Preview: Pagan Online

Wargaming is veelal bekend van tactische free-to-play-games als World of Tanks en World of Warships, die gebaseerd zijn op voertuigen uit de echte wereld. Maar met Pagan Online gooit de uitgever het over een compleet andere boeg: een premium hack-and-slash-game die plaatsvindt in een fantasy-wereld die is gebaseerd op de Slavische mythologie. En dan gaat de boel óók nog eens Early Access! Lees verder voor mijn eerste indrukken van Pagan Online.

Duidelijk early access

Het als eerste opvalt is dat Pagan Online inderdaad Early Access is: ik kwam de eerste missie in eerste instantie niet in omdat de tutorial overlay niet wilde laden. Het resultaat was een leeg missiekeuzescherm dat alleen op te lossen was door uit te loggen en opnieuw in te loggen.

Een ander aspect dat “Early Access” schreeuwt, is de handelaar in de game, in het bijzonder de tijd die het duurt om spullen te kopen en verkopen. In de meeste games, ook online games, is het zo dat je voorwerpen kunt verkopen middels een muisklik en dat dan het item in kwestie uit je inventaris verdwijnt. In Pagan Online, daarentegen, zit er een merkbaar moment tussen je muisklik en het verkopen van het voorwerp. In dat moment krijg je een balkje te zien dat je moet wachten op een antwoord van de server.

Maar Wargaming is er heel duidelijk over dat Pagan Online inderdaad een Early Access-titel is, dus deze schoonheidsfoutjes wil ik wel over het hoofd zien. Laten we ons richten op de gameplay, die in principe prima in elkaar zit. Je gaat op missies van verschillende types en gaandeweg verdien je bakken met loot. Soms wordt het allemaal zelfs té veel, omdat je vrij vroeg in de game al aanloopt tegen de beperkingen van je inventory.

Lore is heilig

Het verhaal is (voor zover ik heb kunnen bepalen) vrij standaard. De Shroud bedreigt de wereld door er demonen heen te sturen en aan jou de taak om die wezens over de kling te jagen. Dit doe je als een van de acht Heroes, waarvan er aan het begin drie te kiezen zijn. Deze personages kennen allemaal een eigen speelstijl, zoals je wel gewend bent van Diablo-esque games. Gaandeweg vind je kaarten (of verkrijg je die via packs, ook wel bekend als lootboxes) waarmee je de andere karakters kunt vrijspelen. Als je desbetreffende held al hebt vrijgespeeld, kun je diezelfde kaarten gebruiken voor skins voor je personage. Overigens zijn deze lootboxes op het moment van schrijven exclusief te verdienen door de game te spelen.

Maar goed, verder naar de gameplay. Zoals ik al zei, zit die prima in elkaar: je wordt gedropt in een level en krijgt een objective voorgeschoteld, zoals assassination of wave survival. Aan jou de taak om de skills van je personage en die van je eventuele medespelers in te zetten om dat doel te bereiken, in veruit de meeste gevallen door flinke hordes vijanden om te leggen. Gaandeweg vind je allerlei schatten en voorwerpen die je statistiekjes veranderen.

Bij die laatste categorie valt op dat items weinig tot geen visuele invloed hebben op je personage: dat blijft er altijd hetzelfde uitzien, tenzij je een andere skin gebruikt. Het aantrekken van een nieuw harnas heeft dus alleen invloed op je defensieve statistieken en weerstanden tegen bepaalde schadetypen, niet op je uiterlijk. Persoonlijk vind ik dit jammer, al kan natuurlijk gezegd worden dat ontwikkelaar Mad Head Games op deze manier meer controle over de verschillende karakters en hun lore houdt, waarmee in theorie dus meer diepgang gecreëerd kan worden. In mijn tijd met Pagan Online heb ik echter nooit een moment meegemaakt waarop het écht niet kon dat mijn personage er anders uitzag.

Diablo-light

Vermoedelijk diezelfde filosofie is ervoor verantwoordelijk dat er geen heel diepgaand skill-systeem in Pagan Online zit: personages kunnen alleen wat hun lore zegt dat ze kunnen. Je kunt bepaalde aanvallen wel upgraden, maar het is allemaal vrij basaal. Ergens voelt dit vreemd aan voor een game die zich toch vooral profileert als RPG, maar aan de andere kant is Pagan Online op deze manier makkelijk op te pikken. Dit lijkt precies waar de game zich op richt: toegankelijkheid en makkelijk in en uit een speelsessie kunnen springen.

Pagan Online is hevig geïnspireerd door Diablo 3, misschien wel iets té hevig. Natuurlijk, de game speelt zich af in een andere wereld, heeft een eigen verhaal en een eigen grafische stijl, maar tijdens het spelen bleef ik maar vergelijkingen trekken met Diablo 3: de loot, de getalletjes die over het scherm vliegen als je vijanden raakt en zelfs het looptempo van je karakter. Natuurlijk, hierboven heb ik wat zaken genoemd die in Blizzards versie van de hack-and-slasher anders werken, maar toch ontsnapt Pagan Online niet aan de vergelijking.

Pagan Online ontkomt niet aan de vergelijking met Diablo 3, waarbij die laatste toch écht als de betere ervaring uit de bus komt. Zorgt dat er automatisch voor dat Pagan geen plek op de markt heeft? Nou, niet echt. De game is toegankelijk, heeft een leuke wereld en biedt vermakelijke momenten. Wel is het zaak om bij Pagan Online je verwachtingen in toom te houden: het spel is leuk voor een bepaalde groep mensen, maar de kans is aanwezig dat jij niet in die groep zit.

1.

Ziet er nog wel boeiend uit, al is het wel opvallend dat WASD voor movement wordt gebruikt. Zal afwachten worden hoe de ontwikkeling van de game evolueert en of het ook uitkomt voor de PS4/5, zoals world of tanks/warships.