Review: New Super Mario Bros. U Deluxe

Een game in de New Super Mario Bros-reeks is nooit vervelend. Het brengt de nostalgie van de eerste Mario-games op de (S)NES en gooit daar een hedendaags sausje overheen. En hoewel het niet zo baanbrekend en vernieuwend is als een Super Mario Odyssey of een Super Mario 3D World, is het opnieuw bezoeken van New Super Mario Bros. U geen straf.

Zoals zoveel games vindt ook deze titel zijn weg naar de Nintendo Switch. Onder de noemer New Super Mario Bros U. Deluxe krijgen we een grafisch (klein beetje) verbeterde versie van het origineel, met nieuwe speelbare karakters en de toevoeging van de Luigi DLC: New Super Luigi U. Wij nemen de veranderingen onder de loep.

Lees hier de volledige New Super Mario Bros. U review!
Lees hier de volledige New Super Luigi U review!

De terugkeer van een gigant

Hoewel de inhoud van de levels hetzelfde is gebleven als in het origineel, zijn er wel een aantal opties toegevoegd die het leuker maken voor zowel beginnende spelers als pro’s in het genre. Voor beginners zijn er twee relatief nieuwe karakters speelbaar. De eerste is Toadette, die duidelijk is toegevoegd voor de beginnende spelers. Zij kan eigenlijk hetzelfde als Toad kon in het origineel, inclusief het gebruik van alle upgrades als de vuurbloem en de ijsbloem, maar zij kan ook transformeren tot Princess Peach middels de Super Crown.

Als Peach kun je de bewegingen die je verwacht van de prinses, wat de game een stuk gemakkelijker maakt. Je kunt niet alleen een aantal seconden zweven, ook zal je een val in een afgrond eenmalig overleven. Beginnende spelers hebben dus veel baat bij de keuze voor Toadette. Daarnaast keert Nabbit terug uit New Super Luigi U en dit karakter is niet eens makkelijk te noemen, maar veel te simpel. Nabbit is niet alleen veel sneller dan anders karakters, hij kan simpelweg niet dood. Mocht je een broertje van twee hebben en van hem willen verliezen, laat hem dan spelen als Nabbit.

Dat deze titel de naam Deluxe draagt is helemaal logisch, de hoeveelheid content die je krijgt is lovenswaardig, want voor de Wii U-versie is indertijd ook New Super Luigi U verschenen, die ook volledig speelbaar is in deze Switch-versie. Met Luigi onder de knoppen kun je het spel opnieuw spelen, waarbij alle levels zijn aangepast om vele malen moeilijker te zijn en daarnaast heb je 100 seconden per level. Voor de doorgewinterde spelers is New Super Luigi U een geweldige uitdaging, met fantastische levels en een geweldige spelwereld. New Super Mario Bros. U is sowieso een van de beste 2D-Mario-games, waarbij de levels enorm afwisselend zijn, uitdagend en heel vermakelijk.

”Plezier” met vier spelers

New Super Mario Bros. U Deluxe is niet alleen leuk in je eentje, de game is natuurlijk ook met maximaal vier personen te spelen. Het is daarbij wel vreemd dat van de vier karakters, twee zeer gemakkelijk zijn. In het origineel kon je als Mario, Luigi en twee reguliere Toads spelen. In deze versie speel je met vier personen als Mario, Luigi, Toadette (makkelijk) en Nabbit (veel te makkelijk). Het is vreemd dat je niet de keuze krijgt om net als in het origineel een gewone Toad te kiezen als derde en vierde speler.

Toch blijft New Super Mario Bros. U Deluxe een heerlijke game. Het origineel was al een van de beste 2D-Mario-games ooit gemaakt en dat is nu niet anders. Het design van de levels is slim, kleurrijk en vermakelijk en de herspeelbaarheid is dankzij de verschillende collectibles zeer groot. De spooklevels blijven bloedirritant en Nabbit is een veel te gemakkelijk speelbaar karakter, maar al met al is deze versie een must voor elke Switch-bezitter die houdt van 2D-Mario-platform-avonturen. New Super Mario Bros U. Deluxe misstaat geen enkele Switch en het is goed dat de game is teruggekeerd!

• Een van de beste 2D-Mario-games op de markt
  • Geweldig level-design
  • Ultieme multiplayer-plezier