Amerika’s bekendste ruimtevaartagentschap, NASA, heeft met een nieuw project een wel erg relevante ode gedaan aan XCOM, de langlopende strategiefranchise over buitenaardse invasies. De zogenaamde X-ray Communication Flight Demonstration werd kundig afgekort tot XCOM, ter verbazing van liefhebbers van de game en zelfs diens aanvoerder, Jake Solomon.
Misschien had de overeenkomende afkorting een simpel toeval kunnen zijn, maar nee, daar stopt de verwijzing klaarblijkelijk niet. NASA ontwierp voor de missie ook een uniek embleem, en ook die lijkt wel opvallend veel weg te hebben van de officiële XCOM-badge.
Niet alleen zijn beide emblemen vijfhoekig, ook de Latijnse inscripties lijken overeen te komen. Die van 2K Games’ XCOM verkondigen immer “vigilo confido”, terwijl NASA’s XCOM-embleem nu “communico confido” weergeven. Respectievelijk zijn die vrij te vertalen tot “waken en vertrouwen” en “[informatie] delen en vertrouwen” in de ik-vorm.
And here is the official project badge, so yeah, they're going all in. In actuality that's pretty cool. pic.twitter.com/7qaRtceVWO
— Jake Solomon (@SolomonJake) 8 mei 2019
NASA’s XCOM-missie probeert met het gebruik van röntgenstraling nieuwe manieren van betrouwbare (buitenaardse) communicatie te vinden. Daarvoor wordt vanuit de Goddard Space Flight Center samengewerkt met onder andere het U.S. Naval Research Laboratory in Washington. De partijen proberen een ontvanger voor X-ray communicatie te installeren op het International Space Station (ISS), dat nog altijd buiten onze atmosfeer om de aarde draait.
Het XCOM-project is in oktober 2018 van start gegaan, terwijl XCOM-liefhebbers en diens ontwikkelaars pas recentelijk achter NASA’s overduidelijke referentie kwamen.
Saillant detail: nadat XCOM-ontwerper Solomon de referentie spotte, nodigde het Amerikaanse maritieme onderzoekscentrum de game-ontwikkelaar uit voor een bezoekje in de buurt. De kans is groot dat de onderzoekers een verlangen naar het onbekende delen met de man die ons de laatste twee grote XCOM-games bracht. Misschien beschikken ze wel over leuk nieuw “bronmateriaal” voor een potentiële nieuwe XCOM-game…
Dit project heeft sowieso een 95% kans van slagen.
@Tom Kauwenberg: 95 Procent? Ergens heb ik et gevoel dat et toch fataal gaat missen..