Review: Crash Team Racing Nitro-Fueled

De laatste jaren zijn helden uit het verleden weer uit de as herrezen en er komen nog een aantal klassiekers als MediEvil aan die een compleet nieuw likje verf krijgen. Crash Bandicoot heeft twee zomers geleden al een schoonheidsbehandeling gehad in Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en wederom zit deze icoon in een remake. Wederom voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Nintendo Switch.

Het populaire Crash Team Racing uit 1999, krijgt twintig jaar later een enorme renovatie van Activision en Beenox. Crash Team Racing Nitro-Fueled is een remake, zoals iedereen het eigenlijk zou moeten doen. Je ontzettend blij maken met het vernieuwde bekende, om het vervolgens nog aan te vullen met veel nieuwe content. Tel nog de extra uitbreidingen voor de komende maanden erboven op en je hebt een heerlijke nostalgische trip op steroïden, die eigenlijk niemand mag missen.

Remake met hoofdletter R

Crash Team Racing Nitro-Fueled is iets meer dan een remake van het origineel van twintig jaar geleden. Er zijn namelijk ook wat tracks en personages geleend van twee andere, minder succesvolle games uit de franchise. Zowel Crash Nitro Kart uit 2003 als Crash Tag Team Racing, zijn in kleine mate te vinden in dit project. En dat zorgt ervoor dat er ontzettend veel content is te vinden in Crash Team Racing Nitro-Fueled.

Allereerst krijg je de keuze hoe je Crash Team Racing Nitro Fueled wilt beleven. De klassieke manier of in de Nitro Fueled mode, waarin je een moeilijkheidsgraad kan kiezen en kan wisselen tussen verschillende personages en karts. Als je net als ik het origineel nog kent, dan ga je natuurlijk voor Classic Mode al kan deze best voor wat ergernissen zorgen in adventure mode.

De adventure mode is één op één overgenomen van het origineel, van verhaal tot aan de racetracks en het ziet er allemaal zo ontzettend mooi uit. De kleuren spatten van het scherm en de game voelt gewoon fris. In totaal zijn er zo’n 18 races, waarin je eerste moet worden om te verhinderen dat de alien Nitros Oxide, de planeet verandert in een parkeerplaats. Ja, voor het verhaal hoef je het niet te doen, maar dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest.

Het racen zelf voelt ook fantastisch in Crash Team Racing Nitro-Fueled en je hebt dan ook snel de basis snel in de vingers. Als je gekozen hebt om het verhaal dus op de klassieke manier te spelen, dan merk je bij een aantal races dat de basis bij lange na niet genoeg is. Dat komt omdat de game enorm moeilijk is en in classic mode zelfs wat aan de oneerlijke kant is. Vooral bij races tegen bazen is de rubberbanding bizar en is het letterlijk onmogelijk om een hele race op pure skills voor je tegenstanders te blijven. Als je zo’n race uiteindelijk haalt, ben je eerder de gelukkigste dan de beste geweest in de race.

Voor de completionists onder ons heeft Crash Team Racing heel veel te bieden. Elke track kan je minstens drie keer spelen om alles te behalen. De eerste keer voor de normale race en daarna kan je nog gaan voor de Relic Race en CTR Challenge. Bij Relic Race moet je onder een bepaalde tijd blijven en je kan de tijd stilzetten door bepaalde kratjes te raken onder weg. Hoe beter je het doet, hoe beter de Relic is die je ontvangt. En met de CTR Challenge moet je wederom eerste worden tegen zeven anderen, alleen moet je tijdens de race wel de letter C, T en R hebben gepakt. Het zijn uitdagende modi, die verrassend lang leuk blijven.

Karten en vrienden verliezen

Dit soort racegames draaien natuurlijk het meest om de multiplayer en die is ontzettend uitgebreid. Lokaal kan je tot vier spelers op één systeem spelen en heb je keuze uit verschillende modi. Je kan natuurlijk racen tegen elkaar, tegen de tijd, in competitie vorm en hebt een battle-modus. En ook deze heeft weer vijf verschillende spelmodi. Er is voor iedereen wel iets wat leuk is en de gamemodi verschillen ook net genoeg van elkaar, zodat je niet snel het gevoel krijgt dat je constant hetzelfde speelt.

Ook de keuze uit tracks en personages is in deze remake, veel groter dan in het origineel. Er zijn 31 racetracks, op de PlayStation 4 is er één extra, 25 personages en ruim een dozijn aan vechtarena’s. De personages hebben ook hun eigen voor- en nadelen als het gaat om snelheid, acceleratie en besturing. En natuurlijk is karten niet compleet zonder de power-ups en ze zitten er allemaal weer in. Ook kan je tijdens het racen Wumpa Fruit verzamelen en als je er tien in je bezit hebt, dan worden je power-ups een grotere hel voor je tegenstanders.

Het TNT kratje wordt bijvoorbeeld een nitro-krat. De eerstgenoemde kan je nog van je afschudden als je ermee in aanraking komt, maar de krat met nitro explodeert meteen als je er tegenaan rijdt. Wordt je tijdens de race geraakt dan verlies je ook een aantal stukken fruit en daarmee ook de krachtigere wapens. Voor de veteranen van het origineel klinkt dit natuurlijk als bekende muziek in de oren en de nieuwelingen komen erachter dat Crash Team Racing iets dieper lijkt te zijn dan bijvoorbeeld een Mario Kart.

Ook is Crash Team Racing online te spelen en ondanks wat kleine opstartprobleempjes bij launch, werkt alles nu naar behoren. Nodig je vrienden uit voor een biertje, maar als dat niet kan dan is online je matties afmaken ook erg tof.

Beenox met een geur van Activision

Ontwikkelaar Beenox heeft echt een wereldprestatie geleverd met het vernieuwen van Crash Team Racing. Wat Vicarious Visions lukte met de platformer, heeft Beenox nu geflikt met de racegame. Crash Team Racing Nitro-Fueled is een game van de tegenwoordige tijd, in alles en dus ook in bedrijfstechnische beslissingen. Allereerst is er een in-game valuta toegevoegd, de Wumpa Coin, en die verdien je (tergend langzaam) door simpelweg de game te spelen. Hiermee kan je een flinke catalogus aan personages, auto-onderdelen, skins en andere cosmetische voorwerpen vrijspelen. Dit begint al erg te klinken als het begin van iets ergs, met Activision aan het stuur.

Gelukkig zijn deze coins niet te kopen met je keiharde euro’s, al is de uitgever van dienst er ook niet vies van om dit later toe te voegen. Het is misschien erg pessimistisch van me, maar Activision heeft het er na gemaakt om ontzettend op je hoede te zijn. Crash Team Racing Nitro-Fueled heeft zelfs een roadmap voor toekomstige content. En dat wordt allemaal gratis. Nogmaals, je blijft wachten op het addertje in het gras en die iconische kisten in de game lijken perfect voor vieze praktijken, maar vooralsnog ziet het er prima uit.

De nieuwe content zal bestaan uit verschillende seizoenen, waarvan de eerste over twee weken al start. Deze uitbreidingen bestaan uit Grand Prix op een nieuwe track, extra personages en nog meer potentieel uit te buiten cosmetische spullen. Er staat zelfs een uitbreiding op de planning, waarin Spyro aan mee gaat doen en er wordt door Beenox beloofd dat we meer gastoptredens gaan zien. Het lijkt erop dat Crash Team Racing Nitro-Fueled en langer project wordt dan men had aangenomen.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een geslaagde remake van een PlayStation-klassieker waar iedereen van houdt. De renovatie van Crash Team Racing is grondig gedaan in graphics, gameplay, technische aspecten en ook sounddesign. De hoeveelheid content die je krijgt is behoorlijk en zeker al je je bedenkt dat de game slechts vier tientjes kost. Tel daar de toekomstige ondersteuning bij op en je hebt een heerlijke partygame, voor zowel de oude rotten als de nieuwe generatie.

Oké, soms voelt de game oneerlijk en lijkt een baas onmogelijk te verslaan en dat zijn vleugjes van het origineel die er niet in hoeven te zitten. En hoewel het nu geen issue is, vind ik die Wumpa Coins nog een beetje verdacht. Je krijgt niet extreem veel per race en sommige items zijn toch erg duur. Activision en Beenox hebben gezegd dat de game vrij blijft van microtransacties, maar de deur staat nog wel op een kier. Dit neemt niet weg dat Crash Team Racing Nitro-Fueled een fantastische game is en zich best kan meten met de koning van de kart.

• Oogt schitterend
  • Controls zijn heerlijk
  • Heel veel content tijdens en na launch
  • Eigen kart maken
  • Fantastische multiplayer

• Voelt soms oneerlijk
  • Classic mode is wel heel lastig
  • Deur staat op een kier voor microtransacties

8.5

1.

Op deze review zat ik te wachten,prima. Nu ga ik zo richting rotterdam. En haalikhem.

2.
    BozeBever's avatar

Wumpa coin… Zeer verdacht hoe leuk het origineel ook was. Ben toch wel benieuwd of daar ooit nog iets wettelijks aan kan worden gedaan. Met toezegging geen mtx te krijgen om het vervolgens toch door te drukken is het immers niet het product waar je je geld voor hebt neergelegd. Licentiebreuk zonder vooraf te informeren mag toch niet?

3.

Toen ik anderhalve maand geleden die ‘Customization Trailer’ zag, vreesde ik al voor enorm veel microtransacties. Blijkbaar valt het (voorlopig) dan toch nog heel goed mee.

4.
    Mark89NL's avatar

Het spel is prima en ik ben druk bezig met de classic modus.

5.
    NoobAssPlayer's avatar

Controls zijn inderdaad prima, mits je de instelling veranderd naar het alternatief in plaats van de standaard. Anders moet je bij het lanceren van een item het gas loslaten en dat wil je niet! Verder echt een hele leuke game! Dingodile & Ripper Roo zijn de favoriet tot nog toe!