De titels uit Microsofts eigen abonnementendienst Xbox Game Pass doen het uitzonderlijk goed, zo blijkt maar weer. Naast het ietwat omstreden State of Decay 2 blijkt namelijk ook Sea of Thieves aardig gespeeld (en aangeschaft) te worden op zowel Xbox One als Windows 10. Het online piratenspel van Rare wist namelijk vijf miljoen spelers binnen te harken in de eerste vijf maanden sinds launch.
Het heugelijke nieuws werd door onder meer Microsofts internationale marketingmanager, Aaron Greenberg, aan de man gebracht. Middels een vrolijke en vooral dankbare tweet gooide hij het mijlpaal op:
Want to say a very special thank you to everyone who has supported @SeaOfThieves and helped us reach over 5 million players in under 5 months!
#BeMorePirate pic.twitter.com/ncQnDjZ1j3
— Aaron Greenberg (@aarongreenberg) 31 juli 2018
Die statistieken voelen overigens bijzonder goed getimed, gezien Sea of Thieves gistermiddag toevallig ook verrijkt is met gloednieuwe content. Middels de gratis Cursed Sails-uitbreiding, de tweede alweer, is de ziltige zee nu ook uitgerust met een nieuw avontuur, een derde type vaartuig én de tegenstand van skelettenschepen als vaarwaardige eindbazen.
Nog altijd houden woordvoerders van Microsoft de lippen stijf over hoe vaak games als Sea of Thieves precies verkocht zijn. “Beter dan verwacht” is meermaals het antwoord geweest, maar welk precieze deel van de spelers de game daadwerkelijk heeft aangeschaft (tegenover het enkel ‘uit te proberen’ met de Xbox Game Pass) blijft een mysterie.
Wij van Gamersnet complimenteren Rare en Microsoft van harte met de resultaten, en zullen ongetwijfeld zeer spoedig weer zelf op zee te zien zijn. Die ondode schepen gaan zichzelf immers niet verslaan…
Dikke props voor het mijlpaal, maar het blijft natuurlijk een beetje apart voelen met de Xbox Game Pass. Ik wil gewoon weten hoeveel mensen precies betalen voor het spel, én welk aandeel dus lekker blijft teren op hun proefperiode en/of een tientje per maand.
Desalniettemin nog steeds erg goed te spreken over Sea of Thieves. Hoop deze weken de Cursed Sails content daadwerkelijk de baas te kunnen worden, want bijzonder makkelijk is het allerminst…
Klopt, zeker omdat het bekend is dat heel veel spelers de gratis proeftijd van de Game Pass gebruikt hebben voor Sea of Thieves. Diegene die voor het abonnement gewoon betaald hebben, kan je zeggen dat het deel uitmaakt van hun Game Pass concept.
Wat ik mis is eem verhaal, en die kaart is ook niet echt duidelijk, maar het blijft een mooi spel.
Het verhaal is volgens velen een gemis, terwijl Rare dat wel van te voren aan had gegeven; er zit wel wát lore in de game, maar de spelers dienen het vooral zelf op te zoeken en aan te vullen.
Naar mijn idee zijn de laatste paar updates wél blijk van meer canon in de game. De wekelijkse events hebben elk een losbandig verhaaltje, maar die van The Hungering Deep en Cursed Sails komen echt met hun eigen (tijdelijke) avonturen. Heb me nu al prima vermaakt met die twee, maar het mag altijd nog wel wat groter.
Ik krijg altijd het gevoel bij SOT dat het een update nodig heeft die NEXT was voor NMS. Zo eentje die iedereen weer on-track krijgt. Er heerste zoveel negativiteit rondom deze game ondanks dat de updates steeds redelijk zijn. In essentie is het idee namelijk best wel heel erg interessant.