Activision voegt alsnog microtransacties toe aan Crash Team Racing

Het lijkt erop dat de hebzucht van Activision geen grenzen kent. Zoals al is voorspeld in de overwegend positieve review van Crash Team Racing Nitro-Fueled, heeft de uitgever het niet kunnen laten om microtransacties toe te voegen aan een remake (!) van een geliefde klassieker. Na de positieve klanken over de gratis DLC voor Crash Team Racing, valt Activision weer terug in oude gewoontes.

Microtransacties maanden na release toevoegen lijkt de nieuwe tactiek van Activision, om zo buiten schot te blijven van slechte reviews op de dag van release. Call of Duty: Black Ops 4 heeft exact dezelfde behandeling gehad, alleen dan met lootboxen, en is nu bezaaid met praktijken uit pure hebzucht. Denk aan skins voor twintig euro en zelfs pogingen tot pay-to-win praktijken.

Vanaf augustus is het mogelijk om met je hard verdiende euro’s, de in-game valuta Wumpa Coins aan te schaffen. Hiermee kan je personages en cosmetische items aanschaffen in de game. Uiteraard zijn de Wumpa Coins ook te verdienen door de game te spelen, maar je krijgt deze met mondjesmaat. Ik bedoel, je moet wel een beetje geld uitgeven natuurlijk en daarmee verdient bijna iedere game van Activision tegenwoordig een disclaimer.

  1.   
    BozeBever's avatar

    Reviews zijn binnen, euro’s staan op de rekening… Tijd om de koe leeg te melken.

    Zou websites/youtubers ook de mogelijkheid/verplichting moeten geven reviewcijfers aan te passen en de opinie bij te sturen. Schijnt wat te doen met de waarde van beursgenoteerde bedrijven. Vinden ze niet zo leuk. Ook bij toekomstige games van de uitgever.

    Oog om oog…

  2.   
    OnOwned's avatar

    @BozeBever: We hebben al eens het cijfer van een review verlaagd wegens microtransacties die na het embargo werden toegevoegd. Mortal Kombat 11 werd hierdoor vooral in de krypt en Towers of Time compleet verpest. Was overigens een review van mij.

    Mijn handen jeuken ook om Crash Team Racing bij te stellen, aangezien ik deze review ook heb gedaan. Ik heb zelfs nog in mijn review mijn zorgen geuit over eventuele Microtransactie. Soms is het niet leuk om gelijk te hebben.

  3.   
    emilius23's avatar

    Godverdomme Activision. Ik ben redelijk hyped voor Cod: Modern Warfare, maar ik zal het vertikken om die game te kopen bij release. Ik hoop dat ook anderen voor deze reden de game links gaan laten liggen.

  4.   
    BozeBever's avatar

    @OnOwned: Klopt, je review staat mij nog goed bij en ook toen stond ik vooraan te roepen om verandering in het kader van een morele plicht naar de gamer.

    Deze gang van zaken doen mijn handen ook jeuken. Met mtx is in theorie niets mis, maar dit vooropgezette plan is misleiding met voorbedachte rade. En daar haak ik af, hoe leuk ik Crash Team Racing vroeger op de PSX ook vond.

  5.   
    fantasyfreak's avatar

    Tja eigenlijk moeten alle media met elkaar afspreken geen Activision review te plaatsen van de eerst komende game(s) met als statement dat die toch niet kloppen. Of allemaal pas 2 maanden na de release.

    Vervelende praktijken dit.

  6.   
    Vinstaro's avatar

    Gelukkig zal het kwa gameplay niks veranderen, tot nu toe alleen cosmetica spullen wat je kunt verdienen in de “pit shop”. Maar als er straks ook betere racers met hogere statistieken dan de begin racers komen, die heel veel wumpa coins gaan kosten. Dan kan het voor mij de gameplay gaan breken.

  7.   
    OnOwned's avatar

    @emilius23: Vooral de singleplayer klinkt vooralsnog heel interessant en lekker heftig. Geen veilige Michael Bay campaign, maar echt gritty oorlogsvoering.

    De multiplayer kant van de game lijkt me bij voorbaat al een verloren, door microtransacties en lootboxen bezaaide zaak.

  8.   
    Daniel Z's avatar

    Het geld is binnen, de verkopen zijn gestagneerd.. tijd voor nieuwe verdiensten. Hopelijk houden ze het bij cosmetische elementen, al zal het in-game verdienen van deze spulletjes tergend langzaam gaan door deze trend van opnieuw geld binnenharken. We mogen hartelijk hopen dat ontwikkelaars andere manieren van inkomsten gaan vinden. Zo slecht gaat het momenteel niet met de game-industrie, ja, met het gebrek aan creativiteit in games.