Hoe één gamer ervoor zorgde dat we gamen met WASD

Iedere gamer weet het: speel je een spel op je pc, dan beweeg je de camera met je muis en je personage met de WASD-toetsen. Logisch toch? Totaal niet eigenlijk; het had net zo goed ESDF, RDFG of een compleet andere combinatie kunnen zijn. Waarom zijn ontwikkelaars specifiek WASD gaan gebruiken? Dat is de vraag die nieuwssite Vox wou beantwoorden.

Toen computers krachtiger werden in de jaren negentig, werd het ook mogelijk om in drie dimensies voort te bewegen. Aangezien er nog geen standaard bestond, moesten ontwikkelaars maar wat uitproberen. Gamers ontdekten al snel dat een muis in schietspellen aanzienlijk beter werkt dan het toetsenbord, maar gebruikmaken van de pijltjestoetsen is daarbij nogal krampachtig. Het was één gamer die vervolgens de standaard zette: Dennis “Thresh” Fong.

Hoe dat precies zo is gekomen, zie en hoor je in onderstaande VOX-video.

🍞 De Lunchtip is een (werk)dagelijkse rubriek waarin we interessante content rondom gaming delen. Van diepe documentaires tot gortdroge memes; je vind het doordeweeks in de middag op Gamersnet!

Heb je zelf een goede tip voor de lunchpauze? Geef het door via de Hub, Discord of Twitter en verrijk de middag van je medegamer!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren