Hoe Sony met één getal Sega’s consoles vernietigde

Het jaar is 1995 en Sega zit nog vol in de console business. Na het gigantische succes van de Mega Drive moet Sega met een opvolger komen, maar weet dat het niet alleen meer met Nintendo concurreert. Het zou de Sega Saturn tegen Sony’s PlayStation worden. Dat was het moment dat de grond onder Sega’s voeten verdween.

De Sega Saturn zou pas aan het einde van het jaar uitkomen, maar tijdens de allereerste(!) E3 in 1995 verbaasde het bedrijf vriend en vijand door aan te kondigen dat de nieuwe console al gelijk beschikbaar zou zijn met een prijs tussen de 399 en 449 dollar. De vroegtijdige release betekende dat er maar zes games tijdens de lancering uitkwamen en er veel distributieproblemen waren om de SEGA-producten bij retailers op de planken te krijgen.

Toen was het Sony’s beurt. Na een saaie presentatie over de ontwikkeling van de gamesindustrie, verscheen head of development Steve Race op het podium. Hij hoefde maar één getal te noemen…

Wil je overigens meer over dit belangrijke moment binnen de gamegeschiedenis lezen, dan kun je ook verder lezen bij de Guardian voor de epiloog van het verhaal.

De Lunchtip is een (werk)dagelijkse rubriek waarin we interessante content rondom gaming delen. Van diepe documentaires tot gortdroge memes; je vind het doordeweeks in de middag op Gamersnet!

Heb je zelf een goede tip voor de lunchpauze? Geef het door via de Hub, Discord of Twitter en verrijk de middag van je medegamer!

  1.   
    Dedsec's avatar

    En morgen hoe de 3DS een einde heeft weten te maken aan de PS Vita ??

  2.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: Ik denk niet echt dat dat te danken is aan Nintendo, in dit geval. Sony had een erg goede handheld, maar liet gewoon erg vroeg de ondersteuning ervan varen. Combineer dat met een nare timing, en de Vita is een beetje sneu te komen verstoffen in het totaalplaatje.

  3.   
    Dedsec's avatar

    @Tom Kauwenberg: Ook raar dat ze er geen GTA hebben voor laten maken, want mij 3DS krijgt nog steeds mooie mario games.

  4.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: Misschien geen ‘nieuwe’ GTA, maar de handheld heeft wel de Grand Theft Auto PS Vita Collection gehad, met Chinatown Wars, Liberty City Stories en Vice City Stories in één bundel.

  5.   
    Heccer's avatar

    Mooie stukje geschiedenis ! 299

  6.   
    Dedsec's avatar

    @Tom Kauwenberg: Ja maar als je ziet hoeveel mensen GTA 5 moesten hebben dan, had de PS Vita al genoeg aan een nieuwe GTA.

    •   
      WesterW's avatar

      Dat dachten we ook bij de PSP en die heeft nota bene twee GTA’s mogen ontvangen. Specifiek die handheld heeft Sony alleen een succes kunnen noemen dankzij de grote afzetmarkt in thuisland Japan en de gigantische hype die rond de draagbare Monster Hunter-delen hing, terwijl wij in het Westen het apparaat toch wel de rug toekeerden.

  7.   
    fantasyfreak's avatar

    GTA werkte niet op de PSP. Er zat maar 1 analoge stick op dus het besturen was echt zwaar kut. Geen idee hoe dat op de Vita was, maar volgens mij zijn daar geen GTA’s apart voor uitgekomen.

    Ik heb trouwens zelf wel plezier beleefd aan de PSP en de Vita. Ok er kwam vooral op die laatste niet super veel uit, maar ik heb me er toch wel erg lang mee vermaakt 😀

  8.   
    tranceguy's avatar

    Alleen whoopt Sega Sony’s ass keihard want de Dreamcast is de beste console ever made en dat kan Sony met geen van zijn consoles zeggen. En was zijn tijd ook ver vooruit. Niet dat Sony slecht is, is geeft zwaar de voorkeur aan hun consoles maar just saying dat Sega echt wel beter was met hun consoles maar de mensen dat gewoon niet zagen….

  9.   
    tranceguy's avatar

    @fantasyfreak: Er is voor de Vita een shitload uitgekomen en nog steeds….

  10.   
    OnOwned's avatar

    @tranceguy: Nou dat vind jij misschien, maar als we puur naar de cijfers kijken dan heeft PlayStation het tegendeel bewezen. 9 miljoen Dreamcasts tegenover 102 miljoen PSOne. PlayStation 2 is met 155 miljoen nog steeds de best verkopende console ooit. Sega heeft geen schijn van kans gehad, al blijft het natuurlijk nog steeds je eigen smaak wat jij persoonlijk het best vind.

  11.   
    fantasyfreak's avatar

    @tranceguy:

    Tja ik vond het persoonlijk gewoon erg tegenvallen. Zoals ik al zei heb ik mij er mee vermaakt, maar voor mij waren er ook niet genoeg games en al helemaal als ik het aanbod vergelijk met een 3DS. Tenzij indies echt je ding zijn dan is het een top handheld, maar ik ben niet iemand die snel aan indies begint.