WarioWare Gold

Nintendo is heer en meester op het gebied van minigames. Mario Party is allicht de bekendste franchise van het Japanse bedrijf die dat hard maakt, maar ondergeschoven kindje WarioWare mag niet vergeten worden. Dat is wel wat er is gebeurd. Al sinds 2003 heeft Wario furore gemaakt dankzij zijn microgames – spelletjes van luttele seconden – en op elke sindsdien verschenen console en handheld. Tot een niet zo geslaagd uitstapje op de Wii U in 2013, waarna de reeks zo goed als dood leek verklaard. Nou is er dan toch WarioWare Gold, een compilatie die terugblikt op de gouden dagen van de serie. Hoewel… het spel heeft veel meer te bieden dan je in eerste instantie van een compilatie zou verwachten.

De gouden formule

Ik heb een ontzettende liefde voor WarioWare en dan vooral vanwege het briljante game design. De microgames zijn simpele, intuïtieve spelletjes die zo zijn ontworpen dat je in een oogopslag (en met een begeleidend regeltje uitleg) gelijk doorhebt wat je moet doen. Games teruggebracht tot hun puurste vorm dus in feite. Je ziet een scherm volledig gevuld met geopende vensters? Aan jou de taak zo snel mogelijk op de kruisjes te drukken. Je ziet een neus en een vinger? Die horen elkaar te ontmoeten. Een wortel boven een rasp? Heen en weer bewegen natuurlijk. Dat de vaak extreem bizarre microgames elkaar in een steeds rapper tempo opvolgen maakt het alleen maar leuker.

Maar het is ook het totaalpakket van WarioWare dat werkt. De combinatie van zenuwslopende muziek, knotsgekke personages, weirde humor en een enorme focus op fun is iets waar alleen de Rhythm Paradise-serie aan kan tippen. WarioWare is bovendien innovatief: steeds wordt er op een console op de meest uiteenlopende manieren gebruikgemaakt van de desbetreffende hardware om met interessante speelwijzen op de proppen te komen. Ultiem voorbeeld is Smooth Moves, waar je de Wii Remote in diverse ludieke houdingen moet vasthouden om vanuit die positie een minigame te doen. De verwachtingen voor WarioWare Gold waren voor mij dan ook hooggespannen.

Wat Mario kan, kan Wario beter

Het is frappant dat juist nu WarioWare een compilatie op de Nintendo 3DS krijgt, zo vlak nadat die andere Nintendo reeks eenzelfde behandeling heeft gekregen. Waar Mario Party: The Top 100 echter weinig om het lijf heeft (en stiekem een beetje lui aanvoelt), geld dit niet voor WarioWare Gold. In plaats van simpelweg een strik te binden om een hoop oude spelletjes, is er opnieuw nagedacht over hoe ze slim over te zetten naar de Nintendo 3DS en voelen ook de bekende microgames fris.

In WarioWare Gold zijn er drie typen microgames, ingedeeld op hun besturing: Mash, Twist en Touch. In Mash gebruik je alleen de vierpuntdruktoets en de A-knop. Het zijn vooral microspellen uit de GBA-titel WarioWare, Inc.: Mega Microgame$! die hier vertegenwoordigd zijn. Twist laat je de Nintendo 3DS draaien om bijvoorbeeld een mannetje van de maan te laten vallen. Bekenden met de serie beseffen dat het merendeel van dit type spelletjes afkomstig zijn van WarioWare: Twisted! die een Rotation Sensor aan de GBA toevoegde. Tot slot dien je bij Touch met de stylus en het touchscreen in de weer, veelal spelletjes geleend van WarioWare: Touched! uiteraard. Ook minigames van Smooth Moves komen voor: deze zijn ingedeeld binnen die drie categorieën en het is de alternatieve (doch nog altijd intuïtieve) besturing die ze mogelijk maakt. Oh, en WarioWare Gold introduceert nog een aantal compleet nieuwe microgames, waardoor het totaal ligt op maar liefst 316 microspellen. Dat is een kleine honderd meer dan Twisted had, de vorige recordhouder.

Wat nieuwe microgames en hier en daar een aangepaste besturing, maar ontwikkelaars Intelligent System en Nintendo hebben er niet voor gekozen om het hierbij te laten. De game bevat een verhalende modus waar personages als Ashley, Mona, 9 Volt en Kat & Ana hun avonturen beleven met als saillant detail dat ieder personage in het spel van stemmenwerk is voorzien. Het overkoepelende verhaal draait om Wario die een microgametoernooi organiseert omdat de uitvreter alweer door zijn geld heen is. Hij trommelt zijn vrienden op om daar de spelletjes voor te maken, want wat levert er nou meer geld op dan games? Lekkere tongue-in-cheek-humor dus en de inclusie van een verhaalmodus geeft Gold dan ook een broodnodige eigen smoel.

Het is niet al goud wat blinkt

Kanttekeningen zijn er ook. Die verhalende modus is leuk, maar je cruiset er binnen een middagje doorheen, een probleem dat aan WarioWare als gamereeks lijkt te plakken. Het is vooral jammer aangezien WarioWare Gold een solo-aangelegenheid is. Het spel is ontwikkeld met de individuele gamer in het achterhoofd: de verhaalmodus is singleplayer, de in-game achievements zijn alleen in je eentje te halen en ook veel van de vrij te spelen extra’s kun je alleen in je eentje doen. Dat is vooral na WarioWare Smooth Moves toch wel even slikken.

Hoeveel vernis er ook overheen is gesmeerd, WarioWare Gold blijft in de basis nog steeds een compilatie, waardoor écht nieuwe ideeën ontbreken. Het is fijn dat de combinatie van functionaliteiten van de 3DS-hardware gebruikt wordt en de gyroscoop, het touch screen en de good ol’ knoppen dus voldoende blijken om veel van de eerdere microgames opnieuw te ervaren. Voor een geheel nieuwe ervaring hoef je echter niet naar WarioWare Gold te komen. Normaliter niet zo’n probleem, haast een doodzonde bij de innovatieve serie.

Nintendo en Intelligent Systems hebben met WarioWare Gold bewezen dat de handen iets verder uit de mouwen steken zeker loont. Het is niet een simpele compilatie geworden. Sterker nog, Gold probeert het beste van beide werelden te zijn. De kracht van een compilatie is diversiteit en kwantiteit, de kracht van een nieuwe game is iets bieden dat je nog niet hebt kunnen ervaren. Dat lukt ten dele. De 316 microgames bieden een hoop vermaak en de verhaalmodus is een welkome toevoeging, tegelijkertijd ontbreekt het WarioWare Gold aan écht nieuwe ideeën. Ben je echter een liefhebber van minigames en heb je door omstandigheden nog nooit een WarioWare-game ervaren? Dan zou je WarioWare Gold voor geen goud moeten willen missen.

• Microgames galore!
  • Méér dan een compilatie

• Gebrek aan écht nieuwe ideeen