Review: Just Cause 4

Just Cause is voor velen een gewaardeerde serie en hoewel Just Cause 3 al een baken van missers creëerde, was de game nog altijd prima te behappen. Met Just Cause 4 mogen we voor de vierde maal (duh!) met Rico Rodriguez aan de slag om herrie te schoppen, chaos te kweken en met onder andere de grappling hook de speelwereld teisteren.

Het concept kennen we, maar zal de game met een aantal flinke toevoegingen en een nieuwe engine nog net zo vermaken? Het antwoord is kort: nee.

Rico en zijn pa

We reizen ditmaal af naar Solís, een fictief Zuid-Amerikaans paradijs dat bevrijd moet worden van een weer-dictator en zijn Black Hand-leger. Oscar Espinosa en Gabriela Morales hebben namelijk een weermachine gebouwd, genaamd Ilapa, waarmee ze het weer kunnen opvoeren en besturen.

Zo is een tornado, bliksem en een zandstorm met de machine te forceren. De vader van Rico heeft ook ooit aan dit project gewerkt, voordat de echte snode plannen van Espinosa bekend werden. Het begin van de game en het verhaal zijn spectaculair, maar natuurlijk alsnog niet veelzeggend — want, het is Just Cause. En dit is ook helemaal niet erg, aangezien deze franchise nooit om het sterke verhaal heeft gedraaid. Het is bijzaak, en dat is prima.

Wat dan weer niet prima is, is dat Just Cause 4 al vrij snel na de intro verzuipt in zijn eigen chaos. De makers hadden torenhoge ambities op papier, dat is absoluut te zien. De uitwerking is echter zeer matig.

Het verhaal heeft in die zin meer invloed op de spelervaring dan je denkt, want in dit vierde deel heb je niet geheel de vrijheid om de map te ontdekken en je eigen speelkwartiertje te hebben. Solís bestaat namelijk uit regio’s die je moet gaan bevrijden met jouw eigen zogenaamde Army of Chaos.

Door (geforceerd) missies te spelen, of het nu hoofdmissies zijn of kleine opdrachten van bepaalde spillen in de game, of chaos te creëren, verdien je punten waarna je ‘Squads’ vrijspeelt. Deze Squads gebruik je om regio’s over te nemen en je front te verplaatsen. Op Solís is een soort burgeroorlog aan de gang, waaronder jij een imperium opbouwt van je eigen leger.

Verzuip je rot

Op zich geen slecht idee, maar laat die regioverdeling nu net de vrijheid opgeven om te verkennen.

Je voelt je verplicht constant missies te spelen, want in vijandige gebieden word je snel belaagd door enorme legereenheden. En als je denkt dat de missies wél leuk en boeiend zijn (naast het verhaal), dan kom je van een koude kermis thuis. Het is na een paar uur al repetitief en inspiratieloos. Je bent continu bezig een bepaalde basis binnen te dringen, zij het met je grappling hook, wingsuit, parachute of een voertuig, om vervolgens schakelaars over te halen, machines kapot te knallen, voertuigen te ontmantelen en de vijanden tegelijkertijd van je af te houden.

Her en der vind je missies die wat groter van opzet zijn, zoals stormen waar je in belandt en bliksem die op vijanden inslaat en als je niet oppast, ook op jou. Heel vet, hoewel het de chaos alleen nog maar meer tevoorschijn laat komen.

Just Cause 4 lijkt immers alles van de vorige delen op een stapel te hebben gegooid, gemengd met nieuwe elementen, tussendoor is het overzicht kwijtgeraakt en precies dát is deze game. Als je meerdere handelingen uit moet voeren, van alle kanten beschoten wordt, helikopters die raketten afvuren, granaten die naar je gesmeten worden en bliksem die over de hele basis inslaat, dan ga je dood omdat je het allemaal niet meer kunt behappen. Je verzuipt in de overmatige chaos en dat komt deels door de technische en gameplay-achtige mankementen.

De nieuwe engine leek daarin hoopvol, maar de framedrops, bugs en glitchy omgevingen gooien al snel roet in het eten. Zo pakt de grappling hook de ene keer wel een object en de andere keer niet, is het vliegen met een wingsuit matig — slechts een klein onderdeel van Blackout in Call of Duty: Black Ops 4 maar daar wél heerlijk — en is het met voertuigen altijd spannend of je tegen een onzichtbare drempel rijdt.

Wel heb ik de eerste keer moeten lachen toen ik een helikopter instapte, een andere helikopter mij zachtjes aantikte en ik snoeihard tegen de grond smakte en tot ontploffing kwam. Leuk voor een keertje, maar het gebeurt veel vaker dan eens, en dan is de lol van het opdoemende overlijdensscherm er wel af.

De gameplay-mechanieken zijn in Just Cause 4 dus duidelijk teveel van het goede. Met zoveel voertuigen, mogelijkheden om door de lucht te reizen, wapens, het veranderende weer en een enorm speelveld is de ambitie niet echt waargemaakt.

Natuurlijk, het klooien met de grappling hook, zoals het aan elkaar haken van een voertuig of helikopter aan een betonnen object of exploderende ton, is fantastisch. Het spelen met de zwaartekracht en je fantasie gebruiken is bij vlagen dan ook enorm leuk en daar komt de essentie van Just Cause duidelijk naar voren. Een vierde keer hetzelfde trucje tonen is wat simpel.

En ja, de veranderingen en vernieuwingen zijn te prijzen, maar de uitwerking voelt totaal misplaatst.

Wirwar aan menu’s

Zelfs de menu’s zijn onoverzichtelijk. Als je na een behoorlijke tijd in de game nog steeds moet aangeven waar bepaalde functies voor dienen, dan had je als ontwikkelaar aan de bel moeten trekken.

Je hebt een map, die je gek genoeg niet heel ver kunt uitzoomen, met allerhande verschillende icoontjes erop. Daarnaast heb je een menu met alle missies, upgrades voor je grappling hook met meerdere loadouts en mods zoals een ‘Metal Gear’-ballon, een menu voor je piloten waar je supply drops kunt samenstellen met wapens en voertuigen en tot slot eentje voor je prestaties.

Het is niet bepaald weinig en dat maakt het ook niet overzichtelijker. De mogelijkheden lijken eindeloos, maar daar moet je wel even doorheen werken.

Te dom om te poepen

Laten we het bovendien onder andere over de computergestuurde personages (AI) hebben. Deze zijn immers te dom om te poepen. Er zijn situaties dat er gewoon letterlijk vijanden naar je toe rennen, je innig aankijken en vervolgens gewoon niet neerschieten.

In voertuigen gaat de AI soms alle kanten op, behalve de logische. Helikopters halen daardoor vreemde capriolen uit en missies worden deels gestaakt doordat vriendschappelijke vrachtwagens op een weg zonder objecten weigeren door te rijden. Of ze rijden van een brug af.

Tijdens het creëren van chaos en het neerschieten van de AI merk je veelal wel hoe sfeervol de game is. Just Cause 4 is niet de mooiste game en dat hoeft ook niet, al vallen veel van de personages grafisch tegen en moet je niet teveel naar de details kijken. Het zweven van flinke afstanden met je wingsuit of parachute is wel zeer sfeervol. Een lekker zonnetje, een stevige onweersstorm, een tornado in de verte, een exotisch muziekje als extra decoratie en Solís oogt zeer fraai.

Het zijn deze momenten, samen met de hilarische grappling hook-facetten en flinke kettingreacties van explosies die Just Cause 4 die sjeu geven die het moet hebben. Totdat de game vervalt in de chaos die moeilijk te bevatten is.

Conclusie

Het is Just Cause 4 niet gelukt de fundering van de franchise te behouden of te verstevigen. Het is dan ook eeuwig zonde dat de nieuwe engine, ambitieuze vernieuwingen en een andere missiestructuur totaal niet goed uit de verf komen. De over te nemen gebieden door missies te spelen halen volledig de vrijheid weg uit het verkennen van Solís, buiten dat veel van de missies hetzelfde aanvoelen en de game na een paar uur al behoorlijk repetitief wordt.

De sporadische missies die groots opgezet zijn en voor flinke weersveranderingen zorgen, zijn enorm vet, maar het gebruik voelt daardoor meer als een gimmick. Samen met de technische mankementen, domme AI, onoverzichtelijke menu’s, overdaad aan balans verstorende elementen én de gameplay-mechanieken die gewoonweg niet verfijnd voelen, zorgen ervoor dat het spel verzuipt in chaos.

Just Cause 4 moet het hebben van de sfeer en van de bekende speeltjes, zoals de grappling hook, die voor hilarische momenten zorgen. Maar buiten dat, is het een opsomming van ergernissen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Spelen met de grappling hook is geweldig
  • Veel mogelijkheden
  • Sfeervol
  • Weersysteem

Wat is NOT

  • Repetitieve missies
  • Missiestructuur ontneemt vrijheid op de map
  • Verzuipt in de chaos
  • Technische mankementen
  • Domme AI
  • Gameplay mechanieken niet verfijnd
  • Onoverzichtelijke menu's
  • Weer is te sporadisch

5.5

  1.   
    CHILLOZZ's avatar

    oefff dat cijfjer valt me wat tegen.. had toch wel een ruime voldoende verwacht.. Ik heb de game NOG niet. Maar wil m wel relatief snel gaan halen.. een dezer dagen

  2.   
    Stefan198433's avatar

    Ben zelf groot fan van jc 2 en 3
    Ik heb echter spijt van dat ik de 4e heb gekocht..
    Het spel voelt doelloos, waarom zou je bassisen slopen die op je eigen vriendschappelijke grond staan…
    Grappling hook opties zijn gaaf , maar dat is het ook wel enige wat ik leuk vind aan het spel..

  3.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    ik snap jullie ergernis maar vermelden jullie dan ook wel eve dat er een patch aankomt die alle problemen fix

  4.   
    emilius23's avatar

    @the ultimate gamer boss: Just Cause 3 heeft ook nog steeds veel technische problemen op console, drie jaar na release. Wie heeft gezegd dat hier wel alle problemen zullen opgelost worden?

  5.   
    Dedsec's avatar

    Ik vond dit juist wel de beste Just cause, en het lijkt wel alsof er pluspunten zijn uitgehaald, want ik lees overal het zelfde, en heb ook niet echt het idee dat jullie die game gespeeld hebben, want geen woord over de radio zenders die er eindelijk inzitten en je het gevoel van Vice city geven, of dat de map niet meer zo belachelijk groot is en je teveel moet doen, en de woestijn weer terug is.

    Echt jammer dat ook Gamersnet de zelfde mening geeft als anderen nieuwssites en de meeste pluspunten weg laat.

    Van mij had die een 7 gekregen, want ze hebben ook veel dingen beter gemaakt.

  6.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: “Het gevoel van Vice City geven” zit volgens mij iets te veel in je eigen, wrange denkpatroon. Net als het gros van je aannames over hoe wij/media te werk gaan.

    Tegenwoordig is vintage (en vooral 80’s) shit gewoon enorm in. Dat je een paar synthesizers hoort, is eerder een blijk van de huidige trends dan dat een ontwikkelaar specifiek dat ene spel probeert over te brengen. Althans, zo zie ik het.

    Dat een reviewer jouw specifieke aandachtspunten niet aanhaalt, komt hoogstwaarschijnlijk omdat die voor de persoon in kwestie (niet de gehele outlet, overigens) veel minder belangrijk zijn dan voor jou. Smaak en perceptie verschillen nu eenmaal.

    Een review kan nooit álles over een spel vertellen. Of nou ja, dat zou een bijzonder saai artikel worden, mocht iemand het wel proberen.

  7.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    @emilius23: lees het game nieuws maar dan eens goed de ontwikkelaars zelf
    jij hebt een console tja daar heb je het al ik heb op mijn high end gaming pc geen enkel probleem hoe dan ook bij jc3 als je het game nieuws had gevolgd dat wist je dat die patch er komt

  8.   
    Dedsec's avatar

    @Tom Kauwenberg: Nou muziek is juist iets waar veel mensen van houden net zoals in GTA, maar liever hou je het dus saai, en kom je met de zelfde dingen aan als elk anderen site, want stel je voor dat je opeens met een anderen mening aan komt ?? Dan hoor je er opeens niet meer bij.

    We moeten juist blij zijn met Just cause 4 want GTA 6 komt pas over 100 jaar ofzo, dan ben je er al niet meer.

  9.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: Een review is per definitie de mening van de schrijver. Die gaan we niet aanpassen omdat ie toevallig overeenkomt met die van een ander. Op het moment dat we dát zouden doen, zijn we woorden aan het verdraaien en onze eigen schrijvers aan het censureren, en dat kan ik gewoon niet toestaan.

    Mijn afkeer richting censuur is overigens ook een van de weinige redenen dat we jou nog niet uit ons systeem verwijderd hebben, maar goed; iedereen kan van mening veranderen.

    En ja, muziek is enorm belangrijk voor sommige spellen. Maar heel eerlijk zou ik Just Cause niet echt in het rijtje zetten van franchises die echt denderende (eigen) muziek heeft.

    Kijk alleen al naar je eigen voorbeeld, Grand Theft Auto. Die gasten stoppen zó veel liefde in al die verschillende radiostations, maken hele werelden aan eigen reclames én hebben zelfs een handvol grote artiesten zo ver gekregen nummers exclusief voor Grand Theft Auto (!) te maken. Dat is echt iets van een andere orde van grootte dan wat de meeste games neerzetten aan audiodesign.

    Ik ben overigens heel erg benieuwd wat Daniël te zeggen heeft over de audio van Just Cause 4. Dat hij het niet in het artikel aangehaald heeft, hoeft immers niet te betekenen dat we hier in de reacties geen (genuanceerde, graag) discussie over kunnen voeren.

  10.   
    Daniel Z's avatar

    @Dedsec: De radiozenders zijn leuk en de overige audio is prima, maar niet geheel noemenswaardig. Het is een grappige toevoeging die eigenlijk de ervaring niet verbetert ten opzichte van de rest van de game, hoewel het de sfeer ten goede komt (hé, sfeervol heb ik benoemd).

    Daarbij heb ik Just Cause 4 grofweg eerst 10 uur gespeeld en mijn eerste globale mening en perceptie gevormd, voordat ik eens ging kijken hoe de game het op een bijvoorbeeld Metacritic deed. Daarna heb ik nog flink wat uren gespeeld om tot een eindoordeel te komen. Dat mijn gedachte achter de kwaliteit dan overeenkomt met andere reviews is geen toeval, gezien de game vol fouten zit, die ook duidelijk naar voren komen en niet te missen zijn als minpunt. Overigens lees ik pas andere reviews nadat ik die van mij heb geschreven. Ligt dit dan aan ons of de ontwikkelaar die niet weet hoe die zijn game fatsoenlijk moet afleveren?

    Je mag Just Cause 4 van mij de beste game in de franchise vinden, maar ik vond de vorige delen sterker qua opzet, betere performance leveren en meer een doel hebben. Nou ja, het is te lezen in mijn review, dus dat moet eigenlijk wel duidelijk zijn.

    @the ultimate gamer boss: Maakt dat het spel nu al beter? Nee, dus ik kan niet voorspellen hoe dit na de patch zal bevallen en ik kan dus geen toekomstig hoger cijfer geven. De basis is zeer matig en de missies zullen er niet opeens veel boeiender en afwisselender van worden. Qua performance zal de game mogelijk beter gaan draaien en bugs en glitches zullen worden gefikst, hoewel dit geen zoden aan de dijk zal zetten aan het geheel.

  11.   
    tijn80's avatar

    @Dedsec: Ik kan me vaker in de reviews van Daniel en Amador vinden, dan bijvoorbeeld in die van Tom en Peter. Dat wil niet zeggen dat die van Tom en Peter slecht zijn, maar meer dat zij op een andere manier naar een game kijken en andere genres leuk vinden (de meeste Indy-games trekken mij bv niet i.t.t. Tom). Kijk gewoon of je een reviewer kan vinden die bij jouw mening aansluit. (lastig, ik weet het :-p)

    @the ultimate gamer boss:
    Fallout 76 en No man Sky hebben ook de nodige opstartproblemen (gehad). Zou je die ook een hoger cijfer geven omdat ze in de toekomst MOGELIJK wel speelbaar zijn? Lijkt me eerlijker om na verloop van tijd een re-review te doen. (wat in het geval van No man sky ook gedaan is)

  12.   
    Dedsec's avatar

    @Tom Kauwenberg: Weet jij misschien ook waarom er steeds minser games zijn met een mini map ?? Want ik moet nu meer naar het pauze menu word er gek van.

  13.   
    mattioza's avatar

    Ik ben nooit echt aangetrokken geweest door de franchise. Is inderdaad best streng. Maar goed mag ook wel, is blockbuster triple A game en geen kleine indie budget game, dan zijn hoogstaande verwachtingen natuurlijk wel op zijn plaats.

  14.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @tijn80: Dit is en blijft zo’n machtig punt, waar overduidelijk te veel mensen (nog) niet bij stilstaan.

    Het vertrouwen in een review komt voor een groot deel ook voort uit wat je weet over de schrijver/presentator in kwestie. Dat je weet van wiens oordeel je uit kunt gaan en vooral ook wanneer wel of niet.

    Mij moet je bijvoorbeeld nooit overlaten aan een of ander voetbalspel, net zo min dat je Peter de eerste beste roguelike laat reviewen. Ook wij hebben smaken en voorkeuren, en de reviews werken het beste als je daar op zijn minst een beetje inzage op hebt.

    Maar nee, het gros van de lezers/kijkers/reaguurders zien vooral het cijfertje en de overkoepelende outlet, en gaan dan al hun eigen conclusies trekken. Is verder ook helemaal prima (doe lekker waar je zin in hebt), maar dan heb je allesbehalve het complete plaatje.

    @Dedsec: Het is overduidelijk een laffe zet van Sony; die betalen grof geld aan andere ontwikkelaars om geen minimap meer in hun games te zetten, zodat Xbox One X-gamers langzaam maar zeker meer geïrriteerd raken. /s

    Zonder grappen: nee, niks van gemerkt tot dusver.

    Ga je verder ook niet meer reageren op onze antwoorden op je vragen/klachten? Want dan weet ik voor de toekomst ook dat we elkaar wederzijds kunnen negeren.