Mario + Rabbids dreef XCOM-baas tot reëvaluatie van het gehele genre

Het zal niemand ontgaan zijn dat de koddige gameplay van Mario + Rabbids Kingdom Battle sterk deed denken aan de strategieformule van bijvoorbeeld een XCOM 2. Tactisch om beurten spelen, altijd op zoek naar de beste percentages en dus de meest plausibele uitkomst. Voor Jake Solomon, nota bene creative director van de herboren XCOM-franchise, voelde dat niet als nieuwgevonden concurrentie op hun monopoliepositie, het deed hem juist opnieuw nadenken over het gehele tactische genre.


In een recent interview met Polygon speelt Solomon open kaart. De plotselinge onthulling van Mario + Rabbids op E3 en zijn eerste aanvaring met de tactische gameplay op de Nintendo Switch; alles deed hem meer en meer nadenken over zijn eigen serie, en wat daarop te verbeteren is. Van een kindvriendelijke team-up tussen Nintendo en Ubisoft kan men leren, zo blijkt maar weer.
The nice thing about working in a genre like turn-based tactics is that it isn’t a zero-sum game. Good tactics games create new tactics players, and then everyone in the genre benefits. Besides, the game looked beautiful and fun, and I wanted it to be good because I wanted to play it. Not even two months later, we all found out that Mario + Rabbids Kingdom Battle really is beautiful and fun, and it is very good.
Solomon ontving Kingdom Battle met open armen en ervoer aan eigen hand hoe plezierig de gameplay kon zijn. Een sterke variatie op de formule die we kennen van het hedendaagse XCOM, maar niet bepaald één-op-één met elkaar te vergelijken, zo bleek al snel. Waar XCOM 2 vooral werkt met willekeurige spelconcepten en computergestuurde vijanden, staat Mario + Rabbids bol van de ietwat meer handgemaakte doelstellingen en gechten.
In Kingdom Battle, the stress comes from knowing there is only a narrow band of choices that will lead to victory. Every choice you make could set you down the wrong path, and in later missions, the band of choices narrows even further. Yet the stress of combat is also offset by powerful new innovations to the tactics genre. Movement is surprisingly fun and kinetic, with allies leaping off of each other, sliding through nearby enemies or traveling through pipes to completely different areas of the battlefield.
Voor Firaxis’ aanvoerder van diens turn-based kaskraker bleek Kingdom Battle in dat opzicht bijzonder goed uit de verf te komen. Snel, vermakelijk en innovatief, waardoor Solomon een goed aantal keer tot milde jaloezie gedreven werd. En dat terwijl hij voortaan geldt als een vooraanstaand ontwerper van het complete genre…
Playing Mario + Rabbids: Kingdom Battle, I had many moments where I laughed out loud, or felt a twinge of jealousy at a particularly clever mechanic, or felt that most coveted gaming moment: the exhilaration of a worthy challenge finally overcome. All of this happened in a game in a genre I supposedly know as intimately as anyone can.
Aldus Jake Solomon zelf, die ongetwijfeld wat van Mario’s lessen mee zal nemen in een volgende XCOM-titel. Opvallend, aangezien Mario + Rabbids Kingdom Battle ronduit gelijktijdig uitkwam met de forse XCOM 2: War of the Chosen-uitbreiding. Beide titels werden op GamersNET respectievelijke met open armen ontvangen. Wij zien in de toekomst met liefde meer van dit kaliber slepende en tactische spellen, juist als ze van elkaar kunnen leren.

Onderstaande video review geldt als akte van onze voorliefde voor zowel de XCOM-serie als de overeenkomende samenkomst van Nintendo en Ubisofts van afgelopen jaar:

Terwijl het rondom het XCOM van 2K en Firaxis nu even stil blijft (hoogstwaarschijnlijk in opwachting van het aanstormende Civilization VI: Rise and Fall), krijgt Mario + Rabbids binnenkort wél een fikse uitbreiding, namelijk de inbreng van niemand minder dan Donkey Kong. Deze eerste add-on moet ergens dit voorjaar nog verschijnen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren