    Ze weten dat ze controversieel zijn, en toch laten ze deze situaties steeds weer ontstaan. Elke keer wordt er een aankondiging van exclusiviteit gedaan, reageren gamers boos (regelmatig om redelijk goede redenen) en ontwikkelaars en de EGS zelf reageren zélf best wel toxic.