Welke trucs trailers gebruiken om ons te overtuigen

In een tijdperk waar er meer media op ons af wordt gevuurd dan ooit, is het soms lastig kiezen waar je jouw tijd aan besteed. Ga je voor de blockbuster waar al je vrienden heen gaan, kies je voor die ene nieuwe serie op Netflix, of pak je toch die indie-game op waar je zoveel goeds over hebt gehoord? De kans is groot dat een trailer je keuze bepaalt, reclamevideo’s die soms groter lijken dan de producten die ze dienen te promoten.

Game-ontwikkelaars moeten het vaak ook hebben van het audiovisuele medium van de trailer om consumenten te overtuigen; iedereen de actie in handen drukken in de vorm van een demo is in de game-industrie allang niet gebruikelijk meer. En daarom wordt er soms ook goed gekeken naar de filmindustrie.

Een trailer heeft een beperkte tijd om je aandacht te grijpen en gespecialiseerde bedrijven (in ieder geval in de filmindustrie) doen er alles aan om dat te bewerkstelligen én te imponeren. In onderstaande mini-docu van VICE horen we van professionals uit de filmindustrie wat voor trucjes gebruikelijk zijn (denk aan de Rise, de Power Down en getraileriseerde muziek) en welke hypes we voorbij zijn of waar we nu nog in zitten.

Veel hiervan zien we terug in gametrailers die rechtstreeks pagina’s uit het filmboekje overnemen. Recentelijk kwam Blizzard bijvoorbeeld met een reclamevideo voor World of Warcraft: Battle for Azeroth inclusief -jawel- een Power Down en een getraileriseerd nummer. Check bijvoorbeeld na onderstaande video zelf eens de onthullingstrailer van Battlefield 1, de best ontvangen gametrailer tot heden. Hoeveel typische filmtrailerelementen kun jij herkennen?

De Lunchtip is een (werk)dagelijkse rubriek waarin we interessante content rondom gaming delen. Van diepe documentaires tot gortdroge memes; je vind het doordeweeks in de middag op Gamersnet!

Heb je zelf een goede tip voor de lunchpauze? Geef het door via de Hub, Discord of Twitter en verrijk de middag van je medegamer! 🍞

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren